Kryxor Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Hej! Jag har ett problem som har tagit upp alldeles för mycket tid. Har sökt och sökt efter en lösning, men utan framgång. Jag har en asus-laptop med trasig dvd-läsare. Har vista, som kom med hårddisken och vill installera om till win 7. Eftersom dvd-läsaren är trasig använder jag ett bootbart USB. Jag kommer så långt som till att setup vill att jag ska välja partition att lägga windows på, men inte längre. Följande meddelande visas: "Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the setup log files for more information." Har lyckats göra om mina två partitioner till en enda, förutom recovery, och formaterat i ntfs. Skall man vara tvungen att ta bort recovery-partitionen också? Det känns lite drygt då om den inte skulle fungera ändå med det nya OSet. Jag har bara en hårddisk (kan tydligen vara ett problem om man har flera). Vad ska jag ta mig till? Kommer bli flintskallig om jag sitter och kliar mig i huvudet länge till! Edited May 25, 2010 by Kryxor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Hej, Vad har du för Windows 7 på USBminnet? Vilka instruktioner har du följt? Du kan ju uppgradera i från Vista t.ex. http://www.tipsomvista.se/windows-7/system/794-sa-uppgraderar-du-windows-vista-till-windows-7.html Vistas Recovery partition ska du låta vara intakt tills vidare tycker jag, verkar som om du ev. kan komma att behöva den. Mvh Mats H Edited May 25, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryxor Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Har fått en version som heter tiny7. Det går inte att uppgradera från befintligt OS med den. Guiden säger bara att den måste installeras på en formaterad partition eller hårddisk. Har provat med en fullversion också, men det funkade inte bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hej, ja någonstans har detta gått fel eftersom den inte hittar disken. http://www.walkernews.net/2009/10/30/create-bootable-windows-7-usb-drive-to-install-netbook-or-laptop/ och du har denna? The official Windows 7 USB/DVD Download Tool from Microsoft Store? Finns i länken ovan! Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jens.p Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hej, ja någonstans har detta gått fel eftersom den inte hittar disken. http://www.walkernews.net/2009/10/30/create-bootable-windows-7-usb-drive-to-install-netbook-or-laptop/ och du har denna? The official Windows 7 USB/DVD Download Tool from Microsoft Store? Finns i länken ovan! Mvh Mats H Vet du om man kan lägga båda Vista & W7 på samma disk, under samma boot, med det programmet? Har hört att det går snabbare från USB-sticka än USB-CD, är det sant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hej, Ursäkta Kryxor att jag lånar din tråd för svar här! Har gjort ett par installationer från USB, men inte dual boot system. Ja det ska gå att köra från samma disk, http://www.tweaktown.com/articles/1713/windows_7_and_vista_and_xp_simple_multi_boot_guide/index.html USB sticka/USB CD, vad som är snabbare vet jag inget om. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Kryxor, Tiny7, är detta en legal version av Windows? Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jens.p Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Hej, Ursäkta Kryxor att jag lånar din tråd för svar här! Har gjort ett par installationer från USB, men inte dual boot system. Ja det ska gå att köra från samma disk, http://www.tweaktown.com/articles/1713/windows_7_and_vista_and_xp_simple_multi_boot_guide/index.html USB sticka/USB CD, vad som är snabbare vet jag inget om. Mvh Mats H Sorry, jag utryckte mej fel där. Vet du om man kan ha två OS på samma usb-sticka.. mena jag. Och välja OS i boot-starten från denna. Edited May 25, 2010 by jens.p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 (edited) Hej! @kryxor: Angående Tiny7 och dess legalitet! http://www.tomshardware.com/forum/5471-63-compare-window-full-version-windows-tiny7 @jens.p Hej, fysiskt är det naturligtvis möjligt, beroende på minnets storlek, frågan är väl om det fungerar vid installationen. Jag vet inte, har inte provat. Mvh Mats H Edited May 26, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Kryxor! Nu benar vi ut begreppen här! Att det inte fungerar att installera är en sak... det hjälper vi gärna till med efter förmåga. Det du måste tänka på i detta läget är att du en gång skrivet att det gäller Tiny7 och efter det en fullversion av W7. Då Tiny7 är en modifierad, olicensierad och olaglig version av Windows 7 så stoppar vi det hela här och nu... de flesta problemen kan nog härleda till just att du inte använder en "riktig" version av W7. Det är ofta ren dynga och just Tiny7 är ökänt i dessa sammanhang Du nämner följande i tråden: "Har provat med en fullversion också, men det funkade inte bättre". Innebär detta en originalversion? Min poäng: att be om hjälp kring en uppenbar piratkopia är lönlöst... samma sak gäller annan programvara. Det är ofta undermåliga kopior, versioner och modifikationer som orsakar problem... Med detta svaret låter jag nu tråden fortgå... under förutsättning att detta gäller installationsproblem från USB. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 (edited) Nu benar vi ut begreppen här! Att det inte fungerar att installera är en sak... det hjälper vi gärna till med efter förmåga. Det du måste tänka på i detta läget är att du en gång skrivet att det gäller Tiny7 och efter det en fullversion av W7. Då Tiny7 är en modifierad, olicensierad och olaglig version av Windows 7 så stoppar vi det hela här och nu... de flesta problemen kan nog härleda till just att du inte använder en "riktig" version av W7. Det är ofta ren dynga och just Tiny7 är ökänt i dessa sammanhang Du nämner följande i tråden: "Har provat med en fullversion också, men det funkade inte bättre". Innebär detta en originalversion? Min poäng: att be om hjälp kring en uppenbar piratkopia är lönlöst... samma sak gäller annan programvara. Det är ofta undermåliga kopior, versioner och modifikationer som orsakar problem... Med detta svaret låter jag nu tråden fortgå... under förutsättning att detta gäller installationsproblem från USB. // Manneman Tack! Bra att få detta uppklarat! Mvh Mats H Edited May 26, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts