ilsevilse Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Hej! Hittade ingen information om detta i någon annan tråd. Jag har nyligen installerat Windows 7 (hade förrut XP) och nu fungerar inte ljudet. Jag kan inte speciellt mycket om sådant här men jag har försökt att hitta drivrutiner till mitt ljudkort. I EVEREST står det under ljudkort "Digitalt ljud (S/PDIF) (2- High" men för bara ett par timmar sedan stod det märkligt nog "VIA VT82378A/8251 High Definition Audio Controller". Har försökt leta på viaarena.com men inte hittat något som stämmer överens med det ljudkortet. Jag har installerat alla uppdateringar till windows men detta hjälpte inte. Någon som vet vilka drivrutiner jag behöver eller om det är något annat fel? Oerhört frustrerande med avsaknad av ljud så är tacksam för hjälp! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Om det är en märkesdator, som Dell eller HP, så hittar du drivrutiner på datortillverkarens webbplats. Annars så på moderkortstillverkarens webbplats. Om du inte hittar så berätta vad det är för dator/moderkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Hej, du kan prova att använda denna tjänst, http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal Kontrollera under Hardware and devices. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Mja, det är en ihopplockad modell. När jag kollar moderkortet i everest så står det okänd. Där står dock ett morderkorts ID om det hjälper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Går ju att se om det går att googla fram något från moderkortsIDet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Hej, du kan prova att använda denna tjänst, http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal Kontrollera under Hardware and devices. Mvh Mats H Jag provade men det kunde inte identifiera problemet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Går ju att se om det går att googla fram något från moderkortsIDet. Inte en enda träff. Står en massa siffror och sen Athlon mitt i alltihopa. Har detta någon betydelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Athlon låter som en processor. Vad är IDet? Kommer moderkortet från en märkesdator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Athlon låter som en processor. Vad är IDet? Kommer moderkortet från en märkesdator? IDet är: 63-0120-000001-00101111-072706-ATHLON64$A0593000_BIOS DATE: 07/27/06 18:27:39 VER: 08.00.12 Nä, datorns delar plockades ihop för att passa ett litet chassi och eftersom jag kunde, om möjligt, ännu mindre om datorer när jag införskaffade min dator så överlät jag ihopplockandet till de i datoraffären. Ett litet misstag som märks vid sådana här tillfällen... :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Titta i Everest under Dator/Sammanställning... där har du ett "Moderkortsnamn"! Kan vi få det så blir det lättare att hitta rätt drivrutin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Titta i Everest under Dator/Sammanställning... där har du ett "Moderkortsnamn"! Kan vi få det så blir det lättare att hitta rätt drivrutin. Det är där det står "okänd". Funderar på att skruva av sidan för att kolla moderkortet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Det är där det står "okänd". Funderar på att skruva av sidan för att kolla moderkortet... Har du en väldigt gammal version av Everest? Du kan prova med senaste SIW istället kanske.... eller Speccy! Bägge är portabla och behöver inte installeras. Ett annat alternativ är att titta i något av programmen vad ljudkortet heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Har du en väldigt gammal version av Everest? Du kan prova med senaste SIW istället kanske.... eller Speccy! Bägge är portabla och behöver inte installeras. Ett annat alternativ är att titta i något av programmen vad ljudkortet heter. SIW hjälpte. Under Motherboard står det: Manufacturer ASUSTeK Computer INC. Model P3-AE5 Version Rev 1.xx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 SIW hjälpte. Under Motherboard står det: Manufacturer ASUSTeK Computer INC. Model P3-AE5 Version Rev 1.xx Finns inget för Windows 7 där... man får gå på ljudkortet istället. Verkar ta en evig tid att få ner moderkortsmanualen dock, så det är bara att vänta. http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P3-AE5&SLanguage=en-us Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 (edited) Kan denna ev. fungera? "via vt8237a 8251 high definition audio controller" Direktlänk till nerladdning: http://sharecash.org/download.php?file=631280 Edited May 13, 2010 by Adnerzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jens.p Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 (edited) SIW hjälpte. Under Motherboard står det: Manufacturer ASUSTeK Computer INC. Model P3-AE5 Version Rev 1.xx Jag tror du skall ha dessa: http://www.filecluster.com/downloads/Realtek-AC-97-Drivers-for-Vista.html klicka på "FileCluster Mirror (US)" Edited May 13, 2010 by jens.p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Kan denna ev. fungera? "via vt8237a 8251 high definition audio controller" Direktlänk till nerladdning: http://sharecash.org/download.php?file=631280 Måste fylla i nån survey för att få lov att ladda ner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Här finns dom. Du får navigera dig fram till High Definition Audio Codecs Vista, Windows7 Driver (32/64 bits) Driver only (ZIP file)... hittade inget sätt att direktlänka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Här finns dom. Du får navigera dig fram till High Definition Audio Codecs Vista, Windows7 Driver (32/64 bits) Driver only (ZIP file)... hittade inget sätt att direktlänka. Det fungerade! Ljudet strömmar från mina högtalare nu Tack så hemskt mycket för hjälpen allesammans!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Måste fylla i nån survey för att få lov att ladda ner... Aj faen. kollade inte länken så noga. Sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Det fungerade! Ljudet strömmar från mina högtalare nu Tack så hemskt mycket för hjälpen allesammans!!! Att vi inte tänkte på tillverkarens site? ROTFL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Här finns dom. Du får navigera dig fram till High Definition Audio Codecs Vista, Windows7 Driver (32/64 bits) Driver only (ZIP file)... hittade inget sätt att direktlänka. Eller ja, rättelse: Det fungerar efter att jag installerat drivrutinerna, ända till jag stänger datorn. När jag sedan startar den nästa gång så måste jag installera dem igen för att det ska fungera. Kan man kringgå detta på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 (edited) Eller ja, rättelse: Det fungerar efter att jag installerat drivrutinerna, ända till jag stänger datorn. När jag sedan startar den nästa gång så måste jag installera dem igen för att det ska fungera. Kan man kringgå detta på något sätt? Mjoo, det kan man...! Får se om jag kommer ihåg rätt då...! Kontrollpanelen/Enheter och skrivare... markera första prylen... den som ser ut som en extern hårddisk och heter samma som som ditt "datornamn". Tryck sedan "Arkiv" och "Inställningar för enhetsinstallation"... se till så inställningarna stämmer med bifogad bild! Hoppas att detta blev rätt nu... annars är jag beredd på "smisk" från vem faen som helst...! Edited May 15, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsevilse Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Mjoo, det kan man...! Får se om jag kommer ihåg rätt då...! Kontrollpanelen/Enheter och skrivare... markera första prylen... den som ser ut som en extern hårddisk och heter samma som som ditt "datornamn". Tryck sedan "Arkiv" och "Inställningar för enhetsinstallation"... se till så inställningarna stämmer med bifogad bild! Hoppas att detta blev rätt nu... annars är jag beredd på "smisk" från vem faen som helst...! Ehm, när jag går in på Enheter och skrivare så finns där noll objekt TROTS att daorn hittar en ljudenhet till efter installationen av drivrutinerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Ehm, när jag går in på Enheter och skrivare så finns där noll objekt TROTS att daorn hittar en ljudenhet till efter installationen av drivrutinerna... Hmm... är det tomt i "Enheter och skrivare" så har du förmodligen större problem än enstaka drivrutiner. Sorry, men det måste funderas... inget jag löser "sådär", efter en bättre måltid med våta tillbehör...! Återkommer när jag kommer på något... om det fortfarande behövs då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts