Gå till innehåll

Dell eller nåt annat märke?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

De flesta datormärken är idag jämbördiga, det beror ju helt på VAD du skall använda datorn till och i vilken prisklass.

Lite som Adidas kontra NIke. SAAB kontra Volvo.

Det du skall tänka på är dock dessa viktiga saker:

-Support, hur länge och vad den eventuellt kostar.

-Programvara och operativsystem. De flesta datorer levereras med operativsystemet förinstallerat och viss programvara bruar följa med.

Det du skall kolla noga på är att du helst får med DVD-skivor med Operativsystemet.

Vissa datormärken väljer istället att lägga det medföljande operativsystemet och dylikt på en s k dold "återställningspartition".

Då är det VÄLDIGT viktigt att du bränner ut en kopia på DVD ifall hårddisken skulle sluta fungera.

DELL tillämpar detta förfaringssätt:

Dell tillhandahåller inte längre operativsystems- eller resursskivor i Windows 7-systempaketet. Det är viktigt att du skapar återställningsskivor i händelse av hårddiskfel. Om du inte skapar återställningsskivor kan det hända att du åläggs att betala en avgift till Dell för att få en skiva för återställning av operativsystemet. Om du vill skapa återställningsskivor behöver du minst en dvd-skiva, och det måste finnas en dvd-brännare installerad på datorn

Antivirusprogram bruklar även medfölja med begränsad prenumeration på 60 eller 90 dagar, så det måste du se till att inköpa separat!

Finns säkert några märken som "anses" bättre än andra, men det kan säkert någon annan svra på

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta datormärken är idag jämbördiga, det beror ju helt på VAD du skall använda datorn till och i vilken prisklass.

Lite som Adidas kontra NIke. SAAB kontra Volvo.

Det du skall tänka på är dock dessa viktiga saker:

-Support, hur länge och vad den eventuellt kostar.

-Programvara och operativsystem. De flesta datorer levereras med operativsystemet förinstallerat och viss programvara bruar följa med.

Det du skall kolla noga på är att du helst får med DVD-skivor med Operativsystemet.

Vissa datormärken väljer istället att lägga det medföljande operativsystemet och dylikt på en s k dold "återställningspartition".

Då är det VÄLDIGT viktigt att du bränner ut en kopia på DVD ifall hårddisken skulle sluta fungera.

DELL tillämpar detta förfaringssätt:

Antivirusprogram bruklar även medfölja med begränsad prenumeration på 60 eller 90 dagar, så det måste du se till att inköpa separat!

Finns säkert några märken som "anses" bättre än andra, men det kan säkert någon annan svra på

Ok då är Dell definitivt borta ur leken...Hur e de me HP skickar dom me riktig skiva??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Ok då är Dell definitivt borta ur leken...Hur e de me HP skickar dom me riktig skiva??

Varför valde du bort Dell?

Om du nu skall köpa en märkesburk, så är Dell totalt överlägsen HP i alla kategorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När det gäller märkes datorer är det lite hugget som stucket. Köp den du tycker passar just dina behov bäst och har rätt prislapp för din börs ;)

Hårdvaran görs av samma i stort sett vilket märke du än väljer.

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dell har ju ett suveränt sätt att leverera på. Köpte en Dell Dimension 5000 2005 och den har fungerat klanderfritt, utan några fel sedan dess. Att få grejerna levererade direkt hem till dörren och att man själv på hemsidan kan bygga sin dator, slår många andra företag med hästlängder. Sedan kan man förstås som med allt, råka ut för måndagsex om oturen är framme. Skulle jag idag köpa nytt, så blir det den lokala, lite mindre Proxdata där jag 2008, köpte min senaste laptop, sedan kommer Dell och Dustin på tur.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller återställningsskivor så det normala att man får bränna dem själv, oavsett vem som har tillverkat datorn.

Även om det normala hos Dell är att dom säljer datorn utan återställningsskivor, så kan man i uppdateringarna man gör under beställningen kryssa i att man vill ha återsställningsskivor och betala 50 kronor för dessa.

Exempel (utan att rekomendera något speciellt):

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=DRS56004&l=sv&m_30=322299&oc=D005617&rbc=D005617&s=dhs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför valde du bort Dell?

Om du nu skall köpa en märkesburk, så är Dell totalt överlägsen HP i alla kategorier.

De va väl framförallt att man inte fick me en riktig windowsskiva.

Tittar man på speccen så verkar dom använda mycke samma komponenter tex intel i3 processor och annat så därför tar jag hellre en dator med w.skiva.

Kanske tänker dumt, va vet jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va väl framförallt att man inte fick me en riktig windowsskiva.

Tittar man på speccen så verkar dom använda mycke samma komponenter tex intel i3 processor och annat så därför tar jag hellre en dator med w.skiva.

Kanske tänker dumt, va vet jag

Inte alls dumt! Det bästa du kan göra är att INTE köpa en fabriksbyggd dator. Då får du dels mer exakt vad du vill ha, du får installationsskiva och du SLIPPER all skit i form av reklam/trial/skräp-program som dom stora tillverkarna proppar datorerna fulla med. Vill du inte bygga ihop datorn själv kan du med fördel anlita någon mindre, lokal datorfirma. Annars har Komplett en bra byggservice kallad Komplett PC! Där konfigurerar du din dator själv, inkl operativsystem, och dom sätter ihop den åt dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls dumt! Det bästa du kan göra är att INTE köpa en fabriksbyggd dator. Då får du dels mer exakt vad du vill ha, du får installationsskiva och du SLIPPER all skit i form av reklam/trial/skräp-program som dom stora tillverkarna proppar datorerna fulla med. Vill du inte bygga ihop datorn själv kan du med fördel anlita någon mindre, lokal datorfirma. Annars har Komplett en bra byggservice kallad Komplett PC! Där konfigurerar du din dator själv, inkl operativsystem, och dom sätter ihop den åt dig!

Ok tackar för tipset och tackar även för tidigare tips du gett mej om komponenter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

De va väl framförallt att man inte fick me en riktig windowsskiva.

Tittar man på speccen så verkar dom använda mycke samma komponenter tex intel i3 processor och annat så därför tar jag hellre en dator med w.skiva.

Kanske tänker dumt, va vet jag

Det första du får göra är att formatera bort all skit från märkesburken, eftersom du prompt skall ha en sån.

Då skall du INTE lägga in tillverkarens skiva, mao du har INGEN nytta av den skivan..!

Eftersom du får med en licens key på datorn, så kan man använda t ex en annans skiva...

Eftersom du inte lyssnar, så fattar jag inte varför du ens frågar.. du har ju redan bestämt dej.

obs, att jag inte förespråkar märkesburk, det handlar om pest eller kolera, du kan välja döden också - läs; packard bell

Redigerad av Manneman
Forumreglerna... inga förslag till nerladdningar av piratmaterial
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det första du får göra är att formatera bort all skit från märkesburken, eftersom du prompt skall ha en sån.

Då skall du INTE lägga in tillverkarens skiva, mao du har INGEN nytta av den skivan..!

Eftersom du får med en licens key på datorn, så kan man använda t ex en annans skiva...

Eftersom du inte lyssnar, så fattar jag inte varför du ens frågar.. du har ju redan bestämt dej.

obs, att jag inte förespråkar märkesburk, det handlar om pest eller kolera, du kan välja döden också - läs; packard bell

Nej jag har inte bestämt mig jag bara frågade om Dell va nånting att ha.Kollade alternativen så att säga.

EDIT Jo det är sant att jag skrev att dell va uteslutet men visst jag kan lyssna. men kan man lita på vad som finns på pirate bay?

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet man vad man gör,, är Dell helt okej..

Hp har haft mycket problem med hårdvaran och drivrutiner till olika OS.

Bara att läsa trådarna här i forumet sedan mycket länge.

Plocka ihop en egen burk,, är ett bra alternativ. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

obs, att jag inte förespråkar märkesburk, det handlar om pest eller kolera, du kan välja döden också - läs; packard bell

Varför skulle Packard Bell vara sämre än någon annan märkesdator? Jag undrar eftersom jag har haft en sådan i två år och har inte märkt någon större skillnad på den och någon av de andra märkesdator här hemma (för den delen inte heller jämfört med den dator som Komplett byggde).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet man vad man gör,, är Dell helt okej..

Hp har haft mycket problem med hårdvaran och drivrutiner till olika OS.

Bara att läsa trådarna här i forumet sedan mycket länge.

Plocka ihop en egen burk,, är ett bra alternativ. B)

Ja det blir nog de men måste ju kolla alternativen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till ämnet.

Polk, om du är van datoranvändare, så kör på att bygga en egen. Då kan du välja innehåll och prestanda själv.

Om du är en ovan/vanlig hemanvändare så köpt ett färdigt bygge.

En märkesdator är inte sämre än ett hembygge, det är ju ändå "samma" saker på insidan,

den AMD eller intel processor du köper till ett bygge är ju inte annorlunda mot den som sitter i en märkesdator.

Allt handlar väl egentligen bara om vilken kunskap man har och hur mycket tid och pengar man vill lägga på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Åter till ämnet.

En märkesdator är inte sämre än ett hembygge, det är ju ändå "samma" saker på insidan,

den AMD eller intel processor du köper till ett bygge är ju inte annorlunda mot den som sitter i en märkesdator.

Så är inte min eller många av ägarnas uppfattninig om dessa.

En märkesdator har ett klart "trögare" moderkort med många flaskhalsar. (exkl all skit i form av trögandemjukvara)

Och skulle det nu sitta snabba prylar i dessa, så kommer därmed inte dessa till sin rätt, eller nytta.

Det skulle vara en kvalitetsstämpel på datorerna för att bära dagens Windows, för folk klandrar operativet, helt orättvist.

Siba-onoff-elgiganten skickar missnöjda kunder till mej, helt bekvämt för att bli av med högludda kunder "på andra sidan disken",

med budskapet; "be dom sätta in mera ramimnne, det är billigt idag". Men tyvärr hjälper inte det,

och vi skickar tillbaka dom igen, för att försöka häva köpet.

Samma med HP Pavilion -serien, folk dräller in från KO och ARN, för att få intyg om fabrikationsfel,

gällande deras integr. grafikkort, de går som "popcorn".

Många har skickat in datorn för moderkortsbyte tre (3) ggr det första året, det är riktigt illa.

HP tvingades förlänga garantin till två år, men folk är fortf. besvikna. Folk har betalt 15-18.000:- för sina DV9000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rensat bort ovidkommande inlägg! Därmed har jag också redigerat citat i vissa inlägg.

Att jag måste be om allmänt hyfs igen går över mitt förstånd....

Jag kan inte riktigt förstå varför en trådskapare inte kan få ställa en simpel fråga och sedan få tips och idéer utan att behöva läsa en massa ordbajsande i tråden. Det är uppenbart i detta fallet att det inte är önskvärt från någon. Vi MÅSTE kunna föra en diskussion utan att fälla en massa personliga kommentarer om andra människors åsikter och upplevelser. Att vara mottaglig för andras åsikter är bra... men att motargumentera med angrepp osv, ja det funkar inte helt enkelt.

Något som kan vara att tänka på i framtiden är att OM man har behovet av att skoja lite... SKRIV i inlägget att det är det som är avsikten. På så sätt kan det nog undvikas en hel del irritation.

Ungdomar! Skärpning nu!

(för klarhetens skull så var ungdomar riktat till alla medlemmar... att kallas ungdom känns alltid bra när man närmar sig 40 :P )

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Jens, då jag oftats håller med dig så tänker jag inte starta en diskussion MOT dig, utan måste bara påpeka rena felaktigheter i ditt inlägg.

Men moderkort och trög mjukvara, är av varandra helt ovidkommande saker.

Att ett förinstallerat Windows är en kvalitetsstämpel har då inte jag påstått, är väl fritt fram att köpa en OEM dator utan operativsystem alt vissa

tillverkar som erbjuder Linux.

Och när du pratar grafikkort som poppcorn så gäller ju det, som du säger DV9000, som är en laptop, medan den här tråden handlar

om köpe av en stationär dator.

<offtopic>

Sen kan man väl bara beklaga att "vissa" säljare på de stora el-kedjorna inte är anställda för sina produktkunskaper, eller

kundförståelse. utan jobbar på provision och kör "pass-it-on" modellen.

</offtopic>

Men står fast vid min rekommendation

Om du är van datoranvändare med kunskap, så kör på att bygga en egen.

Om du är en ovan/vanlig hemanvändare så köpt ett färdigt bygge.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller märkes datorer är det lite hugget som stucket. Köp den du tycker passar just dina behov bäst och har rätt prislapp för din börs ;)

Hårdvaran görs av samma i stort sett vilket märke du än väljer.

Det skiljer på supporten mellan olika märken. HP har väldigt mycket information på sin webbplats, t ex en massa FAQ, medan Acer och Asus inte just har något mer än drivrutinerna och lite verktyg och då får man ibland gissa sig till vad verktygen är till för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Hej Jens, då jag oftats håller med dig så tänker jag inte starta en diskussion MOT dig, utan måste bara påpeka rena felaktigheter i ditt inlägg.

Men moderkort och trög mjukvara, är av varandra helt ovidkommande saker.

Att ett förinstallerat Windows är en kvalitetsstämpel har då inte jag påstått, är väl fritt fram att köpa en OEM dator utan operativsystem alt vissa

tillverkar som erbjuder Linux.

Och när du pratar grafikkort som poppcorn så gäller ju det, som du säger DV9000, som är en laptop, medan den här tråden handlar

om köpe av en stationär dator.

Jo okej, men du sa:

"En märkesdator är inte sämre än ett hembygge, det är ju ändå "samma" saker på insidan"

Jag hävdar att princip alla märkesburkar har slöare moderkort, och det är stor anledning att avstå dom.

Det är också viktigt att detta kommer fram, så folk slipper gnälla på windows-slöa-tröga-operativ

Att jag nämnde den skandalomsusade pavilion -serien, var bara ett exempel och belysa att "stora fina seriösa företag",

skiter i konsumenten och månglar ut ren skit, allt handlar bara om kapitalvinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...