Gå till innehåll

Datorn startar om sig själv


Veritech

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jorå den har jag installerat, har version 5.760.503.2010

Känns som jag har kört fast här... har liksom inga friska ideér kvar. Kanske om du har möjlighet att prova med ett annat nätverkskort, ett pci-kort... kanske låna av någon, annars kostar dom nästan ingenting. Tanken är i alla fall att ditt integrerade nätverkskort skulle kunna vara trasigt. En annan tanke är att din windowsinstallation skulle kunna vara infekterad av nåt skräp. Jag vet ju inte om det är en ren och legal XP eller något tankat skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Menar du att nått gick snett när jag installerade XP? Jag hade ju inga sådana här problem innan

Ja, innan ja. Vad skiljer dina installer åt?

Du vill ju inte tala om om du gjort clean install eller inte?!

Eller om du kör med xp sp3 -skiva denna gången. (Sp2 förra gången?!)

Du har ju bevisligen kört installen överklockad, enligt BIOS-updaten.

Att installa på en överklockad burk, brukar ge blue screen under installen oftast, eller senare.

Ditt chipset small in på 10 sekunder bara, nåt lurt tycker du?

Fortsätt å felsöka nu, med kanske (?) hjälp och hintar från ovan sagt.. men gör inte om installen, det är fusk.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en laglig köpt XP SP3 skiva jag installerat ifrån. Clean Install vet jag inte riktigt vad menas med. Jag installerade en ny disk för jag ville ha mer plats på min systemdisk och satte in skivan och formaterade hårddisken och sedan installerade XP. Det första jag gjorde när XP var färdiginstallerat så satte jag in skivan till moderkortet för att installera BIOS, chipset och nätverk. Nätverksdrivern gick in men de andra två gjorde det inte och datorn ville inte starta om så jag fick trycka på resetknappen. Nån överklockning har jag inte hållit på med, sånt vet jag inget om. Däremot när jag köpte datorn var XP förinstallerat, men under tiden jag haft datorn under 1,5 år har jag inte installerat om XP själv förrens för 3 veckor sen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som jag har kört fast här... har liksom inga friska ideér kvar. Kanske om du har möjlighet att prova med ett annat nätverkskort, ett pci-kort... kanske låna av någon, annars kostar dom nästan ingenting. Tanken är i alla fall att ditt integrerade nätverkskort skulle kunna vara trasigt. En annan tanke är att din windowsinstallation skulle kunna vara infekterad av nåt skräp. Jag vet ju inte om det är en ren och legal XP eller något tankat skit.

Det är möjligt att jag har ett gammalt nätverkskort i en äldre dator jag inte använt på flera år. Den gamla datorn står nog på vinden så jag ska gå upp och leta. Men jag undrar jag hur väl det fungerar, måste ju vara närmare 10 år gammalt. Annars får jag väl köpa ett, nån rekommendation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom disken var ny, är det inte möjligt med något annat än clean install... oavsett hur du har burit dig åt. Bios är ju precis uppgraderat så där finns inget att göra. Installationsskivan bör ju också vara okey.... möjligen kan något ha gått fel vid installationen. Vad gäller chipset och nätverket så är dom installerade.... hade kunnat ses i enhetshanteraren annars. Du skulle möjligen kunna fösöka installera om chipset... kanske t.om uppdatera. Jag är som vanligt när det gäller detta moderkortet inte helt säker, men du kan prova chipset-drivaren från P5B-sidan!

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5B&os=17&SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är möjligt att jag har ett gammalt nätverkskort i en äldre dator jag inte använt på flera år. Den gamla datorn står nog på vinden så jag ska gå upp och leta. Men jag undrar jag hur väl det fungerar, måste ju vara närmare 10 år gammalt. Annars får jag väl köpa ett, nån rekommendation?

Nätverkskortet fungerar säkert om du bara kan hitta drivrutiner... fast 10 år innebär risk att det inte är snabbt nog för din uppkoppling.

Skall du köpa nytt, finns bara en rekommendation.... så billigt som möjligt. Men det bör klara 1000 Mbps.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag har ett gammalt nätverkskort i en äldre dator jag inte använt på flera år. Den gamla datorn står nog på vinden så jag ska gå upp och leta. Men jag undrar jag hur väl det fungerar, måste ju vara närmare 10 år gammalt. Annars får jag väl köpa ett, nån rekommendation?

Troligtvis finns det drösvis med nätverkskort som Du kan köpa och gödsla tid med på att fundera ut hur de fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

... har ett gammalt nätverkskort .. datorn står nog på vinden så jag ska gå upp och leta .. 10 år gammalt...

Öhh, somna du där uppe på loftet?

Låt oss inte sitta här å våndas. En följetong av denna klass måste iaf rulla utan "blue screens" eller time outer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkskortet fungerar säkert om du bara kan hitta drivrutiner... fast 10 år innebär risk att det inte är snabbt nog för din uppkoppling.

Skall du köpa nytt, finns bara en rekommendation.... så billigt som möjligt. Men det bör klara 1000 Mbps.

Hittade ett 1000 Mbps på Kjell & Company för bara 169 spänn, det är väl billigt?

Öhh, somna du där uppe på loftet?

Låt oss inte sitta här å våndas. En följetong av denna klass måste iaf rulla utan "blue screens" eller time outer.

He he inte somnade men nästan så att jag svimmade, det var rena bastuvärmen på vinden. Men datorn var så jäkla ingrodd i damm att jag inte ens ville ta ner den, köper ett nytt nätverkskort istället. Men inte förrens imorgon blir det, idag har jag inte tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag märkte efter BIOS uppdateringen var att jag hade fått en diskettenhet i Windows fast jag inte har eller aldrig ha haft en floppy i denna dator. Fick ett felmeddelade när jag stängde av datorn igår att "enheten inte är klar, diskettluckan kanske är öppen". Tror jag har haft samma problem tidigare, hur tar man bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett 1000 Mbps på Kjell & Company för bara 169 spänn, det är väl billigt?

Helt okey... tror t.om att jag har just ett sådant liggande som reserv, och det funkar utmärkt.

En annan sak jag märkte efter BIOS uppdateringen var att jag hade fått en diskettenhet i Windows fast jag inte har eller aldrig ha haft en floppy i denna dator. Fick ett felmeddelade när jag stängde av datorn igår att "enheten inte är klar, diskettluckan kanske är öppen". Tror jag har haft samma problem tidigare, hur tar man bort den?

Gå till Enhetshanteraren och "Avaktivera"... observera skillnaden mot avinstallera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"Inaktivera" står det men det är väl samma sak antar jag.

Exakt... det var ett tag sedan jag satt på XP! Numera brukar uppgiften vara att slänga ut XP till förmån för Windows 7! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

En annan sak jag märkte efter BIOS uppdateringen var att jag hade fått en diskettenhet i Windows fast jag inte har eller aldrig ha haft en floppy i denna dator. Fick ett felmeddelade när jag stängde av datorn igår att "enheten inte är klar, diskettluckan kanske är öppen". Tror jag har haft samma problem tidigare, hur tar man bort den?

Du skall disabla den i BIOS, första rubrikraden vänster, och ange NONE, under "floppy"

Efter din bios-update så gjorde den en "default settings", och den verkar även nollat din f.d överklockning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart en körig helg men jag hann gå in till Kjell 10 min före stängningsdags och köpa nätverkskortet i alla fall. Tänkte installera det ikväll, nåt speciellt jag ska tänka på när jag installerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart en körig helg men jag hann gå in till Kjell 10 min före stängningsdags och köpa nätverkskortet i alla fall. Tänkte installera det ikväll, nåt speciellt jag ska tänka på när jag installerar det?

Nej det skall bara vara att trycka i, och starta upp. Möjligen kan du behöva en färsk drivrutin, om inte windows har någon fungerande. Som vanligt är det troligen bättre att ladda ner från kortets tillverkare än att använda bifogad CD. Hittar du inte, så kör på CD´n ändå. Det går att uppdatera i efterhand i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu var det installerat och klart jag fick sätta i cd-skivan och nu surfar jag som vanligt. Drivrutinen på cd-skivan var dock ganska gammal (från 2006). Detta kort heter enligt enhetshanteraren Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC, låter ju nästan likadant som de förra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Tänkte installera det ikväll, nåt speciellt jag ska tänka på när jag installerar det?

Svar ja. Spara ditt gamla kort, släng det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare drivrutin finns här! Hur funkar det att tanka?

Det funkar alldeles utmärkt! Tyvärr hitta jag inget intressant att tanka så jag laddade ner div skräp, hade 7-8 torrents igång flera gånger och ingen blåskärm! Vågar man hoppas på att det har löst sig nu, hoppas det!

Svar ja. Spara ditt gamla kort, släng det inte.

Lär jag göra eftersom det är integrerat på moderkortet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar alldeles utmärkt! Tyvärr hitta jag inget intressant att tanka så jag laddade ner div skräp, hade 7-8 torrents igång flera gånger och ingen blåskärm! Vågar man hoppas på att det har löst sig nu, hoppas det!

Det får vi verkligen hoppas! Synd att det tog sådan tid och med så många turer innan vi landade på rätt ställe! Men bättre sent än aldrig... som dom säger! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en sak till, det gamla nätverkskortet, bör jag avaktivera det eller nått?

Jag tror inte att det har någon betydelse, men eftersom det inte används kan du ju lika gärna avaktivera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...