Gå till innehåll

Stänga av thumbnail pictures / thumbs.db


Stim

Recommended Posts

Jag kan inte få det här att fungera. Jag har bland annat följt dessa två guider:

http://www.sevenforums.com/tutorials/10794-thumbnail-cache-enable-disable.html

http://www.technoleros.com/turn-off-caching-of-windows-7-thumbnails-in-hidden-thumbs-db-files/

Jag har provat på olika sätt och kör gpedit.msc som administratör men får det bara inte att fungera. Har testat dessa två nedan som är fetmarkerade och med liten beskrivning under User Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Explorer

Turn off the caching of thumbnails in hidden thumbs.db (Enabled)

"If you enable this policy setting, Windows Explorer does not create, read from, or write to thumbs.db files"

Turn off caching of thumbnail pictures (Enabled)

"If you enable this setting, thumbnail views are not cached"

Om jag bara för testa testar att sätta Enabled på till exempel "Turn off the display of thumbnails and only display icons" så fungerar den här biten men ovan fetstilta får jag inte att fungera alls. När jag kollar i diskrensning så har thumbnail ändå skapats och cachat antal megabyte vilket inte borde ske om det fungerar.

Kör Windows 7 ultimate versionen och att notera (som även echnoleros.com hade gjort) är att för "Turn off the caching of thumbnails in hidden thumbs." står bland annat "Requirements: Windows Vista service Pack 1". Nån "Windows Vista service Pack 1" för Windows 7 ska väl inte behövas och därför jag inte får detta att fungera? Guiden på echnoleros.com länken verkar man hur som helst fått det att fungera (med eller utan Vista SP1) på Windows 7. Det framgår inte vilken version av Windows 7 men tror inte ska ha nån betydelse och borde fungera på alla versioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Må vara ett långskott, men borde fungera::

Och hittades i Start >Hjälp och support > Sökning på "miniatyrer"

Så här ändrar du avancerade inställningar för filer och mappar

Inställningarna hittar du på fliken Visning i Mappalternativ.

Om du vill:

Visa ikoner i stället för miniatyrer av filer hela tiden. Använd den här inställningen om miniatyrvisning saktar ned datorn.

Gör du så här

Markera kryssrutan Visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer och klicka sedan på OK.

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i registret om ändringen slår igenom? Jag kör med mitt enabled så jag har inte den här i mitt register. (Från SevenForums)

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

"NoThumbnailCache"=dword:00000001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ByggareBob, jag vill visa miniatyrer om jag går in i en mapp med bilder / video men inte cacha dem. De två guiderna jag följt ska man kunna stänga av caching men utan att behöva stänga av miniatyr visning.

Singlemalt, om jag dubbel klickar på "NoThumbnailCache" står det en etta under "value data". Om jag har satt enabled, ska då NoThumbnailCache inte finnas där eller ska det stå något annat än en etta under value data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Singlemalt, om jag dubbel klickar på "NoThumbnailCache" står det en etta under "value data". Om jag har satt enabled, ska då NoThumbnailCache inte finnas där eller ska det stå något annat än en etta under value data?

Det är ett s.k. booleskt värde, skall vara en etta om värdet är sant, alltså ingen thumbnail cache. En nolla betyder att värdet är falskt, att thumbnails skall lagras.

Varför det inte fungerar kan jag däremot inte svara på, då jag låter cachen vara aktiverad. Den rensas när jag kör CCleaner så det blir aldrig några mängder för min del.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför det inte vill fungera. En etta är det på båda. Kör CCleaner också, kunde dock vara skoj att få det att fungera. Man undrar varför det inte vill fungera, länken, guiden i mitt förra inlägg verkar inte ultimate versionen spela nån direkt roll heller och borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows 7 ultimate versionen och att notera (som även echnoleros.com hade gjort) är att för "Turn off the caching of thumbnails in hidden thumbs." står bland annat "Requirements: Windows Vista service Pack 1". Nån "Windows Vista service Pack 1" för Windows 7 ska väl inte behövas och därför jag inte får detta att fungera? Guiden på echnoleros.com länken verkar man hur som helst fått det att fungera (med eller utan Vista SP1) på Windows 7. Det framgår inte vilken version av Windows 7 men tror inte ska ha nån betydelse och borde fungera på alla versioner?

Requirement-delen är bara för att berätta vilken minimumversion av Windows och/eller SP du behöver. Nya GPO-inställningar introduceras i samband med service packs och just denna inställning lades till i Vista SP1, därav minimum-requirement Vista SP1 eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...