Gå till innehåll

När använder man "Kör som administratör"?


Recommended Posts

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Jag minns när jag ville pröva på UAC i mitt Vista med standard inställningen en gång för länge sedan. Blev halvt knasig på varför jag inte kunde skapa filassociationerna i 7zip settings... kom fram till att jag måste starta 7zip med adminrättigheter.. Det fick mig att aldrig fastna för UAC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns när jag ville pröva på UAC i mitt Vista med standard inställningen en gång för länge sedan. Blev halvt knasig på varför jag inte kunde skapa filassociationerna i 7zip settings... kom fram till att jag måste starta 7zip med adminrättigheter.. Det fick mig att aldrig fastna för UAC.

När UAC kom drev det utvecklarna till att göra rätt, det vill säga se till att applikationerna inte kräver administratörsrättigheter för att köras. Applikationer som inte är OK skrivna bör påtalas för utvecklarna. Det är alltså inte fel på UAC utan programmet i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När UAC kom drev det utvecklarna till att göra rätt, det vill säga se till att applikationerna inte kräver administratörsrättigheter för att köras. Applikationer som inte är OK skrivna bör påtalas för utvecklarna. Det är alltså inte fel på UAC utan programmet i det här fallet.

Det någon månad gamla onlinespelet APB som tog över 5 år att utveckla sägs vara ett av de dyraste spelen någonsin, det snackas om allt från 30 till 100 miljoner dollar. Lik förbaskat tvingas man köra det som admin till synes utan annan anledning än lathet eller inkompetens från utvecklarnas sida. Ställer till en massa problem då man tvingas köra andra program också som admin för att de ska fungera parallellt med APB. För att nämna ett dåligt exempel på anpassning...

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel? Det beror väl på vad man gör med programmet. Att använda ett program är en sak, men att göra inställningar som påverkar registret är en annan… ;)

Jo du har rätt, jag syftade till just att ändra filassociationer är något man normalt sett kan göra som användare vilket inte ska kräva adminröttigheter att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...