Recommended Posts

Speed Tracer

Analysverktyg för webbsidor. Kräver Dev Channel build eller Chromium och startväxeln "--enable-extension-timeline-api"

Speed Tracer is a tool to help you identify and fix performance problems in your web applications. It visualizes metrics that are taken from low level instrumentation points inside of the browser and analyzes them as your application runs.
Redigerad av e-son

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om detta redan har tagit upp.. Men ett absolut måste (enligt mig :rolleyes: ) är att från alternativ under fliken grunderna kryssa i rutan där under sök för att snabbare hitta sidor man skriver i adressbaren. Sidan laddas nu i bakgrunden medan man skriver i adressen B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Use HTTPS använder jag för krypterad anslutning skall användas för valda adresser.

Vet inte om det är bättre eller sämre, men jag har kört KB SSL Enforcer ett tag. HTTPS överallt där det är möjligt... och så skapar man undantag (svartlista) där det behövs.

Redigerad av e-son

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En smaksak, vilket man föredrar (lägg till var det skall användas, respektive var det inte skall användas), verkar det som. Skall testa KB SSL Enforcer. Har du haft anledning att undanta någon domän?

Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det händer någon enstaka gång att någon sajt inte fungerar riktigt med det här tillägget, utan man måste undanta för att komma åt vissa funktioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat den sedan i förrgår. Var och varannan inloggning är tydligen osäker, och inte ett sk*t man kan göra åt det, så den där upplever jag bara som ett orosmoment... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft det uppe i en annan tråd då det inte funkat på ett tag... Men NUUU!!! :lol:

post-738-0-12341400-1295369893_thumb.png

För att få "Aero-peek" (eller "thumbnail preview") på Chromiums tabbar så skapar man en genväg av Chrome.exe och lägger till följande under "Mål": --enable-aero-peek-tabs

Alltså ska det stå: "C:\Program Files\Chromium\chrome.exe" --enable-aero-peek-tabs

Violá... Aero-Peek!

// Manneman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få "Aero-peek" (eller "thumbnail preview") på Chromiums tabbar så skapar man en genväg av Chrome.exe och lägger till följande under "Mål": --enable-aero-peek-tabs

Alltså ska det stå: "C:\Program Files\Chromium\chrome.exe" --enable-aero-peek-tabs

Mycket bra tips! Men för att göra det bättre så lägger man till argumentet direkt i startmenyns genväg. På så sätt får man med funktionen om man väljer att fästa i aktivitetsfältet eller startmenyn. Det funkade inte här om jag skapar ny genväg och drar ner den i aktivitetsfältet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bugg i Chrome???

Hade placerat några favoriter i i bokmärkesfältet, när jag sedan tog bort dom så trodde jag att

dom självklart skulle finnas kvar i mina bokmärken, men det gjorde dom inte, uselt!!!

Och fortfarande har jag inte hittat något sätt att få mina bokmärken i vänsterkant och synliga hela tiden

som man kan få i Firefox. Någon som har en lösning på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bugg i Chrome???

Hade placerat några favoriter i i bokmärkesfältet, när jag sedan tog bort dom så trodde jag att

dom självklart skulle finnas kvar i mina bokmärken, men det gjorde dom inte, uselt!!!

Ingen bugg! Då får "självklart" gå in i bokmärkeshanteraren och flytta dina bokmärken om du vill ha dom kvar på annan plats än i bokmärkesfältet... inte ta bort dom! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AdBlock for Chrome and Safari

Klassiska AdBlock utvecklad nästan till oigenkännlighet... i en överraskande positiv mening. Detta är helt enkelt "the shit" för den som vill "snygga till" webben.

Självklart finns det en dagsfärsk svensk språkfil för den som så önskar. ;) Den har dock inte hunnit implementeras i tillägget ännu, utan man får manuellt kopiera in den till _locales-mappen i tillägget. I mitt fall är adressen...

%AppData%\Local\Chrome\User Data\Default\Extensions\gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom\2.3.30_0\_locales

Redigerad av e-son

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klassiska AdBlock utvecklad nästan till oigenkännlighet... i en överraskande positiv mening.

Av ren nyfikenhet, vad är det t.ex som skiljer sig/är bättre jämfört med originalet till Firefox?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad som skiljer jämfört med Firefox-versionen, eftersom jag inte använder Firefox annat än i testsyfte... har alltså aldrig brytt mig om någon adblocker där. ;)

Bättre än Adblock Plus tycker jag att den är... eller har blivit skulle man kanske säga. Den använder visserligen samma filterlistor, men funktionen att själv kunna blockera valfria ads och annat, är i mitt tycke överlägsen i AdBlock.

Redigerad av e-son

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laddar...

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      Firefox 10.0 är tillgänglig: https://www.mozilla....irefox/all.html

NEW
      The forward button is now hidden until you navigate back Most add-ons are now compatible with new versions of Firefox by default Anti-Aliasing for WebGL is now implemented (see bug 615976) CSS3 3D-Transforms are now supported (see bug 505115) HTML5
      New <bdi> element for bi-directional text isolation, along with supporting CSS properties (see bugs 613149 and 662288) Full Screen APIs allow you to build a web application that runs full screen (see the feature page) DEVELOPER
      We’ve added IndexedDB APIs to more closely match the specification Inspect tool with content highlighting, includes new CSS Style Inspector FIXED
      Mac OS X only – after installing the latest Java release from Apple, Firefox may crash when closing a tab with a Java applet installed (700835) Some users may experience a crash when moving bookmarks (681795) https://www.mozilla....0/releasenotes/
    • Av JoWa
      I dag släpptes Vivaldi 1.0, den första stabila versionen av en ny webbläsare. Vivaldi utvecklas till stor del av tidigare Opera-utvecklare, som ett alternativ till ”nya” Opera, som många användare sedan Presto-tiden (Opera före Chromium) inte är nöjda med.
      Vivaldi 1.0: Not for everybody, just you
      Vivaldi för Windows finns som 32-bit och 64-bit, den senare ”experimentell”: https://vivaldi.com/download/
      Bakgrund: https://vivaldi.com/story/
      Version 1.0.435.38 är baserad på Chromium 49.0.2623.110 (samma version som Chrome stabil, f.n.).
    • Av vajlent
      Idag slutade Chrome fungera. Det började med att genvägen på "taskbaren" slutade fungera. Genvägen togs bort. Sökte då upp Chrome i; C:\Program Files (x86)\Google och klickar på programmet men då finns inte programmet enligt Windows. Jag avinstallerar då Chrome och försöker installera på nytt men icke, nu får jag en felkod "106" vid installationen och jag letar efter lösningar men inget funkar. Det går inte att installera Chrome igen, varken "stable, beta, dev eller canary" builds.
      Jag för försöke då me Firefox men inte det heller funkar att installera. Jag ger mig iväg och letar upp portabla versioner av dessa webläsare men inte då heller funkar Chrome men till slut får jag liv i Firefox portabla version.
      Vad är det frågan om?
      Är det någon annan här på forumet som har/haft samma problem?

Tacksam för hjälp!

• Av JoWa
      Secure Sockets Layer (SSL) utvecklades av Netscape, och lanserades (version 2.0) i februari 1995. SSL uppdaterades till version 3.0 1996. SSL är ett kryptografiskt protokoll som används för att skapa säkra (krypterade) förbindelser över Internet.
      Utvecklingen gick vidare, och SSL fick en efterträdare i Transport Layer Security (TLS). Version 1.0 av TLS lanserades i januari 1999, följd av TLS 1.1 (april 2006) och TLS 1.2 (april 2008).
      Alla dessa versioner kan ännu användas, men SSL 2.0 är en mycket osäker version, och väldigt får servrar stöder SSL 2.0. I ingen av dagens webbläsare är SSL 2.0 aktiverat, och endast Internet Explorer (t.o.m. version 10) har möjlighet att aktivera den osäkra protokollversionen.
      TLS 1.0 är den mest använda protokollversionen. Alla (?) servrar stöder den, och alla webbläsare har sedan länge stöd för TLS 1.0 aktiverat som standard.
      Internet Explorer i Windows 7 och 8 stöder även TLS 1.1 och 1.2, men dessa versioner är inte aktiverade som standard. För att aktivera, öppna Internetalternativ, fliken Avancerat, rubriken Säkerhet. Markera ”Använd TLS 1.1” och ”Använd TLS 1.2”. Markera inte ”Använd SSL 2.0”.

Opera stöder även TLS 1. 1 och 1.2, men det är inte heller där aktiverat som standard. För att aktivera, gå till Inställningar, Avancerat, Säkerhet, Säkerhetsprotokoll.

Eller skriv opera:config i adressfältet, tryck Retur. Skriv ”tls” i sökrutan och markera ”Enable TLS v1.1” och ”Enable TLS v1.2”.

Firefox och Chrome använder Network Security Services (NSS), som stöder upp till TLS 1.1. I Chrome är TLS 1.1 aktiverat som standard, medan Firefox ännu (v. 18) endast stöder SSL 3.0 och TLS 1.0.
      I Opera och Chrome kan man lätt se vilket krypteringsprotokoll som används, se bifogade bilder.

Läsning:
      Wikipedia: Transport Layer Security
      Wikipedia: Network Security Services
      Adam Langley (Google): New TLS versions
    • Av Hampus
      Hej!
      Kan jag inaktivera Microsoft Edge, den startar upp om jag ex.vis klickar på länkar i ett mail, men för min del så föredrar jag Chrome
      före både Edge och IE.  Finns ju ett val där jag markerat och valt Chrome men det verkar inte fungera.
      Mvh
      Hampus

EDIT: "Grävde" lite på näten och hittade en lösning. 
      https://www.youtube.com/watch?v=vfCBRKoce3o