Gå till innehåll

Vilket är bästa antivirusprogrammet


Recommended Posts

Kör du Windows 7, och i synnerhet 64-bitars, kan du i princip räcka finger åt varenda betalprogram. Det enda du egentligen behöver är ett bra antivirusprogram, typ Avira, Avast, MSE eller liknande... allt annat en normalanvändare kan tänkas behöva, är redan tillgodosett av operativsystemet.

Trots det dyker det ju upp infekterade datorer med 64-bitars Windows 7 i forumen då och då. I och för sig lättrensade för det sitter ju inte så djupt eftersom jag inte har sett till något skadligt med en 64-bitars drivrutin än.

Kasperskys har jag men tycker att det är slött, eller kanske är det inbillning från min sida. Inlägg 13

Slöar det ned datorn hela tiden eller bara t ex surfning? Om det är hela tiden så är det frågan om det är processorn, minnet eller något annat som är flaskhalsen. Om det är surfning kan man ju lätta på skyddet som gäller webben. Många upplever t ex att AVGs webbskydd segar ner surfning. Det är ju alltid kompromisser inblandade när det gäller säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Postad (redigerade)

Trots det dyker det ju upp infekterade datorer med 64-bitars Windows 7 i forumen då och då. I och för sig lättrensade för det sitter ju inte så djupt eftersom jag inte har sett till något skadligt med en 64-bitars drivrutin än.

Självklart finns det undantag, och det finns inget som är 100% "bullet proof" i dag. Jag kan bara prata i generella termer, och jag påstår utan vidare att Windows 7 är tillräckligt säkert för att gemene man skall kunna klara sig med råge på ett vanligt enkelt antivirusprogram av någorlunda hygglig kvallitet.

Edit:

En förutsättning för detta resonemang, är naturligtvis att man följer dom rekommendationer man får från microsoft, och att man framför allt INTE ger sig till att stänga av UAC.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic

En förutsättning för detta resonemang, är naturligtvis att man följer dom rekommendationer man får från microsoft, och att man framför allt INTE ger sig till att stänga av UAC.

UAC hjälper ju inte mot alla dessa spionerande eller annonsvisande toolbars som kommer med andra program man installerar eller för den delen när man installerar program som är trojanska hästar. Normala antivirusprogram har alldeles för dåligt skydd mot sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-topic

UAC hjälper ju inte mot alla dessa spionerande eller annonsvisande toolbars som kommer med andra program man installerar eller för den delen när man installerar program som är trojanska hästar. Normala antivirusprogram har alldeles för dåligt skydd mot sånt.

Till viss del har du rätt... men det blir lite som att försöka skydda en oskuld från att bli av med den... det funkar hyfsat tills hon fyller 15, sen är det mer eller mindre kört.

Den enkla sanningen är ju helt enkelt att ALLA måste lära sig hantera Internet... oavsett ålder och/eller annan tillhörighet.

MAN installerar helt enkelt inte toolbars eller andra program utan att veta att det är okey. Skulle man känna en oemotståndlig lust att installera ett specifikt program, så läser man jäkligt noga vad som annonseras innan man trycker OK.... Ok?

I korta drag kan jag bara säga att det finns INGET antivirusprogram som kan skydda mot ren och skär okunskap. Ej heller mot dumhet... för att tala samma klara svenska.

Personligen anser jag att om man betalar den lösensumma som t.ex Symantec kräver, skall man också kunna kräva att dom tar hand om skiten när man drabbas av den... vilket dom inte gör!

Man skall överhuvudtaget inte behöva bry sig om Internets avarter när man betalar ett kommersiellt företag för att hantera just den skit dom påstår sig kunna hantera.

Tills vidare kan man bara konstatera, att är du ute på nätet, så är du ta mig faen ensam... symantec och kompani är bara dina "dåliga polare"... när det hettar till, sticker dom utan att skämmas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. detta om antivirus

Måste hålla med E-son på många punkter.

Men, jag har haft dator sedan 1995, den först i min ägo, en 386:a... sedan uppgraderat eftersom tills

nu.

Måste dock säga, att jag har sedan 1995 haft tre (Virus) & ett (1) antal godartade Trojaner framtill dagens datum. Så TESTER som Proffs & Tillverkare gör idag är bara bullshit. Vem vill inte bli best? Reklam & shit går jag inte på. Så nu får jag väl på käften, angående detta, men jag bryr mig inte. Tack för att jag fått lära mig av en av SVERIGES bästa datorkunniga person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till viss del har du rätt... men det blir lite som att försöka skydda en oskuld från att bli av med den... det funkar hyfsat tills hon fyller 15, sen är det mer eller mindre kört.

Den enkla sanningen är ju helt enkelt att ALLA måste lära sig hantera Internet... oavsett ålder och/eller annan tillhörighet.

MAN installerar helt enkelt inte toolbars eller andra program utan att veta att det är okey. Skulle man känna en oemotståndlig lust att installera ett specifikt program, så läser man jäkligt noga vad som annonseras innan man trycker OK.... Ok?

I korta drag kan jag bara säga att det finns INGET antivirusprogram som kan skydda mot ren och skär okunskap. Ej heller mot dumhet... för att tala samma klara svenska.

Personligen anser jag att om man betalar den lösensumma som t.ex Symantec kräver, skall man också kunna kräva att dom tar hand om skiten när man drabbas av den... vilket dom inte gör!

Man skall överhuvudtaget inte behöva bry sig om Internets avarter när man betalar ett kommersiellt företag för att hantera just den skit dom påstår sig kunna hantera.

Tills vidare kan man bara konstatera, att är du ute på nätet, så är du ta mig faen ensam... symantec och kompani är bara dina "dåliga polare"... när det hettar till, sticker dom utan att skämmas.

Åter igen... ett lysande inlägg! Stort plus i kanten, e-son!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Antivrus, så får DU SJÄLV söka det som DU tycker är bäst, tyvärr så måste var & en avgöra vad som är bäst! Jag tycker att ******** är bra, men min granne säger att ++++++++ är bättre. Så, sök o finn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon moderator ta bort inlägg som inte är direkta svar på min fråga.

Bryr mig inte om vad som skedde i Lillehammer utan vilket ANTIVIRUS som är bäst

Först och främst så slog jag ihop två trådar där du ber om olika synvinklar kring bästa AV samt synpunkter kring Normans säkerhetslösning. Med detta så är en diskussion oundviklig med allas åsikter, tycke och smak. Så länge tråden håller sig inom ramarna för denna diskussion och det hela sköts snyggt och med trevlig attityd så låter jag tråden vara orörd.

Däremot kan jag plocka bort inläggen kring Lillehammer... detta på din begäran. Dom känns ganska ovidkommande om man ser till tråden.

Du kan själv redigera ditt första inlägg med "Full redigering" och ändra titeln till **Rubrik**[LÖST].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått några bra svar nu så tack för dem.

Går på Cecilias linje med att jag behåller Kaspersky.

Någon kan låsa tråden nu för jag läser inga mer inlägg i denna.

Du har fortfarande inte talat om vilket operativsystem du använder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått några bra svar nu så tack för dem.

Går på Cecilias linje med att jag behåller Kaspersky.

Någon kan låsa tråden nu för jag läser inga mer inlägg i denna.

Du har fortfarande inte talat om vilket operativsystem du använder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korta drag kan jag bara säga att det finns INGET antivirusprogram som kan skydda mot ren och skär okunskap. Ej heller mot dumhet... för att tala samma klara svenska.

Nog har t ex Avira stoppat mig när jag med vilje har försökt ladda ner skadliga filer och stoppat hackade webbsidor som har innehållit skadliga javascript. Precis sådant som även den utan kunskap kan råka ut för så jag förstår inte :unsure: vad du menar med att inget antivirusprogram kan skydda mot okunskap, det är väl just det de bra programmen gör. Naturligtvis kan ett bra skydd stoppa även när man försöker installera en dålig toolbar eller en trojansk häst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, vill man förlita sig på turen, så händer det naturligtvis att man har just det... tur alltså!

Oavsett tur eller inte så är det fullt möjligt att installera malware, vilket skyddsprogram man än väljer.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att klargöra ett och annat...! Jag skiter fullständigt i vilket antivirusprogram folk använder... huvudsaken är ATT det används. Är man sedan korkad nog att betala dyrt för en produkt som är fullständigt onödig, och som ger mer bekymmer än den löser, så är det upp till var och en.

berraåsnobben skall så klart slippa mina kommentarer i fortsättning. Han kommer att nonchaleras på exakt samma sätt som han nonchalerar mig. Förlusten är din, berra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förstår inte varför det är så viktigt att veta vad jag har för operativsystem.

Jag har redan bestämt mig vilket antivirus jag skall ha.

Men här får ni som undrar winXP med sp3 32 bitars.

]Forumreglerna:

§3 Inlägg - när du skriver

---------------------------------------------------------------------------

[/size]

  1. Du som startar en ny tråd, tänk även på att lämna så mycket information om problemet som möjligt.
    Det blir mycket enklare för användare att hjälpa dig och du får snabbare hjälp eftersom du då slipper få motfrågor.

Det innefattar även datorspecifikation och operativsystem. Och jag lovar, det är ingen som biter dig om du talar om detta...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag lovar, det är ingen som biter dig om du talar om detta...

Hade han haft Windows ME hade jag faktiskt tagit en stor tugga!

Vad hände i Lillehammer förutom att Foppa förnedrade Hirsch?

Jag tycker e-son har rätt. Utan kunskap och sunt förnuft är det stor risk att något slinker förbi förr eller senare var sig man har antivirus eller inte. Se hellre antivirus som ett extra skyddsnät som IBLAND kan rädda dig när du trots allt råkar göra ett dåligt val. Det är egentligen som vilken försäkring som helst. Man betalar för något som man förhoppningsvis aldrig kommer att behöva, men när man trots allt behöver det så är det inte säkert att det ger det skydd man hade förväntat sig. Skillnaden är att det finns gratis antivirus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det är så viktigt att veta vad jag har för operativsystem.

Jag har redan bestämt mig vilket antivirus jag skall ha.

Men här får ni som undrar winXP med sp3 32 bitars.

Det är som sagt direkt avgörande! Windows XP är ett snart 10 år gammalt operativsystem... många virusmakare kunde inte ens stava till operativsystem när XP föddes.

Hur som helst, kan du knappast ha skydd nog om du kör XP, och vad du än väljer kan du aldrig känna dig helt säker. Kaspersky är definitivt ett av dom bättre valen för XP... hade du kört Windows 7, hade det varit pengar i sjön.

Därav vikten på operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vill man förlita sig på turen, så händer det naturligtvis att man har just det... tur alltså!

Oavsett tur eller inte så är det fullt möjligt att installera malware, vilket skyddsprogram man än väljer.

Naturligtvis är det bra med kunskap, men det är något man får med tiden oavsett om man låter datorn bli infekterad eller inte. Under tiden man bygger upp sin kunskap så är det väl inget fel med att ha ett program som skyddar en mycket i stället för att ha ett program som skyddar lite. Genom att välja ett program som skyddar lite så förlitar man sig ju i ändå högre grad på turen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan kunskap och sunt förnuft är det stor risk att något slinker förbi förr eller senare var sig man har antivirus eller inte. Se hellre antivirus som ett extra skyddsnät som IBLAND kan rädda dig när du trots allt råkar göra ett dåligt val. Det är egentligen som vilken försäkring som helst. Man betalar för något som man förhoppningsvis aldrig kommer att behöva, men när man trots allt behöver det så är det inte säkert att det ger det skydd man hade förväntat sig. Skillnaden är att det finns gratis antivirus.

Men storleken på "skyddsnätet" varierar mellan olika produkter. Om man nu saknar kunskap och sunt förnuft i frågan om lämpligt internetbeteende så är det väl bra att välja en produkt med ett större skyddsnät än en produkt med litet skyddsnät. Precis som man kan välja till en ansvarsförsäkring eller välja olika självrisker beroende på ens behov av försäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men storleken på "skyddsnätet" varierar mellan olika produkter. Om man nu saknar kunskap och sunt förnuft i frågan om lämpligt internetbeteende så är det väl bra att välja en produkt med ett större skyddsnät än en produkt med litet skyddsnät. Precis som man kan välja till en ansvarsförsäkring eller välja olika självrisker beroende på ens behov av försäkring.

Absolut. Jag menar också att man ska välja det som verkar bäst (och mest prisvärt) för att minimera riskerna, precis som när man väljer försäkring. Men man ska inte inbilla sig att man kan bete sig hur som helst utan att råka illa ut bara för att man gjort det valet. Det är viktigt att man ändå skaffar sig kunskap (eller kanske snarare vetskap) om farorna i sin omgivning och använder sitt sunda förnuft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Jag menar också att man ska välja det som verkar bäst (och mest prisvärt) för att minimera riskerna, precis som när man väljer försäkring. Men man ska inte inbilla sig att man kan bete sig hur som helst utan att råka illa ut bara för att man gjort det valet. Det är viktigt att man ändå skaffar sig kunskap (eller kanske snarare vetskap) om farorna i sin omgivning och använder sitt sunda förnuft.

Då är vi överens :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar nästan att man kunde ha denna tråden som en "mall" för hur en diskussion ska se ut på forumet, även om jag redigerat bort lite på anmodan. Trådstartaren tackade för hjälpen men snällt fortsatte debatten mellan övriga medlemmar. Inget bus... respekt för varandra utan påhopp förutom tillverkarna... men dom ska ha det, dom j**vlarna.... :lol:

En härlig sommarhälsning till Er alla.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...