Trut Posted January 26, 2006 Share Posted January 26, 2006 Hej Min dator startar om helt själv om jag drar ur en usb kabel eller en nätverkskabel. Vet inte vilken av dom 2 det är när den startar om. Sen har jag märkt att den gör det själv på natten också. Jag har kollat i bios men jag hittar inget som är fel där. Vad kan det vara för fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Hej Om du drar ut nätverkskabeln, startar den fortfarande om på natten då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trut Posted January 30, 2006 Author Share Posted January 30, 2006 Har inte testat det, men det ska jag pröva och se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trut Posted February 6, 2006 Author Share Posted February 6, 2006 Nu har jag kollat lite, men det blev inte så kul. Hittar inga fel, så jag vet inte varför den gör som den gör. Mysko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 7, 2006 Share Posted February 7, 2006 Hej Det finns de datorer som är inställda på "wakeup on lan" eller efter en viss tid med tidfunktion som får tiden av systemets klocka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trut Posted February 7, 2006 Author Share Posted February 7, 2006 Hej Men wakeup on lan hittar man i bios va? Och där har jag kollat att wakeup on lan inte är på. Om det nu var rätt? Finns det andra ställen som man kanske måste ändra på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 7, 2006 Share Posted February 7, 2006 Hej Det finns i BIOS, kolla även att ev timerfunktioner är avstängda i bios och i windows xp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceBear Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Oväntad omstart kan bero på detta bland annat: - Överhettning (kolla om kylflänsarna på processorn är fulla med damm, och om fläkten är hel) - Felaktigt RAM-minne. (Har du nyligen bytt?) - Virus - Biosinställningar, typ "wake on LAN" mm. Om du har fullt med damm på processorns kylflänsar, försök att försiktigt dammsuga bort det. Använd en dammsugarslang av PLAST, inte metall. PAssa på att dammsuga gallret på nätdelen också om det behövs. Innan du öppnar datorn, ska du givetvis dra ur nätkabeln !!! Det finns några virus som påverkar Remote Procedure Call (RPC) så att man inte kan åtgärda problemet för att datorn håller på och startar om hela tiden... Men om du går in på Kontrollpanelen>Administyrationsverktyg>Tjänster och letar rätt på Remote Procedure Call (RPC) i listan så kan du på fliken "Återställning" ändra från -Starta om Datorn- till -Starta om tjänsten- Då bör den sluta med omstarterna om det beror på ett virus. Sen ska du köra en ordentlig virusscanning med ett bra och uppdaterat Antivirusprogram. (Jag rekommenderar NOD32 Antivirus som jag själv kör med.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Om du har fullt med damm på processorns kylflänsar, försök att försiktigt dammsuga bort det.Använd en dammsugarslang av PLAST, inte metall. PAssa på att dammsuga gallret på nätdelen också om det behövs. Innan du öppnar datorn, ska du givetvis dra ur nätkabeln !!! Hej Jag vill mena att kabeln ska sitta i............ dvs i ett JORDAT uttag. Burken blir då jordad när man håller på och dammsuger, det blir ju viss statisk elektricitet bara av suget och är man klantig med munstycket dvs vidrör elektronik så kan det vara bra att jordningen "är igång". Har själv aldrig förstått mig på "tryckluftsnissarna" som blåser iväg dammet i hela rummet som sedan direkt sugs in i en dator igen........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 Hej. Om man inte vill ta livet av sig, bara för man städar burken, kan man jorda med en startkabel. Ena klämman i schassit. Andra i elementet. Bort med strömmen. Det va bara ett litet tipps. Ni får givetvis göra hur ni vill. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 Hej Fiskalen ;D Livhanken klarar man nog men att kortsluta ett grafikkort för x tusen kronor eller ett moderkort för någon tusenlapp är ingen höjdare........ Elementtricket funkar oftast men är lurigt om någon mer "fipplat" och jordat via element Att jorda via elnätet är "säkert". Just grafikkortsfläktar brukar se ut som "fan själv"..... men med lilla plastmunstycket kommer man lätt åt att suga rent alla fläktar, men är man darrhänt så kanske man "slinter" ...... Heltäckningsmattor är heller ingen höjdare...... dvs statisk elektricitet. Sedan en handledsjordare kan vara bra att ha. Vill man vara säker kör man med tryckluft men då har man hela rummet fyllt med damm..... Men största utmaningen är mer det här med "Tummen mitt i handen" och suga på rätt ställen och att kanske få upp chassit utan att bryta sönder det.... har stött på några Dell burkar som är "Inbrottsäkra"/idiotkonstruktion .......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 Hej Plun. Jag använder penslar i olika storlekar. Dom ska va mjuka. Kommer åt överallt mellan fläktar och sånt. Sen blåser ja bara. Dammet hamnar i botten och de tar ja med en liten batteridriven dammsugare. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 Jag använder penslar i olika storlekar. Dom ska va mjuka. Hej, Yup kan behövas om man aldrig gjort ren en fläkt dvs att den är "igenslammad"... Utmaningen är ju då att "penseln" måste vara liten så att man inte "fipplar" på elektroniken/kretsarna dvs enbart i själva fläkthuset och fläktvingarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts