Gå till innehåll

Söker program som gör att datorn drar minsta möjliga ström


PCGuiden

Recommended Posts

Jag skall inte ha min blåtandsdongel inkopplad inte heller musdongeln skall stänga av msn och allt annat som jag inte behöver för ändamålet... vet inte om det räcker med att sätta energialternativet enlite bild... vad händer om jag sätter det inringade till 5 min .... går datorn ner i viloläge då... jag vill att det som försiggår skall funka även om det går ner i viloläge gör det så?

Bilden är här

post-9713-1273691244,26_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som gör att datorn drar minsta möjliga ström

Jag skall inte ha min blåtandsdongel inkopplad inte heller musdongeln skall stänga av msn och allt annat som jag inte behöver för ändamålet... vet inte om det räcker med att sätta energialternativet enlite bild... vad händer om jag sätter det inringade till 5 min .... går datorn ner i viloläge då... jag vill att det som försiggår skall funka även om det går ner i viloläge gör det så?

Glömde du nån behjälplig bild här, eller..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Går datorn ner i viloläge fungerar inget och går ur det så fort du rör på musen eller tangentbordet. Viloläge = datorn vilar...

Enda sättet att spara ström är väl att dra ur donglarna.

Det som drar mest ström är ju bildskärmen och hårddisken

På en bärbar dator finns ju alternativet "Power saver" under Power Options.

Edit: Bilden, den inställningen gäller ju bara när du inte använder datorn på 10 min, då "somnar" den in tills du använder den (se ovan)

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är detta samma som energisparläge på svenska

Vad är det för inställningar på din version??

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om det är samma, kör alltid engelsk OS.

Vad menar du med inställningar? Jag kör ju "High performance", eftersom jag alltid är ansluten till elnätet. De få korta perioder (<2h) som jag kör utan ström funkar det ändå på batteriet.

Vad är ditt syfte? Att spara energi eller att förlänga batteridrifttiden? Tror att genom att välja "Power Saver" når så långt du kan komma i bägge fallen. Eller att stänga av datorn helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även skapa en ny hårdvaruprofil som du använder när det ska sparas.. fast jag vet inte om det skulle vara värt allt i långa loppet.

I det fallet så stänger du ner allt som du inte använder och det måste spara både stöm och prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...