Gå till innehåll

Förstör inte vännernas Win7'a.


Gäst jens.p

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Okej?

Hej, jag heter Rulle, jag kan tyska - DasRulle.

ps: Det jag ville säga.. du tappa tråden.

Första meningen var väl inte att tappa tråden? Det ligger mycket i vad OlleBull skriver... visst hänger det på den som sitter bakom datorn.

Jag går nog på samma linje som flera andra här... det hade varit spännande att se dina rekommendationer vad som bör finnas i en dator för att allt ska flyta perfekt.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att avrunda lite mjukt måste jag nog ställa mig frågande till hela tråden...

Om jens.p är anställd eller ägare av firman (som nämns i ursprungstråden) framgår inte. Men borde det inte vara guld värt för en firma som sysslar med datorer om kunderna kladdar med 3:e parts "skräp" som du trots allt framställer det som? Hade alla datoranvändare varit förnuftiga och kunniga i området så hade det inte funnits mycket underlag för att driva denna typen av företag. Lika lite hade det funnits behov av ett forum som detta...

Visst... alla gnäller någon gång när man blir utsatt för situationer som innebär merarbete, helt klart. Men inte vill man väl avtacka sig detta arbete om man får betalt för det i slutänden? Det är ju verkligen en dålig affärsidé.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att avrunda lite mjukt måste jag nog ställa mig frågande till hela tråden...

Om jens.p är anställd eller ägare av firman (som nämns i ursprungstråden) framgår inte. Men borde det inte vara guld värt för en firma som sysslar med datorer om kunderna kladdar med 3:e parts "skräp" som du trots allt framställer det som? Hade alla datoranvändare varit förnuftiga och kunniga i området så hade det inte funnits mycket underlag för att driva denna typen av företag. Lika lite hade det funnits behov av ett forum som detta...

Visst... alla gnäller någon gång när man blir utsatt för situationer som innebär merarbete, helt klart. Men inte vill man väl avtacka sig detta arbete om man får betalt för det i slutänden? Det är ju verkligen en dålig affärsidé.

// Manneman

Jag vill bara protestera en aning mot resonemanget! Det är INTE ALLA företag/företagare som saknar god affärsetik och moral.... vilket är en förutsättning för att resonemanget skall hålla. ;)

Visst... vi har blivit vana vid Symantecs och liknande giganters brist på moral, men det finns fortfarande företag som sätter kunden i centrum! Låt oss använda DOM som norm, hellre än amerikansk rövarmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

För att avrunda lite mjukt måste jag nog ställa mig frågande till hela tråden...

Om jens.p är anställd eller ägare av firman (som nämns i ursprungstråden) framgår inte. Men borde det inte vara guld värt för en firma som sysslar med datorer om kunderna kladdar med 3:e parts "skräp" som du trots allt framställer det som?

Ojaa, du har helt rätt, jag tjänar mycket pengar på folks okunskap och klanterier, 70% består ju ändå av tjänster.

Som många andra inom IT-sektorn.

Men denna klantighet börjar komma som en baksmälla nu, då vi tappat många privat och företagskunder till "mac-sidan",

och trenden har bara börjat känns det som, och vindarna tillltar.

När jag hör folk prata om sitt missnöje så fattar jag var skon klämmer, (vilket jag inte går in på här)

Förut gapa jag gärna "djävla windowsdynga" som alla andra, men dom orden smakar bara illa idag.

Det finns flera faktor till som sätter "wndows" i orättvis dager, tex. alla dessa billiga slöa skit-pc från med.i,a-mark.kt & si_ba,

som är nerlusade av trög dynga i olika former. Hela datorn är sponsrad, som ett billigt F1-stall och intjänad 2-3 ggr.

Att detta ens skall bli behöva en debatt med så stora meningsskiljheter, beror nog på att vi erfarenhet från olika "miljöer",

men glöm inte räkna in "marknaden och kapitalet" i debatten - annars krockar vi ännu mer.

jens

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojaa, du har helt rätt, jag tjänar mycket pengar på folks okunskap och klanterier, 70% består ju ändå av tjänster.

Som många andra inom IT-sektorn.

Men denna klantighet börjar komma som en baksmälla nu, då vi tappat många privat och företagskunder till "mac-sidan",

och trenden har bara börjat känns det som, och vindarna tillltar.

När jag hör folk prata om sitt missnöje så fattar jag var skon klämmer, (vilket jag inte går in på här)

Förut gapa jag gärna "djävla windowsdynga" som alla andra, men dom orden smakar bara illa idag.

Det finns flera faktor till som sätter "wndows" i orättvis dager, tex. alla dessa billiga slöa skit-pc från med.i,a-mark.kt & si_ba,

som är nerlusade av trög dynga i olika former. Hela datorn är sponsrad, som ett billigt F1-stall och intjänad 2-3 ggr.

Att detta ens skall behöva en debatt, beror nog på att vi erfarenhet från olika miljöer?!

Nuuuuu är vi på samma nivå!

Att detta handlade om "sponsrade" maskiner framgick väl inte helt klart i ursprungstråden... utan mer en generalisering kring användande av tredjepartsprogram?

Bra svarat... det borde framgå i ursprungstråden, så hade många "gliringar" kunnat undvikas på vägen... ;)

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara protestera en aning mot resonemanget! Det är INTE ALLA företag/företagare som saknar god affärsetik och moral.... vilket är en förutsättning för att resonemanget skall hålla. ;)

Visst... vi har blivit vana vid Symantecs och liknande giganters brist på moral, men det finns fortfarande företag som sätter kunden i centrum! Låt oss använda DOM som norm, hellre än amerikansk rövarmodell.

Hoppades du skulle se ironin i inlägget.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänkte reda ut några begrepp så du säger rätt i era framtida diskussioner. Det heter malware (malicious software) inte mailware. Och när det gäller program som ska bekämpa sådant så har man ett "anti" före, samma sak gäller spyware och virus. Även om man många gånger kan förstå av sammanhanget vilket som menas kan det ju ändå vara kul att vara riktigt korrekt. Det är ju en väsentlig skillnad på att lägga in virus eller antivirus på en dator.

Det är väl lite märkligt hur de först tycker det är tabu och sedan kommer det ändå fram att de själv använder det ibland. Det är tydligt att det finns lika många åsikter om detta som datoranvändare. Jag tror faktiskt det kommer att delas ut något nobelprisliknande den dagen det kommer ett komplett fungerande koncept alla kan enas om. :)

Hej ;)

Ja så blir det när man har bråttom att skriva.

Jag stavade fel.

Fel av mig.

Men vad det var som inte skulle användas var registerstädprogram.

Typ ASC-pro som jag precis har fått en uppdatering av :rolleyes:

Och advanced uninstaller pro som har liknande städuppgifter..

Vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om.Det kan man diskutera hur länge som helst.

Själv är jag noga med ett bra securityprogram

plus malwarebytes antimalware, ccleaner , super antispyware och comodo system cleaner :)

Sen jens..Om jag har seg buk eller inte eller om jag är trädkramare

hör ju faktiskt inte hit :lol:

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Börjar starkt tvivla på att Jens någonsin kommer svara på vilka "säkerhets" program han rekomenderar. Märkligt att det ska vara så svårt att svara på detta.

Har frågat i annan tråd med men han lyckas ständigt dribbla in sig på annat.

Så gör ett sista försök nu ;)

JENS VAD REK DU FÖR SÄKERHETSPROGRAM?

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Börjar starkt tvivla på att Jens någonsin kommer svara på vilka "säkerhets" program han rekomenderar. Märkligt att det ska vara så svårt att svara på detta.

Har frågat i annan tråd med men han lyckas ständigt dribbla in sig på annat.

Så gör ett sista försök nu ;)

JENS VAD REK DU FÖR SÄKERHETSPROGRAM?

Jodå du fråga: "Jag är också nyfiken på vilket skydd Jens rek. till sina kunder???.."

Jag rek till vanlig konsument ett bra virusprogram (nämner ej vilket) inget mer.

Hälften av era inlägg handlar bara om anti-progg, och ni framställer W7 som nåt farligt/dåligt.

Folk vill ha sitt OS till positiva, roliga och kreativa ting. Många av inläggen har digniteteten -> "säkerhetshot"

Hur skulle det se ut om jag la den största vikten på massa "skydd"? Då börjar ju kunden ifrågasätta hela konceptet/köpet.

Och visst kör jag mbam.exe, men bara manuellt om jag skulle mistänka nåt, dvs 1-2 ggr om året.

Och tusan vet varför ni har så enormt intresse för dessa anti-program (?) man dör väl inte?

Får man lite snuva är det väl bara snyta sej. Många av er har ju 3-4 burkar, använde en av dom till alla suspekta sidor, problemet löst.

Hon malou har ju redan en renodlad proffsig anti-spy sajt.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Men vad det var som inte skulle användas var registerstädprogram.

Typ ASC-pro som jag precis har fått en uppdatering av :rolleyes:

Och advanced uninstaller pro som har liknande städuppgifter..Vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om.Det kan man diskutera hur länge som helst.

Själv är jag noga med ett bra securityprogram

plus malwarebytes antimalware, ccleaner , super antispyware och comodo system cleaner :)

Sen jens..Om jag har seg buk eller inte eller om jag är trädkramare

hör ju faktiskt inte hit :lol:

Vet inget om din sega buk, men kramar man träd - kan det säkert vara en fördel ;)

Mera frågor till folket; många kör med uninstallprogram, dessa drar ut allting sägs det?!

Då blir ju ccleaner överflödigt, såsom på några gamla "genvägs-strängar".

De andra temp, cach osv -filerna klarar W7 egna inbygda program.

jens

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du får mig iaf att le Jens!

Av vilken anledning kan du inte tala om vilket program du rekomenderar?

Sen är det ju så här att ha en brandvägg och en fullvärdigt skyddsmodul mot virus och spyware är basic idag.

Det är inte överkurs på nåt sätt.

Anser att en säljare som inte hjälper mig som kund att få ett fullgottskydd är oansvarig pga som du säger skulle se konstigt ut att fokusera på sånt????

Nåja du rackar ned hårt på Norton och ok dom är säkerligen ena blodsugare men du påstod att dom sänker nya datorer. Läst nya allt om Pc och teknik? Vann där gjorde just Norton 360 4.0 och fick bra kritik för hur lite det kräver av dagens datorer.

Detta poängterar många av dom som just testat Norton medans du hävdar att det sänker en dator. Därför kan jag inte ta dig riktigt på allvar för du styrs mer av egna känslor än det du är objektiv känns det som.

Sen tycker jag du har en poäng i vissa saker du säger men återigen låter du allt som oftast dina personliga värderingar bli en sanning som stämmer sämre med fakta än du verkar tro

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Du får mig iaf att le Jens!

Av vilken anledning kan du inte tala om vilket program du rekomenderar?

Sen är det ju så här att ha en brandvägg och en fullvärdigt skyddsmodul mot virus och spyware är basic idag.

Det är inte överkurs på nåt sätt.

Anser att en säljare som inte hjälper mig som kund att få ett fullgottskydd är oansvarig pga som du säger skulle se konstigt ut att fokusera på sånt????

Nåja du rackar ned hårt på Norton och ok dom är säkerligen ena blodsugare men du påstod att dom sänker nya datorer. Läst nya Pc för alla? Vann där gjorde just Norton 360 4.0 och fick bra kritik för hur lite det kräver av dagens datorer.

Detta poängterar många av dom som just testat Norton medans du hävdar att det sänker en dator. Därför kan jag inte ta dig riktigt på allvar för du styrs mer av egna känslor än det du är objektiv känns det som.

Sen tycker jag du har en poäng i vissa saker du säger men återigen låter du allt som oftast dina personliga värderingar bli en sanning som stämmer sämre med fakta än du verkar tro

Jösses, vilket försvarastal om Norton, det inlägget jag posta sänkte inte bara norton, utan även dej tydligen?!

Men det är ju bra att du ler nu iaf.

Jag kolla inne den tråden nu, du sa:

"Ja det flesta antivirus prog HAR sänkt datorer men iaf Norton säker ingen dator from årgång 09.."

När börja norton med inbygd backup, som är påslagen som default? Var inte det just år 2009?

Jag kan göra dej lite glad.. McAffe, Norman, F-secure - spelar i samma tröga division.

citat ->> dina personliga värderingar bli en sanning

Precis, sitter man bakom främmande kundburkar, så får man en annan verklighetsförankring, det har uppenbarligen inte du.

W7 som var så startsnabb är historia redan. I vilket fall.. det är lätt att bli frustrerad på all sirap. W7 är bättre än så.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera frågor till folket; många kör med uninstallprogram, dessa drar ut allting sägs det?!

Då blir ju ccleaner överflödigt, såsom på några gamla "genvägs-strängar".

De andra temp, cach osv -filerna klarar W7 egna inbygda program.

Jag har inte hittat något smidigt sätt att med Windows 7 inbyggda program kunna konfigurera och spara på detaljerad nivå vad jag vill ska städas från såväl Windows som ett antal installerade applikationer och sedan med ett par musklick få det gjort på några sekunder. Har du något bra tips mottages det tacksamt för då slipper jag ju ödsla en halv minut på att installera gratis CCleaner nästa gång jag installerat Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Jag har inte hittat något smidigt sätt att med Windows 7 inbyggda program kunna konfigurera och spara på detaljerad nivå vad jag vill ska städas från såväl Windows som ett antal installerade applikationer och sedan med ett par musklick få det gjort på några sekunder. Har du något bra tips mottages det tacksamt för då slipper jag ju ödsla en halv minut på att installera gratis CCleaner nästa gång jag installerat Windows.

Jadå, jag hjälper gärna till. Vad vill du göra... eller inte göra låter bättre.

Rensa internetcachen kanske? den tömmer sej själv, du behöver inte bry dej.

Vill du kanske rensa tempmapparna också? Lägg den i schemaläggaren förslagsvis.

Du kan lägga defraggen där också, (det finns bättre defragprogg, men W7 duger lätt...)..

Sen behöver du inte trycka på NÅGON knapp. Men du kanske vill känna dej som en "systemare",

då känns det lite fattigt att inte bestämma själv.

Nåt mer behöver du inte rensa, för det drar ju uninstall-progget ut för dej.

Fler frågor? Ta dom med Andreas, han vet mer detaljerat.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din åsikt vad som behöver göras överensstämmer inte med min, du berör bara en bråkdel av det jag är ute efter. Ändå är redan nu det lilla du beskriver besvärligare än att använda CCleaner. Bara för att mycket GÅR att göra direkt med Windows verktyg betyder det inte att det alltid är smidigast eller bäst att göra det med dem.

Det är synd att du som är expert på området inte vill hjälpa till att lösa hela mitt problem utan lastar över det på Andreas. Hur skulle forumet och hans liv se ut om han skulle lösa allas problem här.

Jag överdrev föresten installationstiden för CCleaner tidigare. Kom på att jag kör den portabla versionen så det behöver inte ens installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kan göra dej lite glad.. McAffe, Norman, F-secure - spelar i samma tröga division.

F-Secure spelar INTE i samma division, har använt det sedan 2002 och kan varmt rekommendera det.

Nu är trollen mätta...RAAAP!

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler frågor? Ta dom med Andreas, han vet mer detaljerat.

jens

Med tanke på hur glad du brukar vara att debattera och friskt ge svar på tal, så blir jag förvånad över detta svaret. Du startade tråden som en "debatt" och nu får du direkta frågor riktade som motargument. Varför inte svara rakt utan att skicka över det på någon annan?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jösses, vilket försvarastal om Norton, det inlägget jag posta sänkte inte bara norton, utan även dej tydligen?!

Men det är ju bra att du ler nu iaf.

Jag kolla inne den tråden nu, du sa:

"Ja det flesta antivirus prog HAR sänkt datorer men iaf Norton säker ingen dator from årgång 09.."

När börja norton med inbygd backup, som är påslagen som default? Var inte det just år 2009?

Jag kan göra dej lite glad.. McAffe, Norman, F-secure - spelar i samma tröga division.

citat ->> dina personliga värderingar bli en sanning

Precis, sitter man bakom främmande kundburkar, så får man en annan verklighetsförankring, det har uppenbarligen inte du.

W7 som var så startsnabb är historia redan. I vilket fall.. det är lätt att bli frustrerad på all sirap. W7 är bättre än så.

Men varför kan du då inte tala om va du rek. och hjälpa oss som kör dessa tröga program att få en bättre upplevelse? Talar inte om 5 år gamla utan talar om aktuella versioner och inget av dom du angett sänker någon dator.

men igen varför denna ovilja att "hjälpa" också oss här med ett tips på ett skyddsprogram som fungerar bättre?

(Tyck vad du vill om Norton men påstå inte saker som inte stämmer)

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Med tanke på hur glad du brukar vara att debattera och friskt ge svar på tal, så blir jag förvånad över detta svaret. Du startade tråden som en "debatt" och nu får du direkta frågor riktade som motargument. Varför inte svara rakt utan att skicka över det på någon annan?

Jag är övertygad om Andreas kan ledsaga Nicklas bättre i W7 än jag.

Jag med flera vet också att CCleaner drar ut fel strängar ibland, och detta bäddar för strul.

Det går inte att debattera detta härinne, alla har sin ståndpunkt, och fortsätter kör med

tre till fyrdubbla skyddsprogram. Det råder iaf en klart överdriven rädsla mot allt "out there"

Min enda önskan är bara att folk slutar pådyvla andra denna "nojja". Win7 skall rulla fort - utan överdriven barlast..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

F-Secure spelar INTE i samma division, har använt det sedan 2002 och kan varmt rekommendera det.

Hehe.. ni adopterat var sitt, (snart alla), siraps-program som en fadder,

och nåde den som pratar illa - "rör inte min kompis..."

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...