Gå till innehåll

Återställ datorn varja gång vid utloggning!!???


CeciliaH

Recommended Posts

Jag jobbar i en skola och skulle behöva hitta ett program/en inställning som tömmer "mina dockument" samt återställer datorn varje gång en elev loggar ut. Eleverna fyller hårdskivorna med skräp samt jämt och ständigt byter namn på programmen!

Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det ska fungera bra så bör man göra det rejält

och via det här programmet som MS gjort så kan man

hantera en delad dator med ett antal restriktioner.

Nedladdning:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=en

Manual 140 sidor :P

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=51297

Ska man göra detta så måste man då läsa på........... :idea:

MS supportgrupp:

http://www.microsoft.com/communities/newsg...ws.sharedaccess

Sedan finns det shareware men speciellt grabbar tar sig snabbt runt eventuella dåligt konstruerade "skydd". :twisted:

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst om en hårdvarulösning på detta problem, alltså ett kretskort som mindes en viss konfiguration och återställde PC vid omstart.

Men om det fortfarande finns att köpa eller var det i s f finns, har jag ingen aning om. Kollade som hastigast hos Dustin och några fler, men hittade inget.

Ev. kan du kolla med kollegor på andra skolor, bibliotek mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså en så stor stad som Åbo (Finland :D) har inte skolor inom grundutbildningen som löst detta... Jag tänkte vara pionjär... Universiteten har löst detta med användarområden- men det har inte vi möjlighet till (i och med att jag bara arbetar med datorerna 1 timme/veckan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur det än är så måste det finnas någon nätverk/datatekniker på skolan och det är att ta sig tid och sätta sig ned med honom eller någon annan som kan skolnätet inkl datorerna som finns.

Sedan är det om det finns en server, om datorerna inte är anslutna till Internet men andra är det så måste man finna en röd tråd i hur man vill att datorerna ska funka.

En XP dator kan då lätt kontrolleras via policys från servern som styr vad en användare får göra eller inte. Allt det här kan en nätverkstekniker utantill. :P

Utmaningen är att ta sig tid att reda ut vad som ska vara tillåtet eller inte.

På företag är det nu så att man ofta tex blockerar C:, inga program kan installeras, allt material läggs på en filserver. osv.

Alla PCn ska ha ett standardutförande så att man snabbt och enkelt återställer med en Ghost image om PCn lägger av.

Verktyget från MS som jag länkade till möjliggör att man skräddarsyr varje dator utifrån användare mha ett enkelt gränssnitt.

För företag är det här självklart och det borde även vara det för skolan.

Osv osv......... :wink:

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste först säga att jag är mycket tacksam för all information jag fått. Ska tillägga att datorerna tillhör redan ett nätverk/en server som stoppar eleverna från att ladda ner program och filer! :idea:

Problemet är att de döper om alla program som finns samt att de sparar en massa musik och film- filer som de haft med sig på usb.minnen på hårdskivan. Detta skulle jag vilja sätta ett stopp för!

Har tittat på Shared Computer Toolkit - och det kanske kunde vara en lösning, förutsatt att den gör det ovannämnda!

Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det är uppsatt som en riktig "Domän" via en server så ska allt styras från servern.

The User Restrictions tool was not designed for domain environments. If you provide, or want to provide, unique accounts and passwords to your patrons, or your computers are already part of a Windows domain, using Active Directory with Group Policy is a better solution for restricting user activities. Group Policy has the added benefits of greater flexibility and central management, whereas the User Restrictions tool is only intended for managing local shared accounts.

Kör man en Windows 2003 server är det myckelt enkelt att bygga regelverk via policys som servern sedan kontrollerar när någon loggar in.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...ry/default.mspx

Att skydda program är enkelt mha policys och restriktioner.

Att skydda sig mot filer via USB minnen är svårare eftersom man ju på något måste kunna transportera en "hemläxa" till skolan.

Men det måste skolan fundera igenom.

Många företag blockerar USB funktionen via policys eftersom det är en säkerhetsrisk och hänvisar till mail för att "transportera" sina filer.

Angående filer så kan man då blockera hårdskivan/hårddisken dvs C: så att en användare bara kan lägga sina filer på en filserver. Gör man sina policys rätt så kan då inte en användare använda C: för upplag av diverse filer, C: används då bara för programmen som då ligger skyddade från användaren.

Filservern kan man då städa ur med lämpligt intervall.

Hur det än är ska eran PC/nätverkstekniker kunna det här. :idea:

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst om en hårdvarulösning på detta problem, alltså ett kretskort som mindes en viss konfiguration och återställde PC vid omstart.

Hej Sir_N

Hittade artikeln du förmodligen läst i sista XP guiden som jag nu köpte innan den går i graven.

Sid 74 RecoverPC PCI-kort

http://www.halcyonics.co.uk/

Hursomhelst lite "overkill" enligt min mening, en "lite kunnig" PC/nätverkstekniker sätter upp policys som är i princip ogenomträngliga.

Kör man på XP Pro burkar så är det i princip omöjligt att forcera om man väljer MS lösning. Både server alternativt Shared PC verktyget.

Om man har ett storkundsavtal så har man även tillgång till färdiga policy

förslag/script som enkelt kan modifieras för att tex köras från en Windows 2003 server.

EDIT

Efter lite mer bläddrande så är även "Shared computer toolkit" beskrivet i samma tidning, sid 38 :P

"CeciliaH" får nog investera i tidningen.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plun skrev:

Hittade artikeln du förmodligen läst i sista XP guiden som jag nu köpte innan den går i graven.

Om det var just den, minns jag inte, men det är troligt. Nätverksteknik är inte min starka sida, så det var väl därför som jag minns kortet!

Trist att XP-guiden går ur tiden, hade tänkt byta till den när nuvarande pren på PC för Alla går ut. Tycker inte den ger så mycket numera, mest en massa tester som inte känns heltäckande.

Tack för info, Plun!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av den typen av kort från en skola för blivande it-tekniker, det var inte bra...

Den var helt suverän på att blockera etc, men det var ett dyrt system eftersom de fick betala license per kort som installerades. Korten åkte sedemera ut igen efter ett år ungefär då man inte kunde konfigurera systemen i datasalarna och spara inställningarna etc från dag till dag.

Jag skulle rekommendera likt Plun att använda Gruppolicy som exekveras vid inloggning av användaren, då blir det inte dyrare än vad det är idag.

Som scriptspråk kan man använda nästan vilket som helst, .bat, .vbs etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neoromancer skrev:

Vi kör med ett program som heter Illusion. Ett svenskt program från Skoldatagruppen i Knivsta. Det återställer datorn till "orginalskick" vid omstart.

Lysande Neoromancer övriga! Det blev en total genomlysning av ämnet!

Nu är det bara för CeciliaH att skaka fram pengar och handla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Illusion används helt riktigt redan- emedan datacentralen (som vägrar lösa mitt problem) påstår att detta program enbart går att använda med Win98 (som vi har ett tio -tal av - med illuison) men INTE på Win XP.. Kan detta stämma eller ska jag ta dem i örat å säga att jag vill ha det på WinXP maskinerna också??? :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...