tokar86a Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 (edited) Hej Jag köpte ett nytt nätaggregat idag. När jag hade satt in det nya som jag köpte så startade datorn upp som den skulle men den stängde av sig efter en stund. Jag starade upp den igen och gick in i bioset och kollade allt såg bra ut förutom att processor temperaturen låg på 100 grader vilket det inte var konstigt att datorn reagerade som den gjorde. Har kollat alla sladdar och processor fläkten och den sitter åt som den ska. Hur kan det ha blivit så här? Vad ska jag göra? Edited July 22, 2010 by tokar86a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Har du kollat att processorfläkten verkligen snurrar? // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted July 22, 2010 Author Share Posted July 22, 2010 (edited) Ja det har jag och den snurrar. När jag startar upp datorn igen efter att den har stängt ner sig så är datorn på 90 grader och stiger rätt stadigt när jag är inne på bioset och tittar. Edited July 22, 2010 by tokar86a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Och det var inga konstigheter med några kontakter alls? Hur driver du processorfläkten? Via kontakt på moderkortet eller direkt in i nätagget? Min tanke är att du kanske (om det ens är möjligt) har felpolariserat den så att den snurrar på fel håll... // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted July 22, 2010 Author Share Posted July 22, 2010 (edited) Nej inte vad jag vet. Hur tänker du då? Via kontakt in på moderkortet. Lite späningsinformation Vcore 1.076V DDR18V 1.888V +3.3v 3,360v +12v 12,112v Edited July 22, 2010 by tokar86a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Det mest troliga är nog att du lyckats komma åt processorkylaren så att den kommit ur läge och inte har tillräcklig kontakt med processorn längre... den kanske inte ens sitter fast som den skall. Skaffa en tub kylpasta och montera om kylaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted July 22, 2010 Author Share Posted July 22, 2010 Det mest troliga är nog att du lyckats komma åt processorkylaren så att den kommit ur läge och inte har tillräcklig kontakt med processorn längre... den kanske inte ens sitter fast som den skall. Skaffa en tub kylpasta och montera om kylaren! Jag sa ju att den sitter åt som den ska. Har inte kommit ¨t den vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 (edited) Jag sa ju att den sitter åt som den ska. Har inte kommit ¨t den vad jag vet. Finns inte mycket annat som kan höja tempen på det sättet, än att kylningen inte fungerar... dvs kylaren sitter inte rätt. Möjligen kan någon givare ha gett upp så att tempen avläses fel. Känn på grejerna... 100 grader bränns ordentligt. Edit: Det kan räcka med en liten knäpp på kylaren för att gammal torkad kylpasta skall sluta fungera och snarare få motsatt effekt. Ommontering är hetaste tipset även om det ser ut som om allt sitter okey. En tanke är förstås att nya nätaggregatet ger för hög spänning. Edited July 22, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted July 22, 2010 Author Share Posted July 22, 2010 Du hade rätt nu är det nere på 40 grader igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Bara att hoppas att inget annat har tagit skada av värmen då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 23, 2010 Share Posted July 23, 2010 Ett litet tips...! Sänk värdet för vid vilken cpu-temp datorn skall stängas av. Det görs i bios. 100 grader tycker jag är för mycket, även om hårdvaran klarar av det vid tillfälliga toppar. Själv låter jag inte processorn gå över 80 grader på någon burk. På primärburken 70 grader, men där har jag förstås extremt bra kylning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted July 23, 2010 Author Share Posted July 23, 2010 Ett litet tips...! Sänk värdet för vid vilken cpu-temp datorn skall stängas av. Det görs i bios. 100 grader tycker jag är för mycket, även om hårdvaran klarar av det vid tillfälliga toppar. Själv låter jag inte processorn gå över 80 grader på någon burk. På primärburken 70 grader, men där har jag förstås extremt bra kylning. Ska föröska komma ihåg det. Nu ligger den nå på runt 40 grader. Kommer inte ihåg vad som ståg i bioset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts