Hamilton_Swede Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Hej. Jag har fått troligen ett lite annorlunda problem. Enda sen jag installerade Windows 7 Ultimate (hade Vista innan) på min laptop så har jag fått ett mindre konstigt problem. Vart enda gång jag ska "starta om" datorn så låser sig datorn vid självaste uppstarten. Allt som syns är datorloggan (för mig ASUS). Jag måste då STÄNGA AV datorn helt och hållet och sen starta datorn för att den ska funka. Info om datorn: ASUS X51R Series Intel Celeron 1,60 Ghz 32-bitars 2 Gb Ram Windows 7 Ultimate (innan Vista) Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Hej! Trots att det skrivits en del kritik angående uppdatering av BIOS, så kan det kanske vara en bra början att kolla på ASUS hemsida om det finns en uppdatering från dom som rör detta problemet? Eftersom det handlar om att datorn fryser innan W7 börjat läsas in så är det inte alls en omöjlighet att det är just en BIOS uppdatering som behövs. Manneman Edit: Tog en snabb titt på ASUS hemsida och ser att det endast finns stöd för XP och Vista... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 En BIOS-uppgradering låter inte helt fel, men testa först att återställa BIOS-inställningarna till standard/default. Vanligtvis är problem som hindrar datorn att komma förbi "loggan" relaterade till hårdvara, finns det någon diagnostikskiva eller diagnostiktest du kan nå vid datorns uppstart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Har haft det strulet på min Win7 efter att jag installerade den. Vet inte om det är samma som hos dig, men hos mig var det en "enhet" som inte hade fått installerat någon drivrutin utan låg som okänd enhet i Windows Enhetshanteraren och med ett gult utropstecken bredvid sig. Installerade rätt drivrutin manuellt och sedan försvann strulet. Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Enhetshanteraren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamilton_Swede Posted July 24, 2010 Author Share Posted July 24, 2010 Hej! Trots att det skrivits en del kritik angående uppdatering av BIOS, så kan det kanske vara en bra början att kolla på ASUS hemsida om det finns en uppdatering från dom som rör detta problemet? Eftersom det handlar om att datorn fryser innan W7 börjat läsas in så är det inte alls en omöjlighet att det är just en BIOS uppdatering som behövs. Manneman Edit: Tog en snabb titt på ASUS hemsida och ser att det endast finns stöd för XP och Vista... Aj då. Har haft dålig erfarenhet av att uppdatera BIOS, kraschade en dator en gång i tiden :-S Men du ska ha tack för att du kollade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamilton_Swede Posted July 24, 2010 Author Share Posted July 24, 2010 Har haft det strulet på min Win7 efter att jag installerade den. Vet inte om det är samma som hos dig, men hos mig var det en "enhet" som inte hade fått installerat någon drivrutin utan låg som okänd enhet i Windows Enhetshanteraren och med ett gult utropstecken bredvid sig. Installerade rätt drivrutin manuellt och sedan försvann strulet. Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Enhetshanteraren Enligt Enhetshanteraren så funkar allt som de ska, inga utropstecken alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamilton_Swede Posted July 24, 2010 Author Share Posted July 24, 2010 En BIOS-uppgradering låter inte helt fel, men testa först att återställa BIOS-inställningarna till standard/default. Vanligtvis är problem som hindrar datorn att komma förbi "loggan" relaterade till hårdvara, finns det någon diagnostikskiva eller diagnostiktest du kan nå vid datorns uppstart? Aj då. Har haft dålig erfarenhet av att uppdatera BIOS, kraschade en dator en gång i tiden :-S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts