Gå till innehåll

Problem med stationär PC - kommer bl.a. inte ut på nätet


Berane

Recommended Posts

Avinstallera allt!

därefter:

Radera allt under %programfiles%\common files\microsoft shared\office##

Gå in i registret, radera HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Office

Starta om datorn

Installera på nytt

Upprepar:

(Personligen skulle jag ominstallerat datorn för länge sen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

odenxt:

Jag har provat att avinstallera delar av Office-paketet och installera på nytt men jag kan inte säga att det lyckats. De program jag avinstallerade (Word, Excel samt PowerPoint) har visserligen avinstallerats men har inte installerats på nytt - vilket jag trodde att de gjort. Både avinstallationen och ominstallationen har gjorts mha den Office-skiva jag har. Vad har jag gjort för fel?

Här finns hjälp...!

http://office.microsoft.com/en-us/help/techcenter/ork/ork2003/office-removal-wizard-HA001140177.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Äntligen har jag fått tid att jobba ett tag med desktop-maskin (har bl.a. ägnat mig åt att klippa gräs).

Avinstallerade MS Office (student- och lärarutgåva 2003) - använde både Revo Uninstaller samt Uninstall Wizard från "Office 2003 Editions Recource Kit toolset" som "e-compressed" föreslog. Installerade därefter Office på nytt och det gick bra. MEN, när jag startade Word så fick jag ganska snart samma felmeddelande som tidigare. "Microsoft Office Word har stött på ett problem och måste avslutas". Samma sak med både Excel och PowerPoint. Outlook fungerar däremot OK.

En fundering: vad menar "odenxt" med det han skriver. Hur kommer jag åt de filerna?

Avinstallera allt!

därefter:

Radera allt under %programfiles%\common files\microsoft shared\office##

Gå in i registret, radera HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Office

Starta om datorn

Vad återstår att testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du inte förstod det jag skrev tidigare kommer ett förtydligande:

  1. %programfiles%\common files\microsoft shared\office## = C:\Program FIles\Common FIles\Microsoft Shared\Office## där ## är versionsnumret på Office vilket borde vara 11 (Svensk version: C:\Program\Delade filer\Microsoft\Office##)
  2. HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Office = för att komma åt detta måste du starta "regedit" och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office och där radera hela den "grenen"

Dock borde de åtgärder du gjort med Revo och "Office 2003 Editions Recource Kit toolset" fixat de problem du haft.

Ominstallera datorn är mitt råd.

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag har nu kommit till den punkt där jag förbereder mig för en ominstallation. Att det kan ta tid det är jag helt medveten om. Man jag inser också att det finns personer som har erfarenhet - "been there, done that" - med vars goda råd man kan "förkorta" tiden och framför allt göra det "smidigare". Jag tänker bl.a. på användning av diverse hjälpmedel, t.ex. installationsskivor (nLite) där man får med senaste service pack, skiva med drivrutiner mm.

Eftersom jag har ganska många program installerade så funderar jag om jag kan förbereda dessa ominstallationer på något sätt. Kan jag ha nytta av en del installerade program - som fortfarande funkar faktiskt! - t.ex. "All my Programs" samt "Belarc Advisor"?

Den nuvarande systemdisken kommer jag att byta ut mot en likadan (Samsung SpinPoint F3 500 GB).

Tacksam för råd och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installationsfiler lagrade på datorn så är det ju bra att ha tillgång till dem efter den nya installationen. Om du har betalprogram där det behövs någon produktnyckel så ska du ju se till att spara nycklarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...