Gå till innehåll

Hur får man Utforskaren lika smidig som i XP?


L-L

Recommended Posts

Hej alla,

Efter en mycket lång frånvaro (sep. 2009 senast!) är jag nu tillbaka och räknar med att posta några inlägg framöver. :) Jag har just gått från att vara en rutinerad XP-användare till att vara en frustrerad 7-användare.

Min första 7-tråd handlar om hur man får Utforskaren att vara lika smidig som i XP. Mer exakt så undrar jag över guiden Utforskaren i W7. Jag vill att när man klickar på en mapp i trädet till vänster så skall mappen dels expanderas undertill, dels visas i Utforskarens stora del till höger. Exakt som i XP med andra ord! I W7 blir det en massa extra klick och detta är fruktansvärt ineffektivt och irriterande. Att kryssa för de två nedersta rutorna i denna bild som fanns i guiden hjälpte inte ett dugg.

Kan någon hjälpa mig till en gammal hederlig Utforskare? Krävs det registerhack eller behöver jag skrota Utforskaren helt till förmån för tredjeparts program?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Welcome Back!

Ang. utforskaren i XP, så har jag tyvärr glömt bort hur det såg ut! Så svar kan ej ges nu, har en dator med XP utlånad. Du vet, man glömmer fort i övre tonåren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack. :D

Jo, om du ser bifogad bild från XP, när jag klickade på markerade "System Setup" så expanderades den automatiskt till att visa de två mapparna under och de visas även till höger i det stora fältet. Så här blir det inte i W7. Den varken expanderas i trädet eller visas till höger. Enormt irriterande...

post-5607-1276775786,53_thumb.png

Redigerad av LeoniAquila
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OKI! Skall kolla det hela. ;)

Jag gjorde nått i utforskaren, men vad? Gick till visa i verktygsfältet och lattjade. Sedan så blev det nästan som i XP, (nästan bara). Du kan ju också testa där och se om Du vill ha det som Du vill!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är lite osäker på vad du är ute efter. Har för mig det fanns något i XP's folder option som hette "use simple file browsing" eller något liknande som gjorde att det räckte att man enkelklickade på en katalog i vänsterfönstret för att underkatalogerna skulle expanderas i samma fönster. Är det den funktionaliteten du saknar?

Jag vet i så fall tyvärr inte något sätt at få till det i Win7. Det drev mig till vansinne i XP eftersom det alltid expanderar vare sig man vill eller ej, så jag stängde av det och använde dubbelklick istället för att expandera. Att expandera med dubbelklick funkar i Win7 också.

Är det föresten en "final version" av Win7 du använder? För jag minns att när jag körde betan så stog jag inte ut med utforskaren pga något liknande problem utan var tvungen att använda ett program som hette XYplorer istället för att få en utforskare som liknade XP. Men senare när någon RC kom så hade de ändrat beteendet i utforskaren så jag kunda klara mig utan XYplorer igen.

Välkommen tillbaka föresten!

Är fortfarande en del småsaker som retar mig med utforskaren dock. T.ex att när man dubbelklickar något i vänsterförnstret så scrollas innehållet i vänsterfönstret så det markerade hamnar längst ner. Helt vansinnigt då den om något borde hamna längst upp, men helst inte borde scrollas alls. Men det är nog en annan historia. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja underlig är den nya världen. Jag uplever inga problem med detta, Först pekaren på pilen, sedan på mappen, viket öppnar trädet till höger i utforskaren i Win 7. Klickar man sedan på en mapp i vänstra trädet så öppnas ju innehållet till höger.

Inger större och konstig skillnad på hur det funkar i XP. Jag hoppar ständigt mellan XP Pro i en gammal stationär och windows 7 Ultimate på min 2 år gamla laptop. Jag tänker inte ens på vad jag gör, det går av bara farten.

Köper du en ny bil idag, kan den levereras med nyckel som inte behöver användas. Bara att trycka på en knapp i bilen, nyckeln kan du ha i fickan och den låser upp bilen när du närmar dig den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite osäker på vad du är ute efter. Har för mig det fanns något i XP's folder option som hette "use simple file browsing" eller något liknande som gjorde att det räckte att man enkelklickade på en katalog i vänsterfönstret för att underkatalogerna skulle expanderas i samma fönster. Är det den funktionaliteten du saknar?

Jag vet i så fall tyvärr inte något sätt at få till det i Win7. Det drev mig till vansinne i XP eftersom det alltid expanderar vare sig man vill eller ej, så jag stängde av det och använde dubbelklick istället för att expandera. Att expandera med dubbelklick funkar i Win7 också.

Precis! Jag kan iofs leva med att behöva dubbelklicka i trädet, men inte med att innehållet inte uppdateras i det stora området till höger.

Är det föresten en "final version" av Win7 du använder? För jag minns att när jag körde betan så stog jag inte ut med utforskaren pga något liknande problem utan var tvungen att använda ett program som hette XYplorer istället för att få en utforskare som liknade XP. Men senare när någon RC kom så hade de ändrat beteendet i utforskaren så jag kunda klara mig utan XYplorer igen.

Jadå, ny version på ny dator. Hoppas jag...

Välkommen tillbaka föresten!

Tack! :)

Är fortfarande en del småsaker som retar mig med utforskaren dock. T.ex att när man dubbelklickar något i vänsterförnstret så scrollas innehållet i vänsterfönstret så det markerade hamnar längst ner. Helt vansinnigt då den om något borde hamna längst upp, men helst inte borde scrollas alls. Men det är nog en annan historia. :)

Ja, att innehållet scrollas iväg automatiskt stör mig också väldigt mycket, men det verkar ju inte gå att ändra...

Ja underlig är den nya världen. Jag uplever inga problem med detta, Först pekaren på pilen, sedan på mappen, viket öppnar trädet till höger i utforskaren i Win 7. Klickar man sedan på en mapp i vänstra trädet så öppnas ju innehållet till höger.

Inger större och konstig skillnad på hur det funkar i XP. Jag hoppar ständigt mellan XP Pro i en gammal stationär och windows 7 Ultimate på min 2 år gamla laptop. Jag tänker inte ens på vad jag gör, det går av bara farten.

Köper du en ny bil idag, kan den levereras med nyckel som inte behöver användas. Bara att trycka på en knapp i bilen, nyckeln kan du ha i fickan och den låser upp bilen när du närmar dig den.

Hmm, är det så att det uppdateras till höger? Möjligt att jag minns fel då, har inte W7-datorn framför mig nu utan jobbdatorn med XP. I vilket fall som helst så gillar jag inte att klicka på de små pilarna, motsvarande XP : s plus/minustecken, eftersom pilarna är så små. Hur jag än klickar så känns det mycket mer omständligt än i XP. :(

Suttit inne ? :P

Hehe, nejdå, men under förra året fick jag allt mindre tid och även mindre intresse då jag var "färdig" med XP och hade tweakat det så absurt mycket. Kommer inte att lägga samma energi på W7, men inser i alla fall att defaultläget nu när datorn är ny är oacceptabelt - främst med tanke på HPs extraprogram men även vissa grejer i W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickar man sedan på en mapp i vänstra trädet så öppnas ju innehållet till höger.

Nu sitter jag med sjuan och har upptäckt vad som stör: Mycket riktigt så visas innehållet till höger, i realtid, när man klickar i trädet till vänster. Men! jag använder gärna piltangenterna för att navigera bland mapparna och då uppdateras inte vyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag med sjuan och har upptäckt vad som stör: Mycket riktigt så visas innehållet till höger, i realtid, när man klickar i trädet till vänster. Men! jag använder gärna piltangenterna för att navigera bland mapparna och då uppdateras inte vyn.

Sant. Som nämndes i tråden du länkade tidigare måste man alltså trycka mellanslag eller enter för att uppdatera högerfönstret. Har inte riktigt bestämt mig om jag tycker det är bra eller dåligt, är kanske olika beroende på situation.

Men kör man med musen och dubbelklickar så uppför det sig nästan som i XP, dvs trädet i vänsterfönstret expanderar och högerfönstret uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Antingen får jag kanske hitta något registerhack eller liknande, eller så är det bara att vänja sig... även om det är en uppenbar försämring när man navigerar med piltangenterna i mappträdet.

Tack för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...