Lasse B Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Fråga / Undran. Vid vilka tillfällen andvänder man kör som Administratör ?? och varför. Funderat bara lite på det. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Exempelvis om du vill starta en cmd.exe för att göra något administrativt som kräver adminrättigheter. Vid normal användning av datorn ska det inte behövas användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Autoruns och Process Explorer körs som standard med begränsade rättigheter och är då rätt begränsade. I båda programmen finns också en funktion som startar om dem som administratör (File, Run as Administrator respektive File, Show Details for All Processes). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strator Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Jag minns när jag ville pröva på UAC i mitt Vista med standard inställningen en gång för länge sedan. Blev halvt knasig på varför jag inte kunde skapa filassociationerna i 7zip settings... kom fram till att jag måste starta 7zip med adminrättigheter.. Det fick mig att aldrig fastna för UAC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LightningStrike Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Det är rätt bra att alltid installera program med admin rättigheter. Kan annars uppstå problem under installationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Det är rätt bra att alltid installera program med admin rättigheter. Kan annars uppstå problem under installationen. Precis. Speciellt för program som använder CD/DVD enheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 Jag minns när jag ville pröva på UAC i mitt Vista med standard inställningen en gång för länge sedan. Blev halvt knasig på varför jag inte kunde skapa filassociationerna i 7zip settings... kom fram till att jag måste starta 7zip med adminrättigheter.. Det fick mig att aldrig fastna för UAC. När UAC kom drev det utvecklarna till att göra rätt, det vill säga se till att applikationerna inte kräver administratörsrättigheter för att köras. Applikationer som inte är OK skrivna bör påtalas för utvecklarna. Det är alltså inte fel på UAC utan programmet i det här fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 (edited) När UAC kom drev det utvecklarna till att göra rätt, det vill säga se till att applikationerna inte kräver administratörsrättigheter för att köras. Applikationer som inte är OK skrivna bör påtalas för utvecklarna. Det är alltså inte fel på UAC utan programmet i det här fallet. Det någon månad gamla onlinespelet APB som tog över 5 år att utveckla sägs vara ett av de dyraste spelen någonsin, det snackas om allt från 30 till 100 miljoner dollar. Lik förbaskat tvingas man köra det som admin till synes utan annan anledning än lathet eller inkompetens från utvecklarnas sida. Ställer till en massa problem då man tvingas köra andra program också som admin för att de ska fungera parallellt med APB. För att nämna ett dåligt exempel på anpassning... Edited September 11, 2010 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 Det är alltså inte fel på UAC utan programmet i det här fallet. Fel? Det beror väl på vad man gör med programmet. Att använda ett program är en sak, men att göra inställningar som påverkar registret är en annan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 11, 2010 Share Posted September 11, 2010 Fel? Det beror väl på vad man gör med programmet. Att använda ett program är en sak, men att göra inställningar som påverkar registret är en annan Jo du har rätt, jag syftade till just att ändra filassociationer är något man normalt sett kan göra som användare vilket inte ska kräva adminröttigheter att ändra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Felet är således att 7-Zip lagrar filassociationer i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes och inte i HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune.K Posted December 4, 2010 Share Posted December 4, 2010 Felet är således att 7-Zip lagrar filassociationer i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes och inte i HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes? Om det nu är så, så är det ett stort fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts