Gå till innehåll

Trådlöst nätverk-Når ej fil på annan pc och som startar om.


Recommended Posts

Hej.

Kör ett trådlöst nätverk via D-link router. Har konfigurerat så allt fungerar med Internet delning, man kan även se de delade mappar och filer på båda datorerna. Problemet hopar sig när jag vill använda en fil från en annan dator, kan klicka in mig i mapparna ända till jag når en fil, försöker öppna den, då hänger sig det och den datorn jag försöker ta filen från startar om. Det skapas ett felmeddelande.

Har uppdaterat allt som går.

Är väl lite noob på nätverk men inte pc i övrigt.

Det har t.om kommit en blåskärm som har nämnt något om dumpning..? med en massa ettor och nollor.

Vad är felet tror ni?

Tack för svar.

Mvh. Bergh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sker inte bara vid användning av fil, typ mediafil som man öppnar med VLC motsv. Jag kan öppna mappar i trädet men sen när jag ska öppna den sista där ex. bilder ligger så händer det, det svarar inte och den andra datorn startar om.

"Mappsurfing" går bra men som sagt när jag öppnar en mapp med filer i så händer det.

Teori: De mappar som jag delar mellan datorerna som står under Mina nätverksplatser skapade jag när jag hade tråd nätverk, de ligger kvar som delade, kan det kanske bli konflikt när jag använder trådlöst och datorn tror den ska använda tråd via nätverkskorten och det bli någon krock där.? Långsökt kanske? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teori: De mappar som jag delar mellan datorerna som står under Mina nätverksplatser skapade jag när jag hade tråd nätverk, de ligger kvar som delade, kan det kanske bli konflikt när jag använder trådlöst och datorn tror den ska använda tråd via nätverkskorten och det bli någon krock där.? Långsökt kanske? :(

Hej

Om filen som du kör har kopplingar till andra filer som hämtas från den andra datorn så uppkommer ofta kraschlandningar.

Men vad du måste gå igenom:

www.dlink.se > Support antagligen kör du DI524 eller DI624 bara att välja i rullgardinslistan och ev uppdatera firmware.

Nätverkskorten, både det för kabel samt det trådlösa kan ha nya drivrutiner, kolla hos tillverkaren eller om det är en märkesdator via

deras supportsida.

XP drivrutin för trådlöst:

http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483

Sedan måste du kryptera ditt trådlösa nät med endera WEP eller WPA.

Bor du i lägenhet bör du välja WPA.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Förlåt att jag lägger mig i din tråd Plun...

Ett tips bara, Prova att ta bort alla utdelningar på alla datorer och när allt är tömt, titta i "Datorhanteraren" Delade mappar så att inte några andra än systemutdelningar finns kvar.

När det är tomt, skapa nya utdelningar med de rättigheter som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Förlåt att jag lägger mig i din tråd Plun...

Hej

Det är lugnt Venoms, blir bara så fundersam att

många så enkelt missar "Basic" i det här med att köra senaste

drivrutiner o firmware...........

Knäpper man av Messenger plus allt annat störande så tar det max 30 minuter att reda ut "Basic".

Gör man det vet man att plattformen är "rätt" för vidare

"mjukvarupul". :P

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir bara så fundersam att

många så enkelt missar "Basic" i det här med att köra senaste

drivrutiner o firmware...........

Då är det bra att vi finns... :D , likväl som att det är bra att det finns bilmekaniker när bilen krånglar. Man behöver inte kunna allt, men det man kan ska man kunna bra...tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på detta. Nu har jag gjort som ni sa men forfarande så blir det omstart av den datorn som jag försöker använda filer från dock har jag kommit så långt att jag ser i det här fallet bilderna som finns på den datorn, det hänger sig, den andra startar om, efter det kan jag klicka på en bild och då funkar det men om man klickar tillbaka så blir det samma visa igen.

Jag blir såå trött :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Blir inte riktigt klok på vad du gör.

Tidigare nämnde du då VLC och det är mer eller mindre

dömt att misslyckas att köra en mediafil från

en annan burk. Det hinner inte med.

Däremot då att flytta mediafilen till datorn där VLC körs ska funka helt OK.

Att titta på enstaka bilder ska inte vara något problem.

Lägg till Netbios/IPX/SPX protokollet, via nätverksanslutningen egenskaper och se om det funkar bättre än med enbart TCP.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snälla ni är som trälar med mitt problem. Tackar.

Se er inte blinda på detta med VLC och körning av filer från andra datorer, det fungerar finfint när jag hade tråd.

Det går inte att kopiera, då blir det samma visa.

Kan hända att det trådlösa inte orkar med men att se på bilder ska fungera tycker man ju.

Jag kan bläddra bland bilder i en mapp som inte innehåller så många bilder men när jag öppnar en som är stor då går det omintet. Kan det va att det inte orkar med att öppna "stora" mappar? Det verkar inte riktigt rätt, ska inte bli omstart för det.

Följer era instr. men det vill sig inte.

Hilfe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du följt allt som Plun sagt hittils finns det bara en sak till att göra för dig...ominstallera dina usb-kort...

Avinstallera först korten, rensa ut alla drivrutiner från dem, även de dolda.

Gör en "Clean Boot" enl anvisningarna och installera usb-kortet.

Gör så på båda maskinerna. Gör en ny arbetsgrupp med nytt namn som du ansluter till.

Behöver du, så kör "nätverkskonfigureringen" dvs gör om allt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Då kör vi samma prylar :P

Gjorde ett test via utforskaren ca 50 bilder/ ca 2MB styck i en mapp som

jag tände "miniatyrer" och det går blixtsnabbt.

Testade även med Adobe Photoshop Starter Edition som är gratis

och det går också blixtsnabbt att "Hämta foton".

Krypterade du ditt nät ? Alla okrypterade nät heter ju "default"

, och bor man i ett hus med lägenheter så surfar grannar sinsemellan "korsotvärs" mellan olika trådlösa routrar.

Totalt kaos........ :twisted:

Så mata in SSID och slå på krytering så utesluter du det.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:wink:

Jag vill tacka a lá galamanér plun och Venoms för era uppoffringar för mig under en helg som denna med mina PC problem.

Jag prövade mig fram med olika lösningar och jag vet inte om jag ska krypa till korset för en sak som kanske helt självklart för er "windowsgurus" eller om det var en inställning som ska ske automatiskt när man konfigurerar nätverk men jag testade och brygga anslutningen och nu fungerar det som det ska. :oops:

Tack.

S.B

OUT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Tidigare nämnde du då VLC och det är mer eller mindre

dömt att misslyckas att köra en mediafil från

en annan burk. Det hinner inte med.

Däremot då att flytta mediafilen till datorn där VLC körs ska funka helt OK

Kan inte riktigt hålla med på den punkten...Jag kör så från min stationära till min bärbara...inga problem...Klockrent...Är det "fall till fall" problem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...