Jump to content

Visa datum i aktivitetsfältet

Thort

Recommended Posts

Högerklicka på aktivitetsfältet, välj egenskaper, kryssa bort Använd små ikoner. Med stora ikoner blir aktivitetsfältet lite större vilket ger plats för datum också.

Vill du tvunget använda små ikoner finns det säkert tredjeparts klockor att köra som kan visa datumet, men personligen tycker jag det är både tydligare och snyggare med stora ikoner.

Med PTBSync får du en klocka precis som du vill ha den i tray. Programmet är gratis och jag har det på alla mina datorer. Tiden kan också justeras per atomatik, efter önskmål. Sätter man pekaren på klockan, ges också en massa information.

http://www.netcult.ch/elmue/ElmueSoft-en.htm

Bild på tray i XP Pro på en äldre dator.

post-2067-1276333409,06_thumb.jpg

Edited by OlleBull

Högerklicka på aktivitetsfältet, välj egenskaper, kryssa bort Använd små ikoner. Med stora ikoner blir aktivitetsfältet lite större vilket ger plats för datum också.

Vill du tvunget använda små ikoner finns det säkert tredjeparts klockor att köra som kan visa datumet, men personligen tycker jag det är både tydligare och snyggare med stora ikoner.

Tack Nicklas! Bra! Jasså, där ser man. Det hade med storleken på aktivitetsfältet att göra.

Med PTBSync får du en klocka precis som du vill ha den i tray. Programmet är gratis och jag har det på alla mina datorer. Tiden kan också justeras per atomatik, efter önskmål. Sätter man pekaren på klockan, ges också en massa information.

http://www.netcult.ch/elmue/ElmueSoft-en.htm

Bild på tray i XP Pro på en äldre dator.

post-2067-1276333409,06_thumb.jpg

Tack OlleBull! PTBSync verkar intressant. Jag skall prova det. I Windows Vista hade jag ett liknande program installerat: TCClock. Det är dock inte kompatibelt med Windows 7. Så jag skall prova PTBSync.

PTBSync kan vara lite krånglit i början, innan man rensat en massa informationsrutor som skrivbordet belamras med, efter att det installerats, men med lite tålamod, så går allt detta att bockas ur i inställningarna. Jag använder endast PTBSync till att visa datum, månad och tiden i timmar minuter och sekunder i tray, som bilden visar, i mitt inlägg, samt att det får justera klockan då och då, från atomuret i Tyskland.

Det funkar lika bra i mitt Windows 7 Ultimate, som på XP.