Quite Insane Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Hur tar jag bort så inte vlc öppnar alla exe filer. Jag har försökt leta i Vlc men ej funnit nått som verkar intressant. Finns det kanske nått i Windows 7 som kan ändras..... typ något skript eller liknande. Jag har testat att hålla in Shift, Ctrl och alt när jag höger klickar på en exe fil men det kommandot "öppna med" kommer inte upp. Det måste ju gå att "reversa" typ bara klicka bort i nån menu!?!? Snälla hjälp orkar inte installera vlc varje gång ska se på film.... för att sedan behöva avinstallera när jag ska använda nått program. vlc öppnas även när jag ska öppna en setup fil. Problemet är att Vlc media player öppnas när jag trycker på vilken ikon som hels som e ett program. punkt slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 (edited) Du kan prova med den här .reg-filen. Den tar bort ditt val att öppna .exe-filer med VLC. RemoveUserChoiceExe.reg Edited July 29, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quite Insane Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 Tjena e-compressed mycket tack för ditt snabba svar Jag tog hem filen, och det är ju en txt fil. Vad gör jag med den? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 (edited) nej det är ingen textfil... antar att du använder foxen. Firefox lägger till filändelsen .txt på nedladdade .reg-filer av någon idiotisk anledning. Byt namn på filen och ta bort ändelsen .txt, filen skall ha ändelsen .reg... sen är det bara att dubbelklicka och godkänna ändringen. ...eller ladda ner med Internet Explorer, Chrome eller vilken läsare som helst utom Firefox. Edited July 29, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quite Insane Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 Aj aj kapten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quite Insane Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 Jäklar det funka, värst geni filen...bara klick så blev det som vanligt. Man bugar och tackar Jag hållit på och joxat med det här några dagar...svetten har lackat Vad för slags utbildning behöver man för att kunna skapa såna filer? seriöst! Mvh Christopher Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Vad för slags utbildning behöver man för att kunna skapa såna filer? seriöst! Mvh Christopher Kan du skriva, och vet hur du öppnar notepad? That´s it! ...sen är det bra om du sätter dig in i Windows register också, förstås... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quite Insane Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 Ahaa Ja note pad kan man ju öppna! Jag vet att registret är stort. Finns det nått sätt att börja lära känna registret, lixom lite A och O grejer Nått sett att börja få lite koll på´t åtminstone. vore riktig intressant. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Finns nog egentligen inget annat sätt än att rota i registret så fort man får ett tillfälle. Det krävs nog ett brinnande intresse för att någorlunda lära sig detta skulle jag tro. En bra början kan ju vara att öppna andras .reg-filer och kolla hur dom ser ut. Att sedan navigera manuellt i registret och försöka bilda sig en uppfattning om hur systemet är uppbyggt, är också bra. Högerklicka på .reg-filen och välj "Öppna med... Anteckningar", så ser du hur den är skriven... men glöm nu inte att bocka ur filassociationen denna gången...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 (edited) Några länk att börja med kanske! http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Registry http://support.microsoft.com/kb/256986 Edited July 30, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quite Insane Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Jo jag antar det, som med allt e det bara ge sig in och grotta. Det ska jag helt klart göra, jag vill lära känna datan lite djupare än hittils. Jag sysslar med elektronisk musik och känner att en djupare förståelse för datan är på sin plats. Tack för länkarana....å in i registret bara frid å fröjd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna4911 Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 TACK! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mejalav Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 Hej! Har exakt samma problem, råkade kryssa i att VLC skulle öppna alla program så nu funkar inga ikoner.. Testade den postade filen, har windows 7, men utan framgång.. Något annat sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 (edited) Du kan behöva starta om datorn efter du har kört .reg-filen. Edited May 21, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phippe Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Hej j har fått samma problem, e-compressed, funkar den där filen du visa ockås till mig? har fått att alla exe filer öppnas med windows media player... fattar int va ja gjort. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Ja, du kan prova den filen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phippe Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 så den gör int mer skada än nytta ifall den int sku lösa problemet? är inte så datatekninsk så det är därför ja frågar:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 den gör överhuvudtaget ingen skada. Den tar bort ett registervärde som inte skall vara där. Finns registervärdet inte där, så händer absolut ingenting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phippe Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 okej har provatt köra programmet just och startat om men inget hände? konstigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Ok... då gissar jag att du behöver den mer omfattande återställningen. Den här filen tar inte bara bort det felaktiga registervärdet, utan återställer hela exe-associationen till sitt standardläge. Filen körs och godkänns på samma sätt som den tidigare. ResetDefault_EXE.reg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phippe Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 alltså ja trycker på kör och tillåter den hämta massa men det händer ingenting:( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 (edited) du skall spara först.... sedan starta filen från din nedladdningsmapp. ...ALDRIG köra filer direkt från nätet. