Gå till innehåll

Allmänna frågor


Recommended Posts

Postad (redigerade)

1. Vad krävs för att köra 1080p filmer ? Funderar på ett 1 GB grafikkort, någon som har tips

2. Vilka mediaprogram kan man koppla till fjärrkontroll förutom Windows Media Player. (funderar på XBMC, men vet ej om man kan styra menyerna med en fjärrkontroll)

3. Om jag skall ha in 4 st 1TB diskar i datorn krävs det stort nätaggregat då? (Funderar på ett 650W, men vet ej vilken sort jag skall köpa)

4. Har hört att det är problem då man kör med HDMI till tv att inte ljudet alltid följer med utan man måste dra extern sladd. Någon som har ett bra grafikkort som det fungerar med bara HDMI kabeln att rekommendera.

5. OM man använder HEMGRUPP måste båda datorerna ha lösenord vid uppstart?

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad krävs för att köra 1080p filmer ? Funderar på ett 1 GB grafikkort, någon som har tips

Det krävs i princip bara att kortet stöder HD-grafik och att TV´n/skärmen är av HD-typ. Behöver alltså inte vara något dyrt värstingkort, i princip alla nya kort klarar HD

3. Om jag skall ha in 4 st 1TB diskar i datorn krävs det stort nätaggregat då? (Funderar på ett 650W, men vet ej vilken sort jag skall köpa)

Enklast att kolla hela hårdvarukonfigurationen med någon "Power Supply Calculator" typ Enermax. Bara att fylla i vad du vill ha.

4. Har hört att det är problem då man kör med HDMI till tv att inte ljudet alltid följer med utan man måste dra extern sladd. Någon som har ett bra grafikkort som det fungerar med bara HDMI kabeln att rekommendera.

Det beror på TV och förstärkare, samt hur du kopplar ihop dom. Finns det HDMI på samtliga enheter så bör det inte vara några problem. Dator-Förstärkare-TV via HDMI bör fungera. Själv fick jag ta till en lösning med separat ljud Dator-Förstärkare via optisk/coax-anslutning och Dator-TV via HDMI för bilden, beroende på att förstärkaren saknar HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig användt laptop till det. Jag plockade ju nyss ihop en HTPC med Intels i3-processor, som har inbyggd HD-grafik. Inget traditionellt grafikkort alls med andra ord. Det är ett perfekt koncept faktiskt, om man inte tänker använda den till tunga spel.

Jag har också kopplat vanliga "hemburkar" till TV/Ljudanläggning utan några problem. Äldre burkar kräver dock oftast uppgraderingar i form av nytt grafik- och ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag klara inte av 1080p filmer (bara 720p filmer) med mitt laptop grafikkort på 256 MB iallafall

kanske blir skillnad med en stationär burk

Kortet bör klara av 1080p men skärmen kanske inte gör det. Testa med en annan skärm eller TV. Om du har den skärm som står i spoilern så klarar den bara 1680 x 1050.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet bör klara av 1080p men skärmen kanske inte gör det. Testa med en annan skärm eller TV. Om du har den skärm som står i spoilern så klarar den bara 1680 x 1050.

om jag har en skärm som klarar det, klarar mitt grafikkort av att visa det då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror inte att skärmupplösningen har någon betydelse... jag spelar vilka HD-filmer som helst på min 1680x1050-skärm. Detsamma på 40-tummarn med max 720-upplösning. Det handlar nog i så fall om huruvida skärmen är HD-ready eller inte.

Om grafikkortet klarar det, beror på om det klarar HD... som sagt så spelar åldern stor roll i detta fallet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att skärmupplösningen har någon betydelse... jag spelar vilka HD-filmer som helst på min 1680x1050-skärm. Detsamma på 40-tummarn med max 720-upplösning. Det handlar nog i så fall om huruvida skärmen är HD-ready eller inte.

Om grafikkortet klarar det, beror på om det klarar HD... som sagt så spelar åldern stor roll i detta fallet.

Fast det innebär en nedskalning av bilden, jag kan också se HD-filmer på min laptops 1280x800 men jag ser också skillnaden på min TV med 1920x1080.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att man normalt inte kan ställa in 1080p om skärmen inte klarar av det.

Det alternativet får jag bara när jag ansluter TV´n.

Nej det är riktigt, det kan inte jag heller. Men jag uppfattar det som att PCGuiden inte kan se 1080p-filmer överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är riktigt, det kan inte jag heller. Men jag uppfattar det som att PCGuiden inte kan se 1080p-filmer överhuvudtaget.

Se kan jag men det hakar och låser sig kraftigt, man ser varenda pixel, kanske beror det på spelaren???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan se på 720p iallafall :)

Det paketet jag tittade på hos komplett verkar ha en högljudd processorfläkt, någon som vet någon tystare som man kan byta till???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för tips och åsikter

Får väl ta en bild på setupen när det är klart

Har en annan fundering också, telejacket är i ena delen av rummet medans TV & Digitalboxen & Datorn står i andra ändan...

Har redan fattat att jag får inhandla en lång nätverkskabel till digitalboxen men frågan är ju vad man skall köra till datorn... Skall man köra på nätverkskabel eller trådlöst.... Nätverkskabeln till digitalboxen skall gå i en kabellist, funderar på att göra det till datorn också, det får plats två kablar med ca 2,5 cm mellan kablarna.

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om datorn du köper inte är tänkt att klara tunga 3D-spel så kan du som e-son nämnt komma undan med väldigt enkla (men moderna) grejer och ändå klara att spela full-HD galant. Antingen ett grafikkort inbyggt på moderkortet eller ett med passiv kylning, alltså fläktlöst, i båda fallen får du ner ljudnivån rejält på datorn.

ATI grafikkorten har generellt varit längre framme vad gäller filmuppspelning, t.ex med specialchip som gjort att även de billigare modellerna orkat med full-HD samt inga problem att få med ljudet i HDMI-kabeln. Men jag tror att Nvidia äntligen skärpt till sig vad gäller detta så det ska nog också funka med nyare kort.

Ska du ändå dra kabel i kabellisten kan du lika gärna dra 2st, det är ju inte särskilt dyrt. Kabel är som sagt det stabilaste. Har du sedan behov av trådlöst har du då 2 ändar av kabeln att välja på att placera den trådlösa accesspunkten för bästa täckning.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du haj på vilken kabel jag skall köra på

trådlösa accesspunkten ??? Det är ju mitt modem som är det.. skall man ha fler eller hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn du köper inte är tänkt att klara tunga 3D-spel så kan du som e-son nämnt komma undan med väldigt enkla (men moderna) grejer och ändå klara att spela full-HD galant. Antingen ett grafikkort inbyggt på moderkortet eller ett med passiv kylning, alltså fläktlöst, i båda fallen får du ner ljudnivån rejält på datorn.

Tips kanske finns på datorval Tipsade om en för 8000 på komplett tidigare, men det kanske finns bra billigare prylar... Spelar inte spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...