Jump to content

Data försvinner

Recommended Posts

Hej!

Såhär är det: Jag byggde ihop en dator för första gången och räknade inte med att allt skulle fungera perfekt. Det gjorde det inte, men nu fungerar allt bra utom ett par saker. Ganska allvarligt.

Program och spel kraschar spontant - ofta utan att ens skriva en kraschrapport. När jag flyttar filer (har bara märkt det med iso-filer) tyckss delar av dem försvinna. Drog till exempel ned Ubuntu. Jag flyttade filen till lämplig mapp och alla skivor jag brände ut blev korrupta. Gjorde om processen med samma resultat. Då lämnade jag av en händelse kvar filen i målmappen för nedladdning - när nedladdningen satte igång saknade filen ca en halv %.

har testat med flera sorters komprimerade filer. Samma sak händer hela tiden. Laddar man ned dem igen med samma fil i målmappen fattas små delar av filen/filerna efter att man flyttat mappen.

Trodde först det var fel på operativsystemet, men har nu testat med en kompis windows 7 OEM, win xp och ubuntu i två versioner. Det måste vara ett hårdvaruproblem. Kan problemet ens bero på ett installationsfel? Allt fungerar ju till synes fint i övrigt.

Kan det vara fel på hårddisken? Har försiktigt testat program för att testa den, men de finner inga problem - visserlign förstår jag inte all data man får ut av de diagnostiseringsverktygen.

Tror allt är uppgraderat, men finns det något lämpligt program för att kolla det?

Uppgraderar jag bios genom att helt enkelt gå in på tillverkarens hemsida och dra ned drivers för moderkortet?

Edit: Kollade minnet också. Startade upp med memtest86+, men det hittade inga fel alls.

Edited by OnTheRun

Tror allt är uppgraderat, men finns det något lämpligt program för att kolla det?

Uppgraderar jag bios genom att helt enkelt gå in på tillverkarens hemsida och dra ned drivers för moderkortet?

Edit: Kollade minnet också. Startade upp med memtest86+, men det hittade inga fel alls.

Senaste BIOS, liksom drivrutiner hittar du på moderkortets hemsida ja. Program för drivrutiner finns det en hel räcka... och alla är precis lika onödiga. Bara ännu ett program som sätter myror i huvudet på folk och i värsta fall ställer till rena fel. Ge mig märke och modellbeteckning på kortet om du har svårt att hitta rätt!

ASUS M4A785TD-M EVO

Drog ned och installerade Chipset och audio. Måste man skaffa alla de där? Vad av det innebär att uppgradera bios?

Bios är moderkortets "operativsystem" och utan den fungerar inte datorn överhuvudtaget. Nya moderkort levereras undantagslöst med version 1, och eftersom tillverkarna har så jäkla bråttom att få ut sina produkter så är den nästan lika undantagslöst behäftad med fel och/eller brister. En nybyggd dator bör alltid kollas, om det finns nyare BIOS och vad det i så fall är som förorsakar eventuella nyare versioner. Nu vet jag fortfarande ingenting om ditt moderkort och kan därför inte göra mer än att be dig kolla, och vid behov uppgradera. Det handlar alltså om att byta ut din nuvarande BIOS mot en nyare version. Hur man går tillväga kan du läsa i moderkortsmanualen. Jag misstänker att det skulle kunna lösa dina problem. Om inte så kan man i alla fall utesluta det som felorsak. Allt som finns på hemsidan kanske du inte behöver, svårt dock att säga något säkert utan att kunna undersöka.

Memtest stod på i ca 45 min. Programmet meddelade att tetstet var färdigt och att inga fel hittades. Utesluter fortfarande inte minnesfel.

Kollar just nu hårddisken. Det är en western digital caviar Se16, Sata2 på 500gb. WD har tydligen ett eget diagnosticeringsprog, så jag drog ned det och körde ett "extended test". Det tar tid. En timme kvar verkar det som.

Edit: Inte överklockat datorn. Känner mig inte riktigt kvalificerad att göra det på ny hådvara.

Edited by OnTheRun

Har haft parallell kontakt med inet (varifrån jag köpt alla komponenter) som först tipsade om minnestestet och sedan testet av hårddisken.

WD lifeguard diagnostiscs hittade inga fel. man blir nästan besviken när det inte är något specifikt att åtgärda.

16 bios-versioner sedan release... det var inte lite grejer som fixats! Är du säker på att du fick uppgraderat den så bör bara det ha gjort gott för burkens allmäntillstånd. Vad gäller uppackning av komprimerade filer... vilket packprogram använder du? Har du försökt ominstallera programmet?

En annan teori jag har, är att en dålig bios kan påverka operativsystem-installationen i negativ riktig, d.v.s det kan mycket väl vara en ominstallation som krävs för att få ordning på felen, nu när bios är uppgraderat! Men det är som sagt en teori som jag inte kan dokumentera direkt.

Edit:

Jag tycker att jag har märkt tecken på ett sämre system om man installerar det på en halvtaskig bios. Därför uppgraderar jag alltid bios innan jag installerar något operativ, på alla mina byggen.

Edited by e-son

Finns ett alternativ i BIOS om Plug/Play O/S. Som standard är den No. Kör du Windows så borde den vara Yes.

Kylningen är OK på CPUn?

Strömenheten på tillräckligt många Watt?

När du få blåskärmen så kan du ändra i System så att den stannar kvar så att du har en chans att se om det är någon drivrutin som den rapporterar om. Ändra här: Kontrollpanelen\System och säkerhet\System -> Avancerade systeminställningar -> Start och återställning -> Systemfel -> bocka bort "Starta om automatiskt".

Edited by Cynthia

Kollade S.M.A.R.T med WesternDigital lifeguard diagnostiscs. Inga fel. Installerat om med en kompis win 7. Home premium 32bitars den här gången. Har fortfarande inte bestämt mig vilket oem jag skall köpa. Ville kolla om några olika spel fungerade på professional 64bitars. Jag har trots allt 4gig minne.

Just nu har jag ingen aning om vad jag skall göra.

(troligtvis) alla drivrutiner installerade och uppdaterade

Bios uppgraderat

Minne ok (enl. memtest86+)

Hårddisk ok (enl. WD lifeguard diagnostics)

Tycker luftflödet verkar bra.

Temperaturer enl speedfan:

Temp 1 33C

Temp 2 40C

Temp 3 -128C (?)

Core 21C

Edited by OnTheRun