Gå till innehåll

Xperia X1 tips & tricks


arnada

Recommended Posts

Jag kom över en Xperia X1 på tradera så jag tänkte att jag kanske kunde dela med mig vad jag lyckats göra än så länge. OBS! Xperia X1 mycket möjligt att liknande eller detta fungerar på X2, X10 också men jag har inte testat så jag kan inte svara på de.

Innan vi börjar...

Se till att du kan ansluta telefonen till datorn och överföra filer till den. Det är allt som behövs!

Iphone liknande skrivbord

Det finns ett imponerande program som gör att du får ett Iphone liknande skrivbord. Det är bara iphone liknande med fasta ikoner samt 3st skrivbord... Vet ej om dessa utökas men tror ej de.

1. Ladda hem IphoneToday

XDA's sida

2. Placera Cab filen någonstans på din telefon eller dess minne

3. Genom telefonens filhanterare aka utforskaren så letar du upp cab filen och kör den

4. Nu installeras IphoneToday! Om din enhet efter 5 minuter visar en grå skärm så starta om telefonen och du är klar!

(Avinstallation via Lägg till och ta bort program i vanlig ordning)

Dual boota Windows Mobile 6 eller Android port <-- beta beta beta

Okey, android är ganska nytt och därför är portarna till android ganska så buggiga men mycket är gjort och det är faktiskt ganska kul att testa Android på en X1 telefon.

Vi ska först och främst fixa ett DualBoot program. Gen.Y heter detta programmet.

För över cab filen (WVGA) till din telefon och installera programmet, se till att installera Gen.Y på ditt interna minne <-- mycket viktigt

Nu så går du till din filhanterare och bläddrar till Internminne\Program\Gen.Y och kopierar genyboot till Internminne\Windows\Autostart (klistra in som genväg)

Nu är det dags att installera en Android port och de finns en del att välja mellan, jag länkar till två som jag testat, du får själv läsa på respektive forum och bilda en uppfattning (eller bara testa dig fram)

Android OS 2.0.1 for X1 [ Platinum Edition Update 21 February 2010 ]

[02-May-2010] Android 2.1 wth HTC Sense [Ver. - Base: 1.3 Sys: 1.1]

Placera alla filer på ditt Minneskort... <Root> INTE <Root>\mapp | <Root>\android de måste ligga på <Root> = Minneskort/Memory

För att testa Android så gå till din filhanterare och öppna haret.exe (tar tid att starta...)

För att testa DualBoot så starta om din telefon, Windows Kommer startas och efter startas Gen.Y där du får välja Windows eller Android.

Använda Hembryggda Roms

Att använda modifierade roms har många fördelar dock så finns det tre ganska stora nackdelar som du bör tänka över...

1. Allt på telefonen försvinner (inte SD, inte SIM men allt på telefonens interna minne)

2. Om något går fel (strömmen går sin väg) så har du en trasig lur då man flashar telefonen

3. Garantin försvinner

1. Ladda hem HardSPL (X1_HardSPL_v1.zip)för Xperia X1

1.2 Se till att ha batteriet laddat till minst 50% och synca telefonen med ActiveSync

1.3 Starta X1_HardSPL.exe

1.4 följ instruktionerna, telefonen kommer säga ifrån att ett program ska köras, du måste klicka på JA på telefonen när detta dyker upp för att programmet ska börja flasha din telefon.

2. Välj ett ROM som du gillar, jag rekommenderar dessa två då de verkade vara de mest populära.

|WWE|XPERIA|¯`·.¸¸.- Energy -.¸¸.·´¯ |Jul 2| 21907|23569 | Sense / MaxSense 2016

|27-May|silent_UC|Valkyrie_v6.7 FireStorm\XPERIO\LEO21904-23121-25010[extendir]

Filer till Valkyrie <-- Här | Roms\valkyrie\Xperia\FirestormLEO\Senaste...

Gör följande för att flasha med SD minne (OBS! OBS! OBS! HardSPL nämnt ovan måste göras innan detta steg OBS! OBS! OBS!)

3. Formatera ett SD minne (fat32)

3.1 Döp om image (avbildningen) till Kovsimg.nbh

3.2 Starta din telefon genom Trycka in "Volym ner" knappen och Starta (Power on) knappen samtidigt

3.3 Följ instruktionerna

3.4 Update Complete = Ta ut batteriet, sätt in batteriet, starta telefonen... (Första boot = 2.5 / 5 minuter)

Slutsats

De nya telefonerna blir helt klart enklare att "leka" med vilket uppskattas.. Jag själv började med att testa Android då detta inte krävde någon flashning, du bara startade Android genom Windows. Blev senare sugen på flasha min mobil då Windows Mobile 6.5 av Valkyrie såg ganska inbjudande ut.. Har även läst massor på XDA innan jag började på något och de gav intrycket att flasha just Xperia X1 ska vara ganska säkert, går de åt skogen så gör det igen... Går allt åt skogen och du ger upp, ladda hem Original Rom och kör in de... Tack vare att du kan flasha via ditt SD så är det mycket svårt att bricka (förstöra) din lur..

Framtida guider hamnar här under...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xperian, precis som många HTC-lurar, är väldigt enkla att lattja med om man bara skaffar sig lite kunskaper kring hur det funkar. När jag körde min Xperia hade jag fullt upp med att både prova en massa olika versioner av Windows 6.5 men även annan typ av moddning. Knappt jag hann att ringa med den ens. En nackdel med just X1:an är väl det faktum att den inte har minnes och processorkraften att köra t ex Windows 6.5. Man kan lätt få det att flyta bra, men det påverkar tyvärr batteritiden ganska negativt. Hur Android funkar på X1:an kan jag inte uttala mig om... men kul att testa? Alla gånger...

Bra initiativ, detta... ser fram emot fler guider av dig!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xperian, precis som många HTC-lurar, är väldigt enkla att lattja med om man bara skaffar sig lite kunskaper kring hur det funkar. När jag körde min Xperia hade jag fullt upp med att både prova en massa olika versioner av Windows 6.5 men även annan typ av moddning. Knappt jag hann att ringa med den ens. En nackdel med just X1:an är väl det faktum att den inte har minnes och processorkraften att köra t ex Windows 6.5. Man kan lätt få det att flyta bra, men det påverkar tyvärr batteritiden ganska negativt. Hur Android funkar på X1:an kan jag inte uttala mig om... men kul att testa? Alla gånger...

Bra initiativ, detta... ser fram emot fler guider av dig!

// Manneman

Vad jag förstått så kan du köra de flesta Android portar direkt från WM då Android portarna utgår från en linux kärna... Dock tar de sin tid att starta men när det väl har rullat igång så är de hur kul som helst.. Alla apss eller vad de nu heter till android finns att hämta (de officiella) via marketplace.

Så det är ingen look-a-like..

Får se vad jag ger mig på här näst, har tillgång till en Xperia X2:a också men vill först köra X1:an fullt ut ett tag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...