Gå till innehåll

Vilket är bästa antivirusprogrammet


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Tack för svaren jag har beslutat mig om vilket jag skall ha

Gratis eller ej spelar ingen roll.

Jag vill ha ett virusprogram som inte saktar ner datan och är effektivt.

Helst även med brandvägg mm

Vilket skall jag skaffa

Har hört att ESET är mycket bra

Redigerad av berraåsnobben
Ändrat titeln på tråden för sökningens skull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

ESET "har" vart bra för några år sedan men enligt många så är den sämst nu, brandväggen skyddar inte alls och deras antivirus är inte alls lika starkt som den brukar vara för några år sedan när den var DÅ som bäst.

men nu gäller det antingen Avira , Symantec eller AVG. top 3 då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tester av detekteringsförmåga hittar man på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests dels med uppdaterade virusdatabaser (On-demand...) och dels med antivirusdatabaser som är lite gamla för att simulera hur detekteringen av nya okända skadliga filer fungerar (Retrospective...). I februaris On-demand-test hamnade dessa i bästa gruppen:

G Data, Avira, TrustPort, PC Tools, Symantec, F-secure, Eset, BitDefender, eScan, Avast och Kaspersky.

I majs Retrospective hamnade dessa i bästa gruppen:

TrustPort, G Data, Kaspersky, Microsoft, Avira, Eset, F-secure, BitDefender och eScan.

Andra testresultat:

http://www.sophos.com/blogs/gc/g/2010/04/14/antivirus-products-compared-proactive-test/

http://www.anti-malware-test.com/

http://blogs.pcmag.com/securitywatch/2009/12/av-testorg_releases_real-world.php

Det finns många fallgropar att ramla i för den som utför tester så alla tester man kan hitta är kanske inte helt pålitliga, men AV-comparatives och VirusBulletin brukar anses hålla bra kvalitet på sina tester, dvs på det de testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tester av detekteringsförmåga hittar man på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests dels med uppdaterade virusdatabaser (On-demand...) och dels med antivirusdatabaser som är lite gamla för att simulera hur detekteringen av nya okända skadliga filer fungerar (Retrospective...). I februaris On-demand-test hamnade dessa i bästa gruppen:

G Data, Avira, TrustPort, PC Tools, Symantec, F-secure, Eset, BitDefender, eScan, Avast och Kaspersky.

I majs Retrospective hamnade dessa i bästa gruppen:

TrustPort, G Data, Kaspersky, Microsoft, Avira, Eset, F-secure, BitDefender och eScan.

Andra testresultat:

http://www.sophos.com/blogs/gc/g/2010/04/14/antivirus-products-compared-proactive-test/

http://www.anti-malware-test.com/

http://blogs.pcmag.com/securitywatch/2009/12/av-testorg_releases_real-world.php

Det finns många fallgropar att ramla i för den som utför tester så alla tester man kan hitta är kanske inte helt pålitliga, men AV-comparatives och VirusBulletin brukar anses hålla bra kvalitet på sina tester, dvs på det de testar.

Ja, tester hit, tester dit? Det viktiga är att surfa förnuftigt, då behövs knappast något skydd. Men, jag använder MSE och är MYCKET nöjd, samt kör på sidor som jag vet är godkända. Det var bara vad jag har att tillföra. :)

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just som Sunshine sa. Tester hit och dit. Antivirusprogrammet skall ju helst inte sega ner datorn heller, för att vara ett bra program.

Skulle varit bra ifall alla dessa tester gav något mått på den variabeln också.

Eljest så har du ju också Comodos CIS, med dess eget antivirusprogram eller ett annat. Se denna tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

NOD32 antivirus på svenska och billigt. Slöar inte ner datorn. Jag har det på 3 datorer. Finns i Eset Smart Security med brandvägg. Brandväggen i Windows duger gott. Så min rekomendation blir NOD32 antivirus. Enklast är att ringa på hemsidan och köpa. En 2 års licens till flera datorer kostar ca 600 spänn.

Annars skulle jag välja avast, eller AVG i gratisversion, funkar bra och ingen av dessa slöar ner din dator. Dom bara finns där, precis som NOD32 som jag använt sedan 2001.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis eller ej spelar ingen roll.

Jag vill ha ett virusprogram som inte saktar ner datan och är effektivt.

Helst även med brandvägg mm

Vilket skall jag skaffa

Har hört att ESET är mycket bra

Surfa med förnuft...

Windows inbyggda brandvägg och Microsoft SecurityEssentials räcker bra och är gratis.

http://www.microsoft.com/security_essentials/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tester hit, tester dit? Det viktiga är att surfa förnuftigt, då behövs knappast något skydd. Men, jag använder MSE och är MYCKET nöjd, samt kör på sidor som jag vet är godkända. Det var bara vad jag har att tillföra. :)

PS; Vilket är bästa virusprogrammet DS; Menas väl ANTIVIRUSPROGRAM?

Visst är det viktigaste att surfa förnuftigt men att bara surfa på välkända webbplatser är inget vidare skydd. Det har under åren förekommit många fall där folk har blivit infekterade på mycket välkända webbplatser därför att de har blivit hackade eller det har visats annonser från annonsnätverk där någon har lyckats få in annonser som utnyttjar säkerhetshål i datorn för att få in skadlig kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just som Sunshine sa. Tester hit och dit. Antivirusprogrammet skall ju helst inte sega ner datorn heller, för att vara ett bra program.

Skulle varit bra ifall alla dessa tester gav något mått på den variabeln också.

I Av-Comparatives On-demand-tester ingår ett test där de mäter tiden för att söka igenom testdatorn. Där har Symantec tagit täten i några år. I år följt av Avira, Panda, Avast och Sophos. De gör även Performance-tester som just ska mäta påverkan på datorns prestanda. I bästa gruppen hamnade senast Avira, Kingsoft, F-secure, Sophos, Kaspersky, Microsoft, Avast, Symantec, Eset och McAfee (med Avira på första plats följt av de andra i tur och ordning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows inbyggda brandvägg och Microsoft SecurityEssentials räcker bra och är gratis.

Att de räcker för dig är ju bra, men därmed inte sagt att de räcker för frågeställaren och de räcker inte för mig för jag vill ha mer kontroll av vad som pågår i min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att de räcker för dig är ju bra, men därmed inte sagt att de räcker för frågeställaren och de räcker inte för mig för jag vill ha mer kontroll av vad som pågår i min dator.

För mig räcker det, ja. Men så öppnar jag inte okänd skräppost (b t w jag tillåter inte heller någon okänd att skicka e-post till miog, det åker direkt i skräppostmappen, och tas bort direkt!) , rensar med CCleaner (flera gånger dagligen) innan jag stänger av datorn.

Har även F-Secure, men vill gärna se vad Microsoft går för, och hittills (ja exaxt nu i skrivande stund så ville MSE uppgradera sig till en ny version t o m ... och det lovar ju gott.):lol:

Så jag klarar mig...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna eviga fråga om vilket antivirus som bäst ;)

Ett enkelt svar är att det som en tycker är bäst tycker en annan är skit och vice versa, bäst är därför som många redan rekomenderat att prova dig fram till vilket som du funkar bäst för ditt användande.

Själv har jag gått igenom en massa olika avv med och utan brandvägg och det enda som är samma för samtliga av dessa är att ju mer funktioner desto mer tar det av resurserna.

Att vilja ha kontroll över allt som händer i datorn (som någon skrev) är väl bra såvida man vet vad allt är och har för inverkan, den vanliga användaren har inget behov av detta.

Min egen rekomendation (som jag själv kör) är W7 64-bit med MSE och en router med inbyggd brandvägg, vill man sen utöka lite så slår man på brandväggen i W7 också.

Som sagt så funkar detta ypperligt för min del men passar kanske inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gratis eller ej spelar ingen roll.

Jag vill ha ett virusprogram som inte saktar ner datan och är effektivt.

Helst även med brandvägg mm

Vilket skall jag skaffa

Har hört att ESET är mycket bra

Du har inte talat om vilket operativsystem du kör? Detta är direkt avgörande för vilket VERKLIGT behov av skyddsprogram som föreligger... icke att förväxla med UPPLEVT behov.

Kör du XP, finns egentligen bara ett alternativ som är någorlunda heltäckande... Comodo Internet security. Sen kan man så klart plocka ihop ett lapptäcke av div. andra program som gör ungefär samma jobb.

Kör du Windows 7, och i synnerhet 64-bitars, kan du i princip räcka finger åt varenda betalprogram. Det enda du egentligen behöver är ett bra antivirusprogram, typ Avira, Avast, MSE eller liknande... allt annat en normalanvändare kan tänkas behöva, är redan tillgodosett av operativsystemet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...