Gå till innehåll

Erfarenheter från partitioneringsverktyget i W7?


L-L

Recommended Posts

Undrar vad ni tycker om partitioneringsverktyget i W7, fungerar det bra? Jag vill ta en större del av C: för att göra en "Mina dokument"-partition för alla personliga filer, medan C: behålls enbart för systemet. Är verktyget smidigt och pålitligt att använda, med tanke på att C: faktiskt är i bruk när den partitioneras? Jag undviker gärna tredjepartsprogram om möjligt, inte minst för att spara pengar...

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr LeoniAquila, jag är emot detta med att partitionera HD,n. Det är större risker i att göra detta än att ha en extra HD. Det är vad min erfarenhet är. Dessvärre kommer många att säga/skriva emot detta, men det kommer dock jag inte att ha något emot. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr LeoniAquila, jag är emot detta med att partitionera HD,n. Det är större risker i att göra detta än att ha en extra HD. Det är vad min erfarenhet är. Dessvärre kommer många att säga/skriva emot detta, men det kommer dock jag inte att ha något emot. ;)

OK, då har vi helt enkelt olika uppfattningar. ;)

På min gamla dator hade jag C: för systemet och D: för alla filer, samt en extra backup på extern hårddisk. I alla lägen utom diskhaveri så hade jag alltså hängslen och livrem om Windows skulle krascha. Nu drabbades jag dock av diskhaveri nyligen, så det var det ju bra med den externa hårddisken som livrem (eller hängslen). Då jag gärna installerade om Windows XP förr i tiden, ganska ofta - för att testa olika konfigurationer - så var det smidigt och säkert att ha personliga filer på en egen D:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt det här programmet en del och gillar det. Gratis för privatanvändning (lite begränsat i funktionerna). Funkar bra i Windows 7 64 bit. Överkomligt pris om man vill ha en licens för programmet.

http://www.partitionwizard.com/

:)

Tack för tipset, ser intressant ut! Nu kan jag dock inte hålla mig utan tänker testa Windows inbyggda program. Det får bära eller brista. Om det brister så kanske Partition Wizard hjälper. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde såklart inte hålla mig igår kväll utan grejade en del. Insåg att jag inte kan splitta C: utan vidare och göra en ny partition, eftersom det finns en D: på ca 13 GB som används som HP:s recoverypartition. Om jag gör recovery-skivor i stället (vilket jag gjorde i natt :)) för att återställa datorn så behövs väl knappast recoverypartitionen? I så fall kan jag ju formatera den och göra den större med hjälp av C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du partitionera, föreslår jag GParted, gratis och stabilt... så kan du behålla recoverypartitionen också.

OK, ett bra program antar jag (har sett det tidigare men aldrig använt det). Verkar dock lite bökigt att boota från en CD och lista ut vilka tangenter man skall använda för att få till partitionerna. I vilket fall som helst så tar jag hellre bort recoverypartitionen om nu mina nytillverkade recoveryskivor fungerar, så det verkar ändå vara enklast att använda verktyget i W7 eller Partition Wizard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ett bra program antar jag (har sett det tidigare men aldrig använt det). Verkar dock lite bökigt att boota från en CD och lista ut vilka tangenter man skall använda för att få till partitionerna. I vilket fall som helst så tar jag hellre bort recoverypartitionen om nu mina nytillverkade recoveryskivor fungerar, så det verkar ändå vara enklast att använda verktyget i W7 eller Partition Wizard.

Programmet har grafiskt gränssnitt, så du behöver inte sitta och "gissa"! Att partitionera "off line" så att säga... alltså utan att starta windows, är det enda SÄKRA sättet vill jag påstå. Om du visste hur mycket som kan gå fel vid partitionering inifrån windows, skulle du aldrig ens överväga alternativet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det har blivit bättre i Windows 7, men i Vista är funktionen för att krympa en partition halvdan. Det är ofta som större delen av C: är ledigt men diskhanteringen vägrar krympa C: mer än lite grann.

Men hur påverkar recovery-partitionen? Även om den första partitionen följs av en till partition så ska det ju gå bra att krympa den första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet inte om det har blivit bättre i Windows 7, men i Vista är funktionen för att krympa en partition halvdan. Det är ofta som större delen av C: är ledigt men diskhanteringen vägrar krympa C: mer än lite grann.

Men hur påverkar recovery-partitionen? Även om den första partitionen följs av en till partition så ska det ju gå bra att krympa den första.

Precis som i Vista är man helt utlämnad till programmet, det är rena lotteriet vad du får för storlekar på partitionerna. Med GParted däremot, kan du styra storleken ner på MB-nivå.

Edit:

Ett färskt exempel. Min egen C:/-disk har ett ledigt utrymme på 99092 MB... Windows "krympningsprogram" meddelar 53491 MB ledigt utrymme. En differens på 45601 MB alltså. :blink:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet har grafiskt gränssnitt, så du behöver inte sitta och "gissa"! Att partitionera "off line" så att säga... alltså utan att starta windows, är det enda SÄKRA sättet vill jag påstå. Om du visste hur mycket som kan gå fel vid partitionering inifrån windows, skulle du aldrig ens överväga alternativet. ;)

Jag vet inte, men kan tänka mig, att allt möjligt kan gå snett. ;) Det slutade med att jag använde Partition Wizard i alla fall då jag var otålig, och inte helt överraskande så utförde den ju uppgifterna "off line" innan Windows startade. Så det borde väl vara en någorlunda riskfri metod?

Jag vet inte om det har blivit bättre i Windows 7, men i Vista är funktionen för att krympa en partition halvdan. Det är ofta som större delen av C: är ledigt men diskhanteringen vägrar krympa C: mer än lite grann.

Men hur påverkar recovery-partitionen? Även om den första partitionen följs av en till partition så ska det ju gå bra att krympa den första.

Det visade sig vara mycket halvdant även i W7... men med Partition Wizard gick det bra.

Jo, C utgjorde den allra största delen av hårddisken och så fanns en liten D för återställning. När jag tog utrymme från C så gick det inte att skapa en ny partition mellan C och D, vilket var det jag ville först. Förmodar att det skulle ha gått att ta från C och lägga på D, och därefter minska D för att skapa en E. Nu slutade det hur som helst med att jag raderade återställningspartitionen D (efter att ha gjort DVD-skivor :D), tog en massa från C och gjorde en stor D...

Så nu är det exakt såsom jag vill:

C: 40.0 GB

D: 257 GB

Den sammanfattande erfarenheten är att W7:s inbyggda verktyg inte duger alls. Funktionerna kanske räcker för de enklaste åtgärder, men som ni andra skriver ovan så kan man inte alls frigöra så mycket utrymme som man skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...