Gå till innehåll

Onormalt hög CPU användning


henkeb

Recommended Posts

Har ett mycket jobbigt problem. Har ny dator, AMD64 3500+ processor, men den idlar alldeles för högt. Det börjar med att CPU användningen fladdrar mellan 0, 2, 7, 10 % osv. Ju längre tiden går desto högre går den, efter ett tag kan den ligga runt 20% och vissa gånger går den upp till 90-100% i idle. Systemets vänteprocess ligger på 99 som det ska och alla andra processer visar 0. Någon som vet vad detta kan bero på för jag har provat ALLT, och då menar jag allt. Datorbutiken.com trodde absolut inte det var processorn så jag skickade tillbaka moderkort och grafikkort, de hittade inga fel och debiterade mig för felsökning och frakt. Börjar bli smått desperat. Finns det någon smart person här som kan lista ut vad detta beror på skulle jag vara evigt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För nuvarande kör jag NOD32 och windows antispyware, men jag har sökt igenom med alla program jag hittat, gjort nya partitioner, installerat om och inget har hjälpt. Det verkar som att problemet uppstår när man installerar grafikdrivarna, så om man startar i felsäkert så beter den ju sig normalt. Men jag har redan skickat tillbaka moderkort och grafikkort till datorbutiken och de hittade inga fel, och det fungerade med mina gamla delar så jag har svårt att tro att det är ett mjukvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du gått igen varje drivrutin att de är det senaste du kör inkl BIOS ?

Kört Windowsupdate ? rubb o stubb, många drivrutiner optimeras just nu för SP2 burkar och inget annat.

Googlar man hittar man antagligen mer tips om just dina pryttlar.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat alla drivare jag hittat, både från tillverkare och nvidia. Problemet dyker inte upp förrän man installerar grafikkortet, och om man stoppar in ett vanligt PCI kort (istället för PCIe) så fungerar det stabilt. Har flashat BIOS utan resultat och jag har alla uppdateringar (kör automatiska). Har provat senaste plattformsdrivarna till moderkortet också men det gjorde ingen skillnad. Tror ändå att det är någon funktion hos grafikkortet som hänger upp sig (processoranvändningen går till 100% om man kör en film), även om datorbutiken.com inte hittade några fel vid sina tester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...