Gå till innehåll

Problem med att hitta drivrutin till ljudkort


ilsevilse

Recommended Posts

Hej!

Hittade ingen information om detta i någon annan tråd. Jag har nyligen installerat Windows 7 (hade förrut XP) och nu fungerar inte ljudet. Jag kan inte speciellt mycket om sådant här men jag har försökt att hitta drivrutiner till mitt ljudkort. I EVEREST står det under ljudkort "Digitalt ljud (S/PDIF) (2- High" men för bara ett par timmar sedan stod det märkligt nog "VIA VT82378A/8251 High Definition Audio Controller". Har försökt leta på viaarena.com men inte hittat något som stämmer överens med det ljudkortet.

Jag har installerat alla uppdateringar till windows men detta hjälpte inte.

Någon som vet vilka drivrutiner jag behöver eller om det är något annat fel?

Oerhört frustrerande med avsaknad av ljud så är tacksam för hjälp! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en märkesdator, som Dell eller HP, så hittar du drivrutiner på datortillverkarens webbplats. Annars så på moderkortstillverkarens webbplats. Om du inte hittar så berätta vad det är för dator/moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Athlon låter som en processor. Vad är IDet?

Kommer moderkortet från en märkesdator?

IDet är: 63-0120-000001-00101111-072706-ATHLON64$A0593000_BIOS DATE: 07/27/06 18:27:39 VER: 08.00.12

Nä, datorns delar plockades ihop för att passa ett litet chassi och eftersom jag kunde, om möjligt, ännu mindre om datorer när jag införskaffade min dator så överlät jag ihopplockandet till de i datoraffären. Ett litet misstag som märks vid sådana här tillfällen... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i Everest under Dator/Sammanställning... där har du ett "Moderkortsnamn"! Kan vi få det så blir det lättare att hitta rätt drivrutin.

Det är där det står "okänd". Funderar på att skruva av sidan för att kolla moderkortet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är där det står "okänd". Funderar på att skruva av sidan för att kolla moderkortet...

Har du en väldigt gammal version av Everest? Du kan prova med senaste SIW istället kanske.... eller Speccy! Bägge är portabla och behöver inte installeras.

Ett annat alternativ är att titta i något av programmen vad ljudkortet heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en väldigt gammal version av Everest? Du kan prova med senaste SIW istället kanske.... eller Speccy! Bägge är portabla och behöver inte installeras.

Ett annat alternativ är att titta i något av programmen vad ljudkortet heter.

SIW hjälpte. Under Motherboard står det:

Manufacturer ASUSTeK Computer INC.

Model P3-AE5

Version Rev 1.xx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SIW hjälpte. Under Motherboard står det:

Manufacturer ASUSTeK Computer INC.

Model P3-AE5

Version Rev 1.xx

Finns inget för Windows 7 där... man får gå på ljudkortet istället. Verkar ta en evig tid att få ner moderkortsmanualen dock, så det är bara att vänta.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P3-AE5&SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns dom. Du får navigera dig fram till High Definition Audio Codecs Vista, Windows7 Driver (32/64 bits) Driver only (ZIP file)... hittade inget sätt att direktlänka.

Eller ja, rättelse: Det fungerar efter att jag installerat drivrutinerna, ända till jag stänger datorn. När jag sedan startar den nästa gång så måste jag installera dem igen för att det ska fungera. Kan man kringgå detta på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eller ja, rättelse: Det fungerar efter att jag installerat drivrutinerna, ända till jag stänger datorn. När jag sedan startar den nästa gång så måste jag installera dem igen för att det ska fungera. Kan man kringgå detta på något sätt?

Mjoo, det kan man...! Får se om jag kommer ihåg rätt då...! :rolleyes:

Kontrollpanelen/Enheter och skrivare... markera första prylen... den som ser ut som en extern hårddisk och heter samma som som ditt "datornamn".

Tryck sedan "Arkiv" och "Inställningar för enhetsinstallation"... se till så inställningarna stämmer med bifogad bild!

Hoppas att detta blev rätt nu... annars är jag beredd på "smisk" från vem faen som helst...! ;)

post-1936-1273954511,08_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjoo, det kan man...! Får se om jag kommer ihåg rätt då...! :rolleyes:

Kontrollpanelen/Enheter och skrivare... markera första prylen... den som ser ut som en extern hårddisk och heter samma som som ditt "datornamn".

Tryck sedan "Arkiv" och "Inställningar för enhetsinstallation"... se till så inställningarna stämmer med bifogad bild!

Hoppas att detta blev rätt nu... annars är jag beredd på "smisk" från vem faen som helst...! ;)

post-1936-1273954511,08_thumb.png

Ehm, när jag går in på Enheter och skrivare så finns där noll objekt TROTS att daorn hittar en ljudenhet till efter installationen av drivrutinerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, när jag går in på Enheter och skrivare så finns där noll objekt TROTS att daorn hittar en ljudenhet till efter installationen av drivrutinerna...

Hmm... är det tomt i "Enheter och skrivare" så har du förmodligen större problem än enstaka drivrutiner. Sorry, men det måste funderas... inget jag löser "sådär", efter en bättre måltid med våta tillbehör...! ;)

Återkommer när jag kommer på något... om det fortfarande behövs då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...