Jump to content

Ta bort OS från dator

Recommended Posts

Hej,

ska sälja min stationära dator och vill att innan den säljs iväg rensas på allt, inklusive operativsystem. Datorn skall alltså vara helt tom och den person som köper den måste installera sitt operativsystem innan han/hon kan använda den.

Finns det gratis program ute på nätet som möjliggör detta?

Tack! :)

Killdisk kan skriva nollor över hela hårddisken.

"Securely overwrites and destroys all data on physical drive or logical partition"

i ditt fall ska du ju göra det på "drive" och inte på partition.

Du behöver bränna Killdisk på en CD-skiva eller lägga på ett USB-minne som du startar datorn från.

Killdisk kan skriva nollor över hela hårddisken.

"Securely overwrites and destroys all data on physical drive or logical partition"

i ditt fall ska du ju göra det på "drive" och inte på partition.

Du behöver bränna Killdisk på en CD-skiva eller lägga på ett USB-minne som du startar datorn från.

Hmm .. tycker det låter lite komplicerat faktiskt! :)

Finns det fler tips och idéer så kom gärna med dom.

Tack.

Det kan nog tyvärr inte bli enklare än så.

Jag förstår. Har ni erfarenhet av detta program? kanske kan berätta lite mer om hur proceduren ser ut vid "nollning" av hårddisken samt hur enkelt det är för köparen sen att installera sitt Windows på maskinen.

Tänkte om man måste göra på något speciellt sätt för att installera Windows igen efter att man genomfört borttagningen med hjälp av detta program?

tack..

KillDisk "raderar" allt på hårddisken och skriver över hårddisken ett antal gånger för att verkligen radera allt gammalt. KillDisk i sig själv ligger inte kvar på hårddisken efteråt, det är helt tomt.

För din köpare är det bara att installera vilket operativsystem som passar... du kan jämföra det med när du installerar en ny hårddisk. De flesta som köper en begagnad dator klarar av att installera om den... det ingår liksom i proceduren att köpa begagnat.

// Manneman

Jag förstår. Har ni erfarenhet av detta program? kanske kan berätta lite mer om hur proceduren ser ut vid "nollning" av hårddisken samt hur enkelt det är för köparen sen att installera sitt Windows på maskinen.

Tänkte om man måste göra på något speciellt sätt för att installera Windows igen efter att man genomfört borttagningen med hjälp av detta program?

tack..

Lägg Killdisk på CD, usb-minne eller diskett enligt anvisningar på hemsidan, som sagt. Boota datorn på denna CD, usb-minne eller diskett, sen kan du inte göra fel... gratisversionen innehåller inga direkta val utan kan bara radera C-disken.

Ny windowsinstallation görs sedan som vanligt... alltså boota på windows-skivan och följ instruktionerna.

Tänk även på att om du har mer än en hårddisk eller hårddiskpartition i datorn förutom C: så bör du förstås även se till att ingen av de andra innehåller något köparen inte ska ta del av. Du vet kanske isåfall hur du formaterar dem innifrån windows? Fast är det jättekänslig data kan det vara bra att använda något som killdisk även på dem för att minimera risken att köparen kan återskapa datan om den skulle få för sig att försöka det.

gratisversionen innehåller inga direkta val utan kan bara radera C-disken.

Känner inte till just killdisk. Menar du då hela disken, eller bara partitionen? Frågar med anledning av det jag skrev ovan.

Känner inte till just killdisk. Menar du då hela disken, eller bara partitionen? Frågar med anledning av det jag skrev ovan.

Den tar hela disken om jag inte minns fel, och skriver 1 pass med nollor... betalversionen ger däremot möjlighet att välja partitioner och raderingsmetod m.m.