chico Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 (edited) Har ett litet nätverk med 1 st Windows 7 och 2 st XP-datorer. Överföring av filer från W 7 till XP fungerar perfekt men åt andra hållet får jag till svar att jag saknar behörighet att utföra detta. Vad beror det på. Edited May 24, 2010 by chico Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jens.p Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Har ett litet nätverk med 1 st Windows 7 och 2 st XP-datorer. Överföring av filer från W 7 till XP fungerar perfekt men åt andra hållet får jag till svar att jag saknar behörighet att utföra detta. Vad beror det på. Hr du varit här... öppna upp typ som detta till å börja med: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Du får inte helt automatiskt göra detta då du antagligen inte har ett konto på xp-maskinen som även finns på w7. Jag kan precis som du koppla upp mig w7 -> Xp och skriva filer etc men om jag ska göra detta från andra hållet krävs det en inloggning med ett konto som har de rättigheterna på w7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hej hoppas att engelska går bra! Här finns dokument för nedladdning, som beskriver nätverk mellan olika OS, Win7-Vista-XP-Mac-Ubuntu/Linux http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2 Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santa-san Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Hej alla! Jag skaffade en dator med windows 7 för några dagar sen och trodde det skulle vara en smal sak att sätta upp nätverk med min windows XP dator, men där trodde jag riktigt riktigt fel... Det som tar några minuter i windows XP har jag suttit i flera dagar och försökt få att fungera i windows 7. Den bara vägrar att kommunicera som vanligt med windows XP, jag har delat ut mapp med fullständiga(?) rättigheter på win7 och samma på winXP. Min XP dator kan browsa mappen på windows 7 utan problem, men när jag ska göra samma sak från win7 så bara krånglar det: Jag kan se utdelade mappen på winXP, men ibland inte (??) Om jag kan se och öppna den utdelade mappen på winxp, så händer nåt märkligt; en grön linje i adressfältet på win7 börjar laddas, precis som om win7 gör någon slags scanning (?) av mappen på winXP och dess filer. Denna "scanning" måste win7 göra klart innan jag kan komma åt filerna i mappen på winxp, något som kan ta en minut eller mer speciellt om mappen är fylld med många .exe filer har jag märkt. Det hade väl inte varit så illa om den gjort detta EN gång, men den envisas med denna "scanning" VARENDA gång jag vill öppna delad mapp på winxp, om den inte hänger sig och slutar svara överhuvudtaget vill säga... Jag förstår inte, varför gör den så här? Jag har googlat och läst filen i denna tråd, men att konfigurera nätverket i win7 är koloss att rubba. Jag är total novis på win7, så snälla nån hjälp mig Win7 funkar ju klockrent i övrigt, så det vore trist att ge upp detta os bara för nätverkseländet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 @ Santa-san, du bör starta en egen tråd med din fråga se inläggen # 3 och 4, i 4:an ladda hem dokumenten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santa-san Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 (edited) Vad ska jag kalla den tråden, mitt problem handlar väl om den här trådens namn? Jag sa ju att jag läst den här tråden och laddat hem dokumentet, men det funkar ju inte. Dessutom är det ganska avancerade anvisningar där Jag förstår inte vad han menar "det krävs en inloggning med samma rättigheter" Jag är ju inloggad som administratör på bägge datorerna ju Edit: Dessutom mitt delningscenter ser inte ut som på bilden ovan, jag har ingen "delning och identifiering" i mitt delningscenter Edited June 4, 2010 by Santa-san Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts