Gå till innehåll

Krypterad Google-sökning


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Nästa vecka skall det bli möjligt att använda Googles söksida via en krypterad anslutning.

Earlier this year, we encrypted Gmail for all our users, and next week we will start offering an encrypted version of Google Search. For other services users can check that pages are encrypted by looking to see whether the URL begins with "https", rather than just "http"; browsers will generally show a lock icon when the connection is secure. For more information about how to password-protect your network, read this.


http://googleblog.bl...ion-update.html Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra gjort Google! Speciellt efter att någon av nissarna bakom google gav kommentaren "vill du skydda din integritet så gör du nog något du inte bör..." vilket enligt mig är en ganska klumpig kommentar. Har dock ingen källa, va brossan som berättade de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vill du skydda din integritet så gör du nog något du inte bör..." vilket enligt mig är en ganska klumpig kommentar.

Ja det är ett typiskt sådant argument man tar till i brist på bra argument.

Mer kryptering åt folket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är krypterat mellan datorn och Google påverkar ju inte precis Googles möjligheter att hålla koll på vad man söker på i Google etc.

Här är PC för Allas notis om uttalandet som Googles VD gjorde: http://www.idg.se/2.1085/1.276816/googles-vd-bara-skojare-oroar-sig-over-privatlivet Handlar om att många tycker att Google samlar på sig för mycket info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis de ja menade Cecilia!

En buse som jag vill alltid vara säker på nätet... De hemska är väl att Google köper upp fler företag/projekt på nätet... Var man än går så skickas man till en google sida... Offtopic men jäkligt skrämmande då de fria internet snart är Google internet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Skumt! Jag försökte lägga in den som en av flera sökmotorer. Fungerade utmärkt i Internet Explorer, men i Chromium söker den okrypterat hur jag än vänder och vrider på adressen! :unsure:

Fungerande URL i IE är i alla fall:

https://encrypted.google.com/#hl=sv&source=hp&q={searchTerms}&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=a0b5c0c4401560fc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son:

Testa Google SSL Web Search beta (by Google)

Stim:

Inte falskt alls, om man förstår syftet med en krypterad anslutning: att ingen annan än den man är ansluten till (i detta fall Google) kan ta del av den information användaren anger (i detta fall sökord, i andra fall användarnamn, lösenord o.s.v.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack! Jo det fungerade med fullständigt obegripliga adressen...

https://encrypted.google.com/search?{google:RLZ}{google:acceptedSuggestion}{google:originalQueryForSuggestion}sourceid=chrome&ie={inputEncoding}&q=%s

...samma adress som jag redan testat, om man bortser från "Suggestion-koden"... :unsure:

Får se om det klarnar någon gång. :rolleyes:

Btw... vill man lägga till adressen i tillägget "Universal Search", så byter man bara ut det avslutande "%s" mot ett "{s}" i stället.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

e-son:

Testa Google SSL Web Search beta (by Google)

Stim:

Inte falskt alls, om man förstår syftet med en krypterad anslutning: att ingen annan än den man är ansluten till (i detta fall Google) kan ta del av den information användaren anger (i detta fall sökord, i andra fall användarnamn, lösenord o.s.v.).

Förstår det, tänkte mer bara från googles sida. Vad gäller lösenord hoppas jag de hanterat det krypterat sedan länge. Bara detta forum sparar och hanterar lösenorden krypterat exempelvis. Användarnamn sparas däremot normalt inte krypterat utan i klartext för det mesta. Om användarnamn inte ska vara dolt för andra så behövs ingen kryptering på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Det enda sättet att kryptera sin anslutning eller uppkoppling till nätet är via programvara. Googles litar jag inte det minsta på. Men naturligtvis är det fritt fram för alla, som tror på Googles att bli lurade.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OlleBull du upphör aldrig att förvåna. Krypteringen är för att skydda informationen under transporten mellan dig och Google. Google kan göra precis vad de vill med informationen när den befinner sig hos dem oavsett om den är krypterad eller inte under själva transporten. Så vad skulle Google vinna på att "låtsas" kryptera? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att kryptera sin anslutning eller uppkoppling till nätet är via programvara. Googles litar jag inte det minsta på. Men naturligtvis är det fritt fram för alla, som tror på Googles att bli lurade.

:blink::unsure:

Tror? Att anslutningen är krypterad verifieras av webbläsaren (som också visar om något innehåll på en sida (t.ex. en bild länkad från en annan domän) inte är krypterat).

post-7701-0-16326300-1294232183_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft trubbel tidigare med Googles och använde då krypteringsprogram, för att kunna använda Googles överhuvudtaget. Dom stängde helt sonika av mig i 4 månader på Googles. Jag blev med andra ord portad. Skrev spaltmeter till dom och undrade vad dom höll på med, men fick bara konstiga svar och att jag skulle göra si och så, vilket jag gjorde, men inget hjälpte. Detta var några år sedan. Nu kanske det finns möjligheter at prata med dom i Sverige. Det var vad jag råkade ut för, så varför ska jag lita på Googles.

Tror att du också Nicklas skulle bli förvånad, om du råkade ut för samma sak.

Dom går ju också fria, trots att dom gör precis som The Pirate Bay, länkar till upphovsskyddat material.

Även om dom inte kan fejka protokollet, så litar jag inte på dom.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att lita på Google :rolleyes: Det handlar om krypterad anslutning mellan användarens dator och https://encrypted.google.com/. Att anslutningen är krypterad kan verifieras, liksom att det är Google Inc som äger domänen *.google.com (kolla certifikatinformatinformationen).

Om man sedan litar på domänägaren eller inte är en helt annan sak

post-7701-0-79188400-1294249857_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft trubbel tidigare med Googles och använde då krypteringsprogram, för att kunna använda Googles överhuvudtaget. Dom stängde helt sonika av mig i 4 månader på Googles. Jag blev med andra ord portad. Skrev spaltmeter till dom och undrade vad dom höll på med, men fick bara konstiga svar och att jag skulle göra si och så, vilket jag gjorde, men inget hjälpte. Detta var några år sedan. Nu kanske det finns möjligheter at prata med dom i Sverige. Det var vad jag råkade ut för, så varför ska jag lita på Googles.

Tror att du också Nicklas skulle bli förvånad, om du råkade ut för samma sak.

Dom går ju också fria, trots att dom gör precis som The Pirate Bay, länkar till upphovsskyddat material.

Även om dom inte kan fejka protokollet, så litar jag inte på dom.

Jag har aldrig haft några problem med Google, all min e-post har gått genom Gmail i flera år och jag älskar deras Android OS i min mobil. Trots det tycker jag man bör ha en sund misstänksamhet mot dem, precis som mot alla företag med en så dominant ställning. Men som JoWa nämner ovan så är detta med krypteringen något helt annat och det du skrev först hörde inte riktigt dit.

Sedan tycker jag inte det är fel att Google går fria, jag tycker det är fel att TPB fälldes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle ha formulerat mig lite bättre beträffande Google och The Pirate Bay.

Domen mot The Pirate Bay är också överklagad, så än är inte sista ordet sagt.

Och hur det än går, så dyker nya sajter upp med nerladdningslänkar till upphovsskyddat material, som filmer, musik och programvaror.

Google kommer man inte åt, dom är för stora. Så säger medierna och tack säger jag, som gillar allt som är gratis.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...