Jump to content

Den gröna linjen i Windows 7

Santa-san

Recommended Posts

Hej allihopa. Jag blev ombedd att starta en ny tråd om det jag skrev HÄR Jag har slitit mitt hår i dagar, för jag bara KAN inte få det att fungera. Jag har ett konto med fullständiga rättigheter på både Win7 och WinXP datorn, jag kan komma åt allt utdelat på win7 från min XP, men när jag ska komma åt utdelat på XP från Win7, så laddas en grön linje upp i övre sökraden (?) som scannar och scannar och scannar varenda delad mapp i XP jag öppnar och i 50% av fallen hänger sig innan jag kommer åt filerna överhuvudtaget. Det hade varit snällt ifall någon ville hjälpa mig med detta. :(

Hej,

Har du kontrollerat dina brandväggar, t.ex ha en öppen port mellan datorerna?

Synd att dokumenten i den andra tråden inte var till hjälp.

Mvh

Mats H

Hej,

det återstår nog en del Googlande för att komma tillrätta med detta,

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Networking-home-computers-running-different-versions-of-Windows#section_2

Vet inte om detta hjälper!

Mvh

Mats H

Edited by Mats H

Den, för övrigt lättförståeliga guiden, följde jag till punkt och pricka, men problemet kvarstår tyvärr; Windows 7 vill med den där gröna linjen i överkanten scanna och scanna varenda utdelad mapp på Windows XP jag vill öppna. :mellow:

Verkar vara någon flaskhals i överföringen mellan datorerna. Något som gör att inläsningen går extra långsamt. Kan det vara ditt antivirusprogram? Eller är det något som helt enkelt gör slut på bandbredden... typ fildelningsprogram eller liknande?

Ingen P2P eller internet aktivitet alls och jag har prövat att stänga av bägge brandväggarna t.o.m, men med samma resultat. Jag ska också tillägga att jag inte ändrat några inställningar i Windows 7 mer än dom ni har berättat för mig. Min router har brandväggen avstängd och portar öppnade som det sades i posten ovan :mellow:

Hej,

kan detta vara en sökning som helt enkelt gör time out?

Den får inte förväntat resultat. Här, i min bild, har jag medvetet startar en sökning på ngt som jag vet att det inte finns

i datorn, under sökning kommer denna gröna linje upp.

Överfört på problemet här, Windows 7 hittar inte det som den ska i XP datorn.

Ngt med rättigheter i XP mapparna?

Mvh

Mats H

post-10900-1275716025,02_thumb.jpg

Hej!

Ser ut som ett fall för en fjärrskådare liknande huvudpersonen i filmen "Gröna milen" :D

Uppriktigt sagt så kom jag själv & tänka på en sak då jag fick syn på din bifogade bild.

Har för mig just detta har tagits upp tidigare i något utskick som gjorts här under våren omkring Windows 7 och hur man kommer till rätta med långsam indexering i utforskaren. Vill minnas att artiklen kom ifrån någon Svensk IT journalistisk sida på nätet "TechWorld, PC för alla eller kanske rent av ifrån Stenhall's nyhetsbrev & tips härifrån siten"

I vilket fall som helst så handlade tillvägagångsättet om hur man hjälper Windows att "avbryta" denna upprepning av genomsökning som indexeringen tvingas göra varje gång mappar öppnas i utforskaren eller andra platser.

Kanske en ledtråd som kan hjälpa till :)

Edit ("var tanten"):

Som en liten parallell till ämnet..Har själv mött på ungefär samma problematik tidigare då jag hade en partition med W 7 jämsides med en annan partition med XP. Fungerade hur bra som helst vid inloggad session i XP spara ner filer från nätet till W 7 partitionen och i dess mappar.

Var jag däremot inloggad på W 7 partitionen och ville spara filer till XP så stötte jag på patrull ganska ofta med felmeddelande som resultat om behörighet.

Eftersom min egen äldre maskin och dess grafikkort inte fungerade så bra tillsammans med nya Windows 7 så fick jag helt enkelt gå ifrån de alternativet och kör nu 7:an virtuellt istället med VirtualBox.

Har funkat väldigt bra så här långt och dem grafiska problemen som fanns tidigare med pytteliten text är helt borta nu.

Enda nackdelen är naturligtvis att man blir begränsad om man önskar spara & föra över filer till XP partitionen, så finns enbart dem delade mapparna däremellan som enda möjlighet.

Skall tilläggas i sammanhanget att även där stöter jag ofta på svårigheter som innan med Windows 7 och nu i läget som virtuellt installerat.

Edited by Opptokoppter

Hej nu är jag tillbaka. Jag satt i några dagar till och försökte lösa det, nu senast då med detta med indexering som ni tipsade mig om, men det var lögn i h-e att få det att fungera.

Att sätta min nätverkmapp på XP som "alltid tillgänglig offline" var ju ohållbart, då det innebär att jag kopierar över allt som är där till Win7 datorn och det går ju inte... :lol: Sen prövade jag dom andra indexeringsalternativen också, men det bara gick inte, för varje gång jag skulle öppna en nätverkmapp i WinXP från Win7 så skedde samma sak som jag skrivit ovan. VARFÖR? Jag har googlat oräkneliga sidor, läst här och gjort allt jag kunnat, men det gick bara inte.

Förresten, varför måste Win7 "indexera" nätverksmappen innan den vill öppna den som vanligt? I WinXP delar man ut mappen, BAM alla kan se den och komma åt den med en gång, inga problem. Att säga Win7 har förenklat nätverksdelning och sen hänvisa till den "Hemgrupp"-alternativet tycker jag är bs, för det förutsätter att alla datorer i nätverket har Win7 och Hemgrupp. "Förenklad nätverksdelning" borde väl rimligtvis gälla ALLA datorer och OS, men se det gjorde det ju inte....

Jag har suttit dag och natt och försökte lösa detta i nästan en vecka, men till sist tröttnade jag och Win7-skiten åkte ut på arslet. Nu är WinXP 64-bit installerat, snabbare än blixten och med inga som helst nätverksproblem.

Lite trist egentligen, för jag hade verkligen kunnat gilla Win7, men att som nybörjare få ett sånt här problem i skallen tog effektivt död på all entusiasm. :mellow:

Ledsen att jag surade till lite, men jag blev så besviken. TACK iallafall alla som försökt hjälpa mig! ;)

Hej,

tråkigt att det inte kunde ordnas.

Men problem är ju till för att lösas, så någon inställning någonstans med arbetsgrupper var ej korrekt.

Eftersom jag vet att det fungerar!

Men lycka till och kul att du är nöjd med din senast installation.

Mvh

Mats H