Gå till innehåll

Datorn startar om sig själv


Veritech

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Postad (redigerade)

Efter att ha installerat XP igår så började datorn idag starta om sig själv. En snabb bluescreen är allt som försvinner förbi på skärmen. Efteråt fick jag detta felmeddelande... http://img706.imageshack.us/i/namnls1.jpg/

Nån som vet? :)

detta har hänt mig med, men efteråt så jag gick in på windows-update och klickade på Avancerat uppdateringar och icke Standard och därefter installerade jag ALLA uppdateringar från windows update sedan efteråt startade jag om datorn och hade inga mer problem med bluescreen,

så pröva det först och installera ett antivirus också medans uppdateringarna installeras och se till att antiviruset är också uppdaterad.

men innan du göra allt det här hämta hem CCleaner och rensa först allt, kryssa i allt på CCleaner och sedan fortsätt med windows update och antivirus installtion.

,

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha installerat XP igår så började datorn idag starta om sig själv. En snabb bluescreen är allt som försvinner förbi på skärmen. Efteråt fick jag detta felmeddelande... http://img706.imageshack.us/i/namnls1.jpg/

Nån som vet? :)

VET är väl att ta i...! ;) Men man kan ju gissa..! Första tanken är saknade drivrutiner, men du kan ju börja med att kolla vad krashdumpen säger. För att slippa hela analysproceduren kan du kolla med BlueScreenView (svensk språkfil finns här), och klistra in resultatet här. Går att kopiera/exportera i textformat. På så vis får vi ett hum om vilken drivrutin det är som strular... om det nu är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har en aning om jag säger då? :P

Här är alla så här långt 3 kraschdumparna (ingen mer krasch så här långt)

1

Dumpfil : Mini051510-01.dmp

Krasch-tidpunkt : 2010-05-15 18:32:43

Felkontroll-sträng: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Felkod : 0x1000000a

Parameter 1 : 0x75047eec

Parameter 2 : 0x00000002

Parameter 3 : 0x00000000

Parameter 4 : 0x80509256

Orsakad av drivrutin: NDIS.sys

Orsakad av adress : NDIS.sys+236c6

Filbeskrivning : NDIS 5.1 wrapper driver

Produktnamn : Microsoft® Windows® Operating System

Företag : Microsoft Corporation

Filversion : 5.1.2600.5512 (xpsp.080413-0852)

Processor : 32-bit

Datornamn :

Sökväg : H:\WINDOWS\Minidump\Mini051510-01.dmp

Processorantal : 2

Överordnad version: 15

Underordnad version: 2600

2

Dumpfil : Mini051510-02.dmp

Krasch-tidpunkt : 2010-05-15 18:49:09

Felkontroll-sträng: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Felkod : 0x100000d1

Parameter 1 : 0x00000001

Parameter 2 : 0x00000002

Parameter 3 : 0x00000000

Parameter 4 : 0xb7e38b49

Orsakad av drivrutin: NDIS.sys

Orsakad av adress : NDIS.sys+22b49

Filbeskrivning : NDIS 5.1 wrapper driver

Produktnamn : Microsoft® Windows® Operating System

Företag : Microsoft Corporation

Filversion : 5.1.2600.5512 (xpsp.080413-0852)

Processor : 32-bit

Datornamn :

Sökväg : H:\WINDOWS\Minidump\Mini051510-02.dmp

Processorantal : 2

Överordnad version: 15

Underordnad version: 2600

3

Dumpfil : Mini051510-03.dmp

Krasch-tidpunkt : 2010-05-15 19:32:04

Felkontroll-sträng: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Felkod : 0x100000d1

Parameter 1 : 0x00000001

Parameter 2 : 0x00000002

Parameter 3 : 0x00000000

Parameter 4 : 0xb7e38b49

Orsakad av drivrutin: NDIS.sys

Orsakad av adress : NDIS.sys+22b49

Filbeskrivning : NDIS 5.1 wrapper driver

Produktnamn : Microsoft® Windows® Operating System

Företag : Microsoft Corporation

Filversion : 5.1.2600.5512 (xpsp.080413-0852)

Processor : 32-bit

Datornamn :

Sökväg : H:\WINDOWS\Minidump\Mini051510-03.dmp

Processorantal : 2

Överordnad version: 15

Underordnad version: 2600

Tvåan och trean verkar säga samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, misstankarna går fortfarande mot drivrutinsfel. En datorspecifikation hade varit till hjälp!

Hur ser det ut i Enhetshanteraren? Några gula varningstrianglar?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en komplett lista på vad som sitter i datorn

Cooler Master Elite 330 Miditower without PSU/utan nätagg.

CMELITE330 1

Corsair VX Series PSU CMPSU-450VXEU 450W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V

CAPSUVX-450 1

Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

ASP5B 1

Intel Core 2 Duo E7200 2.53GHz 3MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

IE7200R 1

Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775

ACFZ775P 1

Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X2048-6400 2x1GB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5-5-5-18

2GBTWXD2800 1

Seagate Barracuda ST3250410AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

SGB10-250S2-3GB 1

Samsung SH-S223F/BEBE DVD±RW Dual-Layer 22X BLACK bulk SATA

SAMSH-S223FBEBE 1

Leadtek GeForce 9600GT HeatPipe 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

LT9600GT-HP 1

Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

CRESBAUDBULK 1

Microsoft Windows XP Home SP3 Svensk OEM (endast med ny hårdvara)

WINXPHOSV-3 1

Och några gula varningstrianglar syns inte till i enhetshanteraren.

Däremot kom jag och tänka på en annan grej just nu. När installationen av XP vart klar så saknades det drivrutiner till de integrerade nätverkskortet så jag satte in cd-skivan för moderkortet och där var det totalt fyra drivrutiner, en var chipset och en var nätverkskortet. De båda installerades korrekt men de andra två vilket jag inte kommer på just nu var det var för sorts drivrutiner misslyckades och datorn fick problem att starta om så jag vart tvungen att trycka på resetknappen för att komma vidare. Kanske inte har med det att göra men jag lämnar hellre mycket information än för lite information :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det troliga problemet är drivrutinerna från moderkorts-CD´n... dom är ALLTID föråldrade... i alla fall nästan alltid! ;)

Gå till moderkortets/datorns hemsida och tanka hem dom senaste drivrutinerna... framför allt chipset. Gör sen samma sak med eventuell extrautrustning som grafikkort o.dyl.

Kort sagt så behöver du uppdatera dina drivrutiner... sen är jag ganska säker på att du slipper blåskärmar. Säg till om du behöver hjälp att hitta rätt drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får gärna hjälpa till att hitta rätt drivrutiner, är ju rena djungeln där ute :P

Grafikkortdrivrutinerna hämtade jag på nvidias hemsida så de är väl okej, däremot så använde jag medföljande cd till ljudkortet så det är väl bäst att leta på tillverkarens hemsida där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

P5B iP965 finns inte på Asus hemsida.... är det en fabriksbyggd märkesdator? I så fall behöver jag produktnamn/-nummer. Brukar finnas på en klisterlapp bak på datorn.

Grafikdrivrutinen är som du säger, säkert okey. Ljuddrivrutinen är inte så viktig just nu, utan det primära är chipset-drivrutinen. Om det inte är gjort tidigare, så är det också troligt att du kan behöva uppgradera bios.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tror att jag trots allt hittade rätt sida... via microsoft hamnade jag här!

Uppgradering till senaste biosversion rekommenderas (Beta Version 1106). Uppdatera även Chipset!

Bästa metoden för biosuppgradering är Asus EZ Flash 2 utility... beskrivning finns på sidan 4-5 i manualen (som kan laddas ner från hemsidan).

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

P5B iP965 finns inte på Asus hemsida.... är det en fabriksbyggd märkesdator?

Nä ett privat hopkok :)

Tror att jag trots allt hittade rätt sida... via microsoft hamnade jag här!

Uppgradering till senaste biosversion rekommenderas (Beta Version 1106). Uppdatera även Chipset!

Bästa metoden för biosuppgradering är Asus EZ Flash 2 utility... beskrivning finns på sidan 4-5 i manualen (som kan laddas ner från hemsidan).

Okej så det är inte denna som jag hittade Länk

Verkar inte gå att länka direkt men jag gick in på den sidan i alla fall och valde "Motherboard" sedan "Socket775" sedan "P5B" och så search. Tur att jag inte valde att leta själv på en gång i så fall :P

Redigerad av Veritech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nä ett privat hopkok :)

Okej så det är inte denna som jag hittade Länk

Verkar inte gå att länka direkt men jag gick in på den sidan i alla fall och valde "Motherboard" sedan "Socket775" sedan "P5B" och så search. Tur att jag inte valde att leta själv på en gång i så fall :P

Som du ser så finns det ett antal modeller som heter P5B inledningsvis, men ingen som fortsätter med iP965. Jag googlade på hela namnet och fick då upp microsoft-sidan jag länkar till och eftersom dom länkar direkt till P5B-Plus, så får man väl utgå ifrån att det är rätt.

Börja med att uppdatera chipset-drivrutinen så lär du märka om det är rätt... windows tar helt enkelt inte emot drivrutinen om det skulle vara fel.

Funkar det så kan du fortsätta med bios-uppgradering!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bios uppgraderingen säger "incompatible"

Ok... skippa det så länge då. Med lite tur så kanske det räcker med chipset. Du får hojta igen om blåskärmarna fortsätter... läge att göra en riktig krashdumpanalys då kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan en vecka utan bluescreeens och så trodde man att problemen var över. Sån tur hade man ju inte :(

Nu börjar jag dock se nått sorts mönster, tänkte inte på det tidigare men varje gång bluesceensen har dykt upp och datorn startat om sig själv så har jag startat nerladdningar på utorrent. Sökte på google lite om det och det verkar vara många fler som drabbats av liknande sak. Och att det kan bero på drivrutiner till nätverkskortet, de skulle kunna ha med de och göra när jag tänker efter eftersom även drivrutinerna till nätverkskortet installerade jag via skivan till moderkortet. Kanske ska uppdatera nätverkskortet? På microsoft update såg jag något som verkade ha med det att göra eller om jag ska använda någonting från denna länk (den länken e-son letade fram)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade att installera Attansic_Lan_V1737907 men det vill datorn inte ha. "Installer can´t find Attansic L1 ethernet controller on your system" säger den. Och jag kan nog hålla med i det. Enligt Enhetshanteraren heter mitt nätverkskort Realtek RTL8168/8111. Men som sagt på Microsoft Update finns det en uppdatering under "maskinvara" som heter just Realtek, som beskrivs så här = Network software update released in March, 2010. Det låter ju rätt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade att installera Attansic_Lan_V1737907 men det vill datorn inte ha. "Installer can´t find Attansic L1 ethernet controller on your system" säger den. Och jag kan nog hålla med i det. Enligt Enhetshanteraren heter mitt nätverkskort Realtek RTL8168/8111. Men som sagt på Microsoft Update finns det en uppdatering under "maskinvara" som heter just Realtek, som beskrivs så här = Network software update released in March, 2010. Det låter ju rätt eller?

Kör på den som kommer via Microsoft update... den är alltid rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...