Gå till innehåll

Hårddiskkrasch!


Recommended Posts

Hallå i datasommaren!

Får konstiga felmeddelande vid uppstart av min laptop! Fattar inte vad som står, (är på engelska) men den är bara i något sort uppstarts läge, ( BIOS eller??) sen kommer "blå-skärm".

Alltså, datorn startar aldrig Windows VISTA!!

Felsäkert läge funkar inte heller!!

Har ingen återställnings-skiva, den skulle jag ha bränt ut vid första starten vid inköpet.

En data kunnig granne har tittat på den, men han kunde inte lösa det.

Hur gör jag för att komma åt det som jag sparat på hårddisken, mycket barn bilder m.m

Är det någon vänlig själ som kan tipsa mig hur jag gör?

Finns det någon BRA datafirma i, eller i närheten av Stockholm som kan hjälpa mig rädda innehållet?

Hoppas att ni förstår mitt problem, maila annars kontrollfrågor, så återkommer jag!!

M.V.H Matte

nymme199@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tråkigt när sådant här händer.

Du bör undersöka möjligheten att kunna köpa återställningsskivor hos datortillverkaren, se efter i handboken till datorn. Detta är dock inte gratis.

Att rädda en kraschad hårddisk kostar bra mycket pengar, och skall ses som en sista nödåtgärd.

Exempel:

En insats så krävande som data recovery kostar sällan mindre än 1 875 kr. (c:a 2 timmars arbete)

  • Kategori A - (Mänskligt fel med väl fungerande hårddisk)
    Genomsnittlig kostnad för mindre krävande insatser som att återskapa data efter oavsiktlig radering eller andra mänskliga fel, formatering, ominstallation eller liknande kostar oftast mellan:
    3 700 - 6 600 kr, vilket motsvarar ungefär 4 - 7 timmars grupparbete.

  • Kategori B - (Hårddiskkrasch)
    Mer avancerade insatser</B> som återskapning av raderad eller totalt överskriven data; krävande programtekniska insatser samt insatser som kräver tillgång till renrum (exempelvis för läshuvud byte, rengörning och polering av mediaytan till följd av en hårddisk krasch) kostar oftast mellan:
    6 600 - 9 400 kr, vilket motsvarar ungefär 7 - 10 timmars grupparbete.

  • Kategori C - (Alvarlig hårddiskkrasch)
    Mycket avancerade insatser som också kräver tillgång till renrum, såsom byte av hårddiskmotor, återskapning av data från krypterade hårddiskar och hårddiskar med allvarliga skador på mediaytan kostar oftast mellan:
    8 000 - 13 125 kr, vilket motsvarar ungefär 2 - 3 dagars grupparbete.

  • Kategori C+
    * OBS: De senaste åren har det inkommit många incidenter med externa hårddiskar som har motorhaveri till följd av övervärme eller blivit utsatta för stötar. Dessa externa hårddiskar har oftast mycket stor lagringskapacitet (Enheter från 500 GigaByte till och med ett antal Terabyte är inte ovanligt idag). Arbetstiden i dessa fall kan vara omfattande med en resulterande kostnad som överstiger den normala i Kategori C

  • Kategori D - (RAID. Flera hårddiskar i externlåda)
    Kostnaden för datarekonstruktion från RAID Arrays varierar väldigt mycket beroende på bl.a följande faktorer:
    • Antal hårddiskar i RAID Array.
    • Typ av RAID Array och hårddiskens gränssnitt.
    • Lagringskapacitet av enstaka hårddiskar.
    • Filsystem som använts i RAIDen.
    • Omfattning av eventuell fysisk skada.
    • Omfattning av programtekniska problem.

    7 500 - 15 000 kr, vilket motsvarar ungefär 2 - 3 dagars teamwork, som inte alls är ovanligt.

    Tidigare misslyckade recovery försök kan ha oerhört stor påverkan för kostnaden och resultatet.

    [*]Kategori E

    Det har förekommit fall där mycket avancerad datarekonstruktion har krävt flera veckors arbete. Lyckligtvis är dessa mycket sällsynta och är alltid till följd av mediaskada av sådan omfattning att datarekonstruktion är på gränsen till vad som är tekniskt möjligt idag.

Läs istället mer om hur du kan felsöka problemet:

http://windows.micro...start-correctly

Tyvärr skriver du inte vilket märke eller specifikationer din bärbara laptop har, och det är det viktigaste verktyget vi har på forumet för att kunna hjälpa till överhuvudtaget.

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får konstiga felmeddelande vid uppstart av min laptop! Fattar inte vad som står, (är på engelska) men den är bara i något sort uppstarts läge, ( BIOS eller??) sen kommer "blå-skärm".

