PCGuiden Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 (edited) Dum fråga men jag undrar vart det man deletar tar vägen efter att man tömt papperskorgen Det är ju inte så att det rinner ut på baksidan av datorn precis, men mindre på hårddisken blir det... Edited July 21, 2010 by PCGuiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 (edited) Det blir faktiskt inte mindre på hårddisken. Den stryks nämligen bara ur en filtabell, själva datan ligger faktiskt kvar på hårddisken tills utrymmet behövs och skrivs över av ny data. Det är därför man kan köra filräddningsverktyg för att återskapna gamla filer. Såvida du inte har något extra program som verkligen ser till att ta bort datan vill säga. Och inte ens då "tas den bort" utan den skrivs bara över av "nonsensdata". Edited July 21, 2010 by Nicklas Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Det ligger faktiskt kvar på disken tills det skrivs över av något annat. Det är bara hänvisningen till var på disken data finns som tas bort, varvid Windows "glömmer" bort att det finns något på den platsen och därför upplever det som "tom" diskyta. Kanske inte världens mest exakta förklaring, men du fattar nog... hoppas jag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
LionKing Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Är det inte då fläktarna på datorn snurrar hårdare som deletat material blåses ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted July 21, 2010 Author Share Posted July 21, 2010 Vi snackar glömska av datorn, börjar den bli gammal kanske Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Vi snackar glömska av datorn, börjar den bli gammal kanske Nej, men selektivt minne...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Det ligger faktiskt kvar på disken tills det skrivs över av något annat. Det är bara hänvisningen till var på disken data finns som tas bort, varvid Windows "glömmer" bort att det finns något på den platsen och därför upplever det som "tom" diskyta. Kanske inte världens mest exakta förklaring, men du fattar nog... hoppas jag! Låter som en perfekt beskrivning att mitt huvud ibland... Skall gå till doktorn och se vilken version av Windows jag har installerad i skallen:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Flyttat tråden till lämpligare kategori. // Manneman Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 OT. Vilken kategori då ? Sk-t på Hdd'n kan ha blivit orsakad av fläkten, som har trasslat in sig i kamremmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts