Gå till innehåll

Datorn startar om sig själv


Veritech

Recommended Posts

Okej ingenting tycks fungera, problemet kvarstår att ibland när jag använder utorrent (dock inte varje gång?) så startar datorjäkeln om sig. Nu är det väl dags att göra en riktig kraschdumpanalys eller vad det hette. Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 110
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Okej ingenting tycks fungera, problemet kvarstår att ibland när jag använder utorrent (dock inte varje gång?) så startar datorjäkeln om sig. Nu är det väl dags att göra en riktig kraschdumpanalys eller vad det hette. Hur gör man det?

Här finns en guide...!

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/428-felsoek-och-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html

Det känns som om en biosuppgradering är oundviklig, men kör en analys först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo det är rätt... montera .iso-filen och starta installationen med KitSetup.exe. I huvudfönstret markerar du "Debugging Tools for Windows" och trycker OK. Själva programmet startar du sedan från startmenyn "Alla program".

post-1936-1274971720,81_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, orkade inte ladda ner nått mountprogram så jag bara packade upp filerna. I steg 2 i guiden står det att man ska angiva vart symbolfilerna i windows finns. Vart hittar man dem? Känns bekant det här programmet, tror jag kan ha använt det och ändå minns jag inte hur jag gjorde då :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, orkade inte ladda ner nått mountprogram så jag bara packade upp filerna. I steg 2 i guiden står det att man ska angiva vart symbolfilerna i windows finns. Vart hittar man dem? Känns bekant det här programmet, tror jag kan ha använt det och ändå minns jag inte hur jag gjorde då :unsure:

Antingen följer du guidens steg 2, men skippa i så fall det där med att "byta ut mappnamnet mot ett eget"... kör strängen exakt som den ser ut i guiden, eller också får du ladda ner och installera även symbolfilerna!

http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/symbolpkg.mspx#d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej nu har jag fått fram en massa information, kan jag kopiera in det här på nått sätt?

Edit. Hittade copyknappen efter lite letande :P

Här är hela krashdumpen

Microsoft ® Windows Debugger Version 6.12.0002.633 X86

Copyright © Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [H:\WINDOWS\Minidump\Mini052710-01.dmp]

Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available

Symbol search path is: SRV*C:\mappfördinasymbolfiler*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Executable search path is:

Windows XP Kernel Version 2600 (Service Pack 3) MP (2 procs) Free x86 compatible

Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal

Built by: 2600.xpsp_sp3_gdr.100216-1514

Machine Name:

Kernel base = 0x804d7000 PsLoadedModuleList = 0x8055d720

Debug session time: Thu May 27 11:41:45.546 2010 (UTC + 2:00)

System Uptime: 0 days 0:07:54.257

Loading Kernel Symbols

...............................................................

....................................................

Loading User Symbols

Loading unloaded module list

..........

*******************************************************************************

* *

* Bugcheck Analysis *

* *

*******************************************************************************

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 100000D1, {0, 2, 0, b7e38b49}

Unable to load image Rtenicxp.sys, Win32 error 0n2

*** WARNING: Unable to verify timestamp for Rtenicxp.sys

*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for Rtenicxp.sys

Probably caused by : Rtenicxp.sys ( Rtenicxp+cf02 )

Followup: MachineOwner

---------

0: kd> !analyze -v

*******************************************************************************

* *

* Bugcheck Analysis *

* *

*******************************************************************************

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)

An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an

interrupt request level (IRQL) that is too high. This is usually

caused by drivers using improper addresses.

If kernel debugger is available get stack backtrace.

Arguments:

Arg1: 00000000, memory referenced

Arg2: 00000002, IRQL

Arg3: 00000000, value 0 = read operation, 1 = write operation

Arg4: b7e38b49, address which referenced memory

Debugging Details:

------------------

READ_ADDRESS: 00000000

CURRENT_IRQL: 2

FAULTING_IP:

NDIS!ethFilterDprIndicateReceivePacket+16c

b7e38b49 f60001 test byte ptr [eax],1

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR: 0xD1

PROCESS_NAME: Idle

LAST_CONTROL_TRANSFER: from b707f01d to b7e38b49

STACK_TEXT:

80551220 b707f01d 00ba5880 88998438 00000002 NDIS!ethFilterDprIndicateReceivePacket+0x16c

80551234 b707f1b4 899d6410 88998438 00000002 psched!PsFlushReceiveQueue+0x15

80551258 b707f5f9 8998c388 00000000 899d6410 psched!PsEnqueueReceivePacket+0xda

80551270 b7e38c40 8998c380 89832000 89832e34 psched!ClReceiveComplete+0x13

805512c0 b7350f02 00a3d470 80551360 00000002 NDIS!ethFilterDprIndicateReceivePacket+0x5a4

WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong.

805513f8 b7353c88 89832000 89a49958 89832f40 Rtenicxp+0xcf02

80551410 b7e2ee99 89832000 8055c0c0 ffdff9c0 Rtenicxp+0xfc88

80551428 80545eaf 89832f54 89832f40 00000000 NDIS!ndisMDpcX+0x21

80551440 8055be60 ffdffc50 00000000 8055be60 nt!KiRetireDpcList+0x61

80551450 80545d94 00000000 0000000e 00000000 nt!KiIdleThread0

80551454 00000000 0000000e 00000000 00000000 nt!KiIdleLoop+0x28

STACK_COMMAND: kb

FOLLOWUP_IP:

Rtenicxp+cf02

b7350f02 ?? ???

SYMBOL_STACK_INDEX: 5

SYMBOL_NAME: Rtenicxp+cf02

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: Rtenicxp

IMAGE_NAME: Rtenicxp.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 4b94d468

FAILURE_BUCKET_ID: 0xD1_Rtenicxp+cf02

BUCKET_ID: 0xD1_Rtenicxp+cf02

Followup: MachineOwner

---------

Redigerad av Veritech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det verkar vara en Realtek drivrutin som strular här! Vad har du för hårdvara som kan matcha det? Nätverkskort och/eller ljudkort? Kolla med Speccy portable t.ex

http://www.piriform.com/speccy/builds

Edit:

Jag tror du måste hitta rätt BIOS-uppgradering för att få ordning på detta. Prova den här!

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5B&f_name=P5B-ASUS-2104.zip&f_type=3&os=17

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Nätverkskort - Realtek RTL8111B ?? :unsure:

Det brukar vara Marvell Yukon LAN.

Den Chipset-drivern han har, är av en modell "4 in one" som det vara förr, den tar även med LAN-kortet.

Jag har själv lagt in fel typ av driver på asus-bord, som han gjorde vilket han säger, och då hamna

min i en "loop", denna bugg gick inte att få bort.

Om grejerna fungera 100 innan, och detta fel kom efter den felaktiga chipset-installen, så skulle

jag satsat på att installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Det brukar vara Marvell Yukon LAN.

Den Chipset-drivern han har, är av en modell "4 in one" som det vara förr, den tar även med LAN-kortet.

Jag har själv lagt in fel typ av driver på asus-bord, som han gjorde vilket han säger, och då hamna

min i en "loop" ibland, denna bugg gick inte att få bort.

Om grejerna fungera 100 innan, och detta fel kom efter den felaktiga chipset-installen, så skulle

jag satsat på att installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en Realtek drivrutin som strular här! Vad har du för hårdvara som kan matcha det? Nätverkskort och/eller ljudkort? Kolla med Speccy portable t.ex

http://www.piriform.com/speccy/builds

Edit:

Jag tror du måste hitta rätt BIOS-uppgradering för att få ordning på detta. Prova den här!

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5B&f_name=P5B-ASUS-2104.zip&f_type=3&os=17

Nätverkskort anger Speccy att det är Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC, ljudkortet heter Sound Blaster Audigy.

Ska pröva BIOS-uppgraderingen ikväll, återkommer med resultatet :)

Det brukar vara Marvell Yukon LAN.

Den Chipset-drivern han har, är av en modell "4 in one" som det vara förr, den tar även med LAN-kortet.

Jag har själv lagt in fel typ av driver på asus-bord, som han gjorde vilket han säger, och då hamna

min i en "loop", denna bugg gick inte att få bort.

Om grejerna fungera 100 innan, och detta fel kom efter den felaktiga chipset-installen, så skulle

jag satsat på att installera om.

Felaktig chipsetdriver? Den jag först la in kom ju från skivan som följde med moderkortet sen den andra jag la in var den e-son länkade till tidigare. Kan de ha varit för gamla kanske? Jag har inte en aning. Och när du säger installera om menar du att jag bör installera om Windows? Det skulle jag verkligen vilja undvika då jag precis gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nätverkskort anger Speccy att det är Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC, ljudkortet heter Sound Blaster Audigy.

Ska pröva BIOS-uppgraderingen ikväll, återkommer med resultatet :)

Här finns drivrutin för nätverkskortet...! En av dom 3 "GO-länkarna" för WinXP 32/64 and Win2K Auto Installation Program, bör fungera.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false

...kanske du skulle prova detta innan du ger dig på BIOS-uppgradering. Din moderkortsbeteckning gör att jag är ytterst osäker på vilket bios som är rätt. Å andra sidan skall fel bios inte ens godkännas av flashprogrammet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Felaktig chipsetdriver? Den jag först la in kom ju från skivan som följde med moderkortet sen den andra jag la in var den e-son länkade till tidigare. Kan de ha varit för gamla kanske? Jag har inte en aning. Och när du säger installera om menar du att jag bör installera om Windows? Det skulle jag verkligen vilja undvika då jag precis gjort det.

Njaa, läs det som "felaktigt".

Min driver var också "rätt", men vid installen gick det fel. Fick köra den flera gånger, och efter det fungera det inte riktigt 100. Precis som för dej?!

När jag gjorde om Win-installen med samma driver fungera det.

Jag mena, om du ändå inte lagt in nåt speciellt i datorn, så blir det enkelt och göra om installen.

Sedan skall du inte ta chipset från skivan, utan en sista på deras sajt, efter nyinstall.

Bios-update är inte heller fel, sen gör man om rubbet, inget å spara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ominstallation av XP det enda som hjälper till slut så får det väl bli det men jag hoppas verkligen att jag slipper.

Här finns drivrutin för nätverkskortet...! En av dom 3 "GO-länkarna" för WinXP 32/64 and Win2K Auto Installation Program, bör fungera.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false

...kanske du skulle prova detta innan du ger dig på BIOS-uppgradering. Din moderkortsbeteckning gör att jag är ytterst osäker på vilket bios som är rätt. Å andra sidan skall fel bios inte ens godkännas av flashprogrammet.

Jag installerade drivern från den länken. Den hade reparationsläge under samma som installation. Jag håller tummarna för att det funkar! Jag har inte testat den där BIOS-uppgraderingen än heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ominstallation av XP det enda som hjälper till slut så får det väl bli det men jag hoppas verkligen att jag slipper.

Jag har mycket svårt att se hur ominstallation skulle kunna göra någon skillnad. Problemet är ju detsamma efter nyinstallation... rätt drivrutiner måste hittas och installeras. Mina misstankar om att bios behöver uppgraderas kvarstår ju också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Jag har mycket svårt att se hur ominstallation skulle kunna göra någon skillnad. Problemet är ju detsamma efter nyinstallation... rätt drivrutiner måste hittas och installeras. Mina misstankar om att bios behöver uppgraderas kvarstår ju också.

Den var till mej? Det kanske beror på att nån annan kom med förslaget?!

Men sen är det ju mer "sport" eller high-tech och sitta på taket och granska muren/grunden med förlängda verkyg och loggar,

jag föredrar att stå på markplan, och göra om det när man är säker på exakt version, med senaste drivers från sajten.

Kan inte killen ta av sidokåpan och bara läsa av rätt beteckning på kortet, istället för att ni "tror" eller "kommer fram till",

det finns ju ändå uppemot tjugo stycken P5B-kort -modeller.

Stora fina fontar som syns utan glasögon, typ såhär:

post-11062-1275224661,61_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det fanns någon som figurerade på forumet tidigare som påpekade om att det är viktigt att ange korrekta uppgifter vid problem.

Orkar man bara ögna igenom tråden, finner man att frågan om moderkortsbeteckning sedan länge är både ställd och besvarad. Dessvärre ger den inte mycket vägledning eftersom ASUS inte verkar vilja kännas vid modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Dessvärre ger den inte mycket vägledning eftersom ASUS inte verkar vilja kännas vid modellen.

Just det..

Har inte du märkt att ASUS är ett himla konstigt "företag" idag?

Deras laptopar är en bara en ännu större sörja, med 7000 olika serier.

Och den känsliga frågan.. när skall ASUS-freak släppa taget, och bara ge upp fabrikatet for ever?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den BIOS uppdateringen fungerade men när uppdateringen var klar och den skulle starta om så kom följande upp.

CMOS checksum Bad, Overclocking failed Please enter setup to re-configure your system.

Press F1 to run setup

Press F2 to load default values and continue.

Jag valde F2, tyckte det lät logiskt typ. Då gick det igång som vanligt och när jag kom in i Windows så kom Guiden Ny maskinvara upp och vill installera programvara för "Ljudenhet på High Definition Audio-buss" Vad kan detta betyda och ska jag installera programvaran som kom upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...