Jump to content

Pinga en e-postadress

Recommended Posts

Se bara upp så det inte är en sida för att farma epostadresser för spam utskick.

Annars finns alltid det gamla klassiska sättet

1) From a command prompt window, type "telnet mail.yourserver.com ##" (## is the port number for SMTP on your mail server) and press ENTER. You should get a 220 response - the "banner" for the SMTP server.

2) Type "EHLO yourserver.com" and press ENTER. You should get a 250 response. Interestingly enough, you may get a 250 response even if the EHLO command wasn't entirely successful. You'll have to look very closely at this one.

3) Type "MAIL FROM:you@sender.com" (of course, replace "you@sender.com" with your actual e-mail address). You should get a 250 response indicating the sending address was accepted.

4) Type "RCPT TO:them@recipient.com" (again, replace "them@recipient.com" with the e-mail address to which you want the message delivered. Now, here's where you SHOULD be able to tell whether or not the mail account exists.

* If you get a 250 response, it means that the user account exists on the mail server and is capable of receiving messages.

* If you get a 550 response, it means that the user account doesn't exist and the mail server will not accept messages for that account.

Beskrivningen stulen från: http://network.allfaq.org/forums/t/12033.aspx

Edited by si3rra

Det är möjligt.

Men varför man ska kolla om misstänkta mejls avsändaradresser existerar förstår jag inte eftersom i stort sett allt spam skickas med riktiga avsändaradresser, t ex min. Men det är ju en annan fråga egentligen.

Det är möjligt.

Men varför man ska kolla om misstänkta mejls avsändaradresser existerar förstår jag inte eftersom i stort sett allt spam skickas med riktiga avsändaradresser, t ex min. Men det är ju en annan fråga egentligen.

Nu är det inte riktigt så jag använder det, utan det är oftare att jag vill kolla om en viss person har en e-postadress i en viss domän. Spam har jag inga problem med, misstänker jag att jag kan få spam från något ställe så använder jag en skräpadress eller 10minutemail.

Det jag tänkte på var att om nu makeuseof.com föreslår en användning av verify-email som verkar helt meningslös så är frågan om de har någon aning om verify-email är en bra och lämplig webbsida.

Det är ju inte frågan om du får spam från verify-email, direkt eller indirekt, utan om det kommer att skickas mer spam till de mejladresser som du skriver in där.

Nu vet jag inte exakt hur bra eller dålig funktionen är, eftersom inte heller jag har hittat någon större nytta med den, men programmet eToolz har en MailCheck-funktion. En del övriga funktioner i programmet kan jag knappt leva utan...! ;)

Edited by e-son

Fråga makeuseof eller prova själv. Tycker du att tipset är olämpligt, oetiskt eller på annat sätt stötande så får du väl be Manneman ta bort det.

Jag vet inte om det är lämpligt eller olämpligt att skriva in mejladresser på den webbsidan utan försökte föra en diskussion kring det hela. Det jag vet är att man ska vara restriktiv med att lämna ut mejladresser om man inte gillar spam.

Som sagt man bör avnvända sunt förnuft, och inte lämna ut andra personers epost adress, precis som hemadress eller telefonnummer hur som helst.

Men som sagt att göra det via telnet och fråga servern direkt är ju helt klart säkert och den rekommenderade vägen,

Vilket eToolz verkar använda (vad jag kan se på skärmdumpar från det programmet)

Edited by si3rra