I ditt svar kan du väl skriva av felmeddelandet och den viktiga informationen på blåskärmen, vilket är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Utifrån det kan det bli lättare att veta vad som har hänt med hårddisken och vad som är en lämplig åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk krash är väl att dra på de stora växlarna!

antagligen är det ju inget fel på hårddisken utan bara Windows som (eller annat hårdvaru/mjukvarufel).

Vad man kan göra är väl att installera om windows uppepå det gamla för att komma in i datorn, eller starta datorn

till ett annat operativsystem för att läsa ur filerna från hårddisken till annat media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hårddisk krash är väl att dra på de stora växlarna!

antagligen är det ju inget fel på hårddisken utan bara Windows som (eller annat hårdvaru/mjukvarufel).

Vad man kan göra är väl att installera om windows uppepå det gamla för att komma in i datorn, eller starta datorn

till ett annat operativsystem för att läsa ur filerna från hårddisken till annat media.

Nja, nu ville ju "nymme" komma åt filer på laptopen (bilder m m).

Ominstallerar du Windows så skriver du över hela hårddisken. Visst, det är nog väl egentliga utvägen, om man kan låna en skiva, men oftast så är det OEM-maskiner vi talar om, och då hjälper nog inte ens en vanlig "Windows 7" installationsskiva eftersom datorerna är så "bundna till OEM".

Och även då så försvinner "återställningspartitionen". Lite moment 22!

Därav mitt förslag att kontakta tillverkaren om recoveryskivor (som nymme skulle ha bränt från början!)

Hör av dig nymme, med preciserad info om din bärbara, så hjälper vi dig gärna!

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett alternativ kan ju också vara att testa disken i en annan dator, för att på det sättet komma åt de viktiga filerna. Din datorkunniga granne borde kunna hjälpa dig med detta tycker man :)

Om det "bara" är något fel i windows så borde det gå att göra på detta sätt.

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Ett alternativ kan ju också vara att testa disken i en annan dator, för att på det sättet komma åt de viktiga filerna. Din datorkunniga granne borde kunna hjälpa dig med detta tycker man

Om det "bara" är något fel i windows så borde det gå att göra på detta sätt.

/Daniel

En hårddisk i en laptop är mer invecklad än så, och provas inte hur som helst i en annan dator...

Men visst, den datorkunniga grannen borde kunna hjälpa till wink.gifsmile.gif

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk i en laptop är mer invecklad än så, och provas inte hur som helst i en annan dator...

Men visst, den datorkunniga grannen borde kunna hjälpa till wink.gifsmile.gif

Så konstigt eller svårt är det ju inte att flytta över en hårddisk från en bärbar till en stationär dator. Det är ju bara fråga om att ha den som extradisk. Numera är det ju likadana hårddiskanslutningar i båda typerna av datorer, men visst om någon av datorerna är så gamla att de fortfarande har PATA-anslutningar så kan man behöva en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag fick mina skivor gratis(OS, Drivrutiner m.m), jag tog bara telefonen och ringde tillverkaren helt enkelt.

När det gäller att komma åt innehållet kan jag inte sådant här.

Men jag har nyligen kommit åt innehåll på en kunds strejkande HD genom att köra UBUNTU LIVE CD.

Prova dra hem Ubuntu från en kompis dator, bränn, starta om, bota från skiva.

Installera inte, välj att köra från skivan...

Ubuntu ( http://ubuntu-se.org/ )

http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso

http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso

Redigerad av Adnerzzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå i datasommaren!

Får konstiga felmeddelande vid uppstart av min laptop! Fattar inte vad som står, (är på engelska) men den är bara i något sort uppstarts läge, ( BIOS eller??) sen kommer "blå-skärm".

Alltså, datorn startar aldrig Windows VISTA!!

Felsäkert läge funkar inte heller!!

Har ingen återställnings-skiva, den skulle jag ha bränt ut vid första starten vid inköpet.

En data kunnig granne har tittat på den, men han kunde inte lösa det.

Hur gör jag för att komma åt det som jag sparat på hårddisken, mycket barn bilder m.m

Är det någon vänlig själ som kan tipsa mig hur jag gör?

Finns det någon BRA datafirma i, eller i närheten av Stockholm som kan hjälpa mig rädda innehållet?

Hoppas att ni förstår mitt problem, maila annars kontrollfrågor, så återkommer jag!!

M.V.H Matte

nymme199@hotmail.com

Du har inte någon sk. återställningspartition? Det ska det vara på alla nya datorer nu för tiden!

Kolla igenom manualen om det står något om det.

För att underlätta för oss andra så skriv ner vad står på "blåskärmen".

Skriv även ner vad det är för tillverkare, dator och modell som det gäller osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

En bekant hade ett snarlikt fel (jag vet ju inte hur det visar sig på din PC), Windows bara loopade.

Jag hade sedan tidigare köpt en USB SATA/IDE adapter kit, så jag tog ut hårddisken ur laptopen, kopplade den till adaptern och till min egen laptop. Detta förutsätter att du har en dator till...

Sedan körde jag Windows eget reparationsprogram, klicka på "Den här datorn", högerklicka på disken som är ansluten med USB-kabel, välj "Egenskaper" och fliken "Verktyg", klicka på knappen "Kontrollera nu" samt bocka för de 2 bockarna. Tryck sedan på "Starta".

Med lite tur så funkar disken efter det, det gjorde den för mig.

Med den kabeln kan du också kopiera ut dina dokument och bilder, så att du har dem i säkert förvar på en annan dator.

Ovanstående operation, kan säkert en dataservicefirma utföra åt dig. Jag betalade 236 kr för "USB SATA/IDE adapter kit".

/Sir_N

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt svar kan du väl skriva av felmeddelandet och den viktiga informationen på blåskärmen, vilket är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Utifrån det kan det bli lättare att veta vad som har hänt med hårddisken och vad som är en lämplig åtgärd.

Så här ser felmeddelandet ut, om det är någon som förstår vad det betyder???

The BIOS in this system is not fully ACPI compliant.

STOP: 0x000000A5 (0x00000011,0x00000007,0xoooooooo,0xC0000225)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser felmeddelandet ut, om det är någon som förstår vad det betyder???

The BIOS in this system is not fully ACPI compliant.

STOP: 0x000000A5 (0x00000011,0x00000007,0xoooooooo,0xC0000225)

Testa starta datorn och välj senast fungerande inställningar.

Annars är en diskkontroll bra att köra.

Finns start reparation att välja i boot menyn med felsäkertläge?

Alla bilder och dylikt är nog helt intakta på hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser felmeddelandet ut, om det är någon som förstår vad det betyder???

The BIOS in this system is not fully ACPI compliant.

STOP: 0x000000A5 (0x00000011,0x00000007,0xoooooooo,0xC0000225)

0x000000A5: ACPI_BIOS_ERROR

The cause of this message is always errors in the ACPI BIOS. Usually, nothing can be done at an operating system level to fix the problem.

http://www.aumha.org/a/stop.php

Installerade, avinstallerade eller uppdaterade du något sist datorn fungerade? Särskilt något som har med drivrutiner skulle kunna tänkas orsaka det här problemet.

Det finns många tips i den här tråden så du vill kanske ha en liten sammanställning?

Kommer du till menyn med felsäkert läge om du trycker upprepade gånger på F8 eller kraschar datorn innan dess?

Om du kommer till menyn skulle du kunna pröva med att välja Senast fungerande konfiguration (Dwarf i inlägg #15).

I samma meny finns även en möjlighet att reparera uppstarten (på engelska är menyvalet Repair your computer följt av Startup Repair). (Dwarf #15)

Det jag hittar på internet annars som verkligen har hjälpt är en ominstallation av Windows och då kommer vi till frågan om att spara undan dina viktiga filer någon annanstans. Det finns flera möjligheter.

Att starta datorn från en CD med ett operativsystem på, se si3rra i #4, work i #9 och Adnerzzon i #11. Även om jag personligen skulle föredra Puppy Linux eftersom det är mindre och e-son har skrivit en guide.

Att flytta över hårddisken till en annan dator, se starman4 i #6 och Sir_N i #13. Det kan man antingen göra direkt inne i en stationär dator (även om ByggareBob är tveksam till det) eller via en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har gett nymme lite tips per privatmeddelanden, och eftersom felmeddelandet lyder:

The BIOS in this system is not fully ACPI compliant.

STOP: 0x000000A5 (0x00000011,0x00000007,0xoooooooo,0xC0000225)

så är det något hårdvarufel i datorn:

Microsft felinformation:

http://support.micro...spx?kbid=314830

Mer om ACPI:

http://sv.wikipedia....Power_Interface

Nymme bör rädda över data till en annan hårddisk, uppdatera BIOs och återinstallera Vista, för något är knas. Finns garanti kvar skall den åberopas.

Fler tips någon som är bra på hårdvara???

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gett nymme lite tips per privatmeddelanden, och eftersom felmeddelandet lyder:

The BIOS in this system is not fully ACPI compliant.

STOP: 0x000000A5 (0x00000011,0x00000007,0xoooooooo,0xC0000225)

så är det något hårdvarufel i datorn:

Microsft felinformation:

http://support.micro...spx?kbid=314830

Mer om ACPI:

http://sv.wikipedia....Power_Interface

Nymme bör rädda över data till en annan hårddisk, uppdatera BIOs och återinstallera Vista, för något är knas. Finns garanti kvar skall den åberopas.

Fler tips någon som är bra på hårdvara???

Jag vet inte men när jag googlar på felkoden och läser om andra som har haft den koden vid tillfällen då de inte hållit på och installera Windows, då är det väldigt många som har blivit hjälpta av att installera om Windows utan att göra något med BIOS. För Microsoft-sidan handlar när felkoden inträffar under en installation av XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...