Årjäng Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 När jag kör en ny-installation av W7 så kommer jag bara halvvägs och där är det stopp. Jag kommer till steg 22 i följande guid (http://windowshjalp.se/?p=34). Har försökt med allt. Har provat att köra en ny installation flera gånger. Har formaterat c:. Har bara anslutit skärm och tangentbord. Har provat att starta i felsäkert läge efter att manuellt brutit strömmen. Allt ger samma resultat. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Har utan problem kört Win Vista tidigare. Datorn är en aser M5200. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Det rör sig troligen om en inbox-drivrutin som inte fungerar särskilt bra med din maskin. En sak att testa är att resetta BIOS-inställningarna till default. Om inte det gör någon skillnad skulle jag rekommendera dig att uppgradera BIOS till senaste versionen, finns att hitta på Acers hemsida, www.acer.com. Du skulle också kunna plocka fram loggfilerna genom att trycka Shift+F10 och stoppa i ett USB-minne/hårddisk och kopiera över filerna dit och sedan posta dessa här. I följande KB beskrivs hur du tar fram loggarna: http://support.microsoft.com/kb/927521 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Årjäng Posted July 11, 2010 Author Share Posted July 11, 2010 Jag försår inte hur jag ska komma åt loggfilerna. Det går inte att starta W7 och något annat finns inte på disken. Har återställt BIOS, men det hjälpte inte. Flera förslag ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Vad händer när allt går åt skogen under installationen, stannar installationen upp och aldrig slutförs? Kan du trycka Shift+F10 när du är i det läget? Jag skulle uppgradera BIOS och sedan testa att installera på nytt. Det släpptes en BIOS-uppgradering kort efter Windows 7-lanseringen och det kan mycket väl vara så att den gör skillnad. Det finns dock ingen ändringslogg vad BIOS-uppgraderingen innehåller så det finns inga garantier att det löser problemet, men som sagt det är en mycket bra gissning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sehnsucht Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Låter väldigt likt problemet som jag hade med min Asus. Tror jag försökte att installera W7 på den säkert 5 ggr utan framgång. Felet berodde på fel drivrutiner till grafik chipet,och det skulle inte förvåna mig om det är något liknande med din dator. Synd att inte W7 fungerar på alla datorer,men det skulle ju vara omöjligt. Har du kört upgrade advisor på den INNAN du provade att lägga in W7? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Lite av ett långskott.. Vista installationen "kunde" stanna av vid 33 eller 66 % . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Lite av ett långskott.. Vista installationen "kunde" stanna av vid 33 eller 66 % . Det finns ett liknande problem med Windows 7, men detta gäller bara under fasen "filer expanderas", inte i den fas "Årjäng" får problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Det finns ett liknande problem med Windows 7, men detta gäller bara under fasen "filer expanderas", inte i den fas "Årjäng" får problem. Hmmmm,, Kanske är faserna olika ?( jag spånar ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Årjäng Posted July 13, 2010 Author Share Posted July 13, 2010 Låter väldigt likt problemet som jag hade med min Asus. Tror jag försökte att installera W7 på den säkert 5 ggr utan framgång. Felet berodde på fel drivrutiner till grafik chipet,och det skulle inte förvåna mig om det är något liknande med din dator. Synd att inte W7 fungerar på alla datorer,men det skulle ju vara omöjligt. Har du kört upgrade advisor på den INNAN du provade att lägga in W7? Provade upgrade advisor och det skulle inte vara mågot problem. /Årjäng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Det är troligen ngn. jäkla drivis som inte fungerar. (Om nu Bios stämmer) Vet inte om det här hjälper : http://www.intowindows.com/download-vlite-for-windows-7/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts