Jump to content

Parallelkoppling

Recommended Posts

en bekant till mig har beställt bredband från en leverantör.Enligt ett brev kunde det bli problem med hastigheten om telefonjacken vara "parallelkopplade"

Vad menas med detta? Hur kollar man om de är parallelkopplade? Spelar det någon roll för bredbandet?

ja,har redan förstått att det kan bli problematiskt med parallelkopplade telefonjack.

Min fråga gällde om det går bra ändå,och om det blir problem med hastigheten?

Går det att köra bredbandet i båda jacken?

Eller måste det vara seriekopplat för att det skall fungera?

Vad är skillnaden?

Edited by Sehnsucht

Lite lustigt att du säger att du förstår och sedan frågar du ändå samma sak igen.

Här en PDF fil från Telia som förklarar i princip samma sak på ett kanske tydligare sätt.

http://www.telia.se/files/Telejack_kopplingsschema_071122.pdf

Det går att koppla ADSL-modemet i annat än första jacket men min erfarenhet är att hastigheten sjunker rejält och uppkopplingen blir väldigt ostabil och kan tappa kontakten helt med Internet stundvis. Samma sak gäller om man använder lång telekabel i första jacket för att kunna ha modemet långt därifrån. Så koppla modemet i första jacket med medföljande kabel och skaffa sedan lång nätverkskabel eller kör trådlöst till datorerna.

Skillnaden mellan parallellt och seriellt är att i en seriell kedja så bryter du kedjan när du lyfter på luren medans i en parallell leds strömmen vidare även om du lyfter luren.

Edited by Nicklas

Alltså... har du inte adsl-modemet i rätt jack (första jacket) och samtidigt det är kopplat som Telia vill så fungerar väl inte splittern? Alltså bryts internetförbindelsen när du lyfter luren eller om någon ringer.

// Mange

ah,nu börjar poletten trilla ner,bättre sent än aldrig <_<

har ju alltid fått det till att fungera,och bara kopplat in det enligt beskrivning :huh:

då är väl det bästa att vänta och se hur det blir när hon kopplar in det?

om jag fattat er rätt,så fungerar det inte som det är tänkt om det är p-kopplat?

Om hon har p-kopplat och kopplar in en splitter till bredbandet ,så leds signalen bara vidare och det bryts iaf.

får hon ton i luren på båda jacken är det seriekopplat?

Edited by Sehnsucht

Samma sak gäller om man använder lång telekabel i första jacket för att kunna ha modemet långt därifrån.

Har ADSL- Telia och ingen dålig erfarenhet av lång telekabel till modemet. Det funkar likadant, även om jag kör en telekabel på någon meter och som nu 10 meter till modemet och sedan vidare till routern och mina 3 datorer. Den som är längst bort på nätverkslinan, är den snabbaste datorn, vilket är en 2 år gammal laptop, med Windows 7 Ultimate. Hastigheten på ADSL-Telia är stort sett lika på alla datorerna.

Splittern sitter förstås i första jacket!

Edited by OlleBull

Alltså... har du inte adsl-modemet i rätt jack (första jacket) och samtidigt det är kopplat som Telia vill så fungerar väl inte splittern? Alltså bryts internetförbindelsen när du lyfter luren eller om någon ringer.

Ja, om luren som lyfts är kopplad före splittern i kedjan. Tror inte förbindelsen direkt bryts bara för att någon ringer till dig utan att du svarar.

1. om jag fattat er rätt,så fungerar det inte som det är tänkt om det är p-kopplat?

2. Om hon har p-kopplat och kopplar in en splitter till bredbandet ,så leds signalen bara vidare och det bryts iaf.

3. får hon ton i luren på båda jacken är det seriekopplat?

1. Korrekt, det funkar inte som det är tänkt om det är parallellkopplat.

2. Fel, om det är parallellkopplat bryts kedjan aldrig, däremot uppstår det störningar som påverkar prestandan/stabiliteten på bredbandet.

3. Fel, lyfter man två lurar samtidigt och allt är enligt Telias normer (seriellt) så får du bara ton i den lur som sitter närmast första jacket i fastigheten. Får du ton i flera lurar samtidigt beror det troligen på att ett eller flera vägguttag är parallellkopplade eller att någon har brutit av plaststiftet som ska sitta mitt på telefonens kontakt mellan de 4 metallskenorna, på luren som sitter närmast första jacket.

Har ADSL- Telia och ingen dålig erfarenhet av lång telekabel till modemet. Det funkar likadant, även om jag kör en telekabel på någon meter och som nu 10 meter till modemet och sedan vidare till routern och mina 3 datorer. Den som är längst bort på nätverkslinan, är den snabbaste datorn, vilket är en 2 år gammal laptop, med Windows 7 Ultimate. Hastigheten på ADSL-Telia är stort sett lika på alla datorerna.

Splittern sitter förstås i första jacket!

Ok det där var ingen säker fakta jag läst utan baserat på egen erfarenhet. Har provat med 2 olika telekablar som var ca 10m och båda funkade skitdåligt, med den medföljande kabeln eller motsvarande på ca 1.5m funkar det jättebra. Båda mina 10m kablar funkar bra till bara telefoni så jag tyckte det verkade långsökt att båda var defekta på något sätt men man vet aldrig. Hur känsligt det är kanske även kan bero på vilken hastighet man har (jag har Telia 24Mbps) samt kvaliten på ledningarna i fastigheten.

Edited by Nicklas

Jag håller med dig Nicklas, det är bättre med en kort kabel än långa kablar.

Oavsett vilken typ av kabel det gäller (utom optisk) så är det generellt bättre med kort kabel än lång eftersom motståndet i en längre kabel är högre.

Sedan kan man kanske anta att skillnaden på en 1,5m kabel och en 10m kabel knappt skulle vara märkbar, men det är den faktiskt när det gäller datagenomströmning.

Gäller det bara telefoni märks det ingen skillnad eftersom ditt öra inte uppfattar skillnaden även om den finns där.

Jag håller med dig Nicklas, det är bättre med en kort kabel än långa kablar.

Oavsett vilken typ av kabel det gäller (utom optisk) så är det generellt bättre med kort kabel än lång eftersom motståndet i en längre kabel är högre.

Sedan kan man kanske anta att skillnaden på en 1,5m kabel och en 10m kabel knappt skulle vara märkbar, men det är den faktiskt när det gäller datagenomströmning.

Gäller det bara telefoni märks det ingen skillnad eftersom ditt öra inte uppfattar skillnaden även om den finns där.

ok,men längden på kablarna är ointressant eftersom hon kommer att använda en router.

är det inte bara att koppla ur det ena jacket,så blir det ju seriekopplat?

hur är det man kollar vilket som är det första jacket?

Kanske det,men det är knappast man vill pilla med om man inte vet vad man gör.

Helt rätt...

Sen är det ju också så att man kan nekas support om man har pillat och t o m förstört något (även om nu det sistnämnda inte är så troligt). Det är ju trots allt så att man bara äger rättigheterna till linan från vägguttaget och ut till telefon/modem... från uttaget (väggen) till närmaste station eller skåp har man ingen rätt att trixa med egentligen.

// Manneman

Sen är det ju också så att man kan nekas support om man har pillat och t o m förstört något (även om nu det sistnämnda inte är så troligt). Det är ju trots allt så att man bara äger rättigheterna till linan från vägguttaget och ut till telefon/modem... från uttaget (väggen) till närmaste station eller skåp har man ingen rätt att trixa med egentligen.

För att vara ännu mer specifik så går gränsen vid det första vägguttaget som är kopplat direkt mot telenätet. Allt ytterligare som är påkopplat efter det, även infällda vägguttag, är ditt/fastighetsägarens ansvar/rättighet, inte nätleverantörens.

Edited by Nicklas

För att vara ännu mer specifik så går gränsen vid det första vägguttaget som är kopplat direkt mot telenätet. Allt ytterligare som är påkopplat efter det, även infällda vägguttag, är ditt/fastighetsägarens ansvar/rättighet, inte nätleverantörens.

Yepp... min miss. Naturligtvis var det förstajacket jag menade!

// Mange

För att vara ännu mer specifik så går gränsen vid det första vägguttaget

Sedan om inte första jacket är precis där man behöver det... går det alltid att flytta på.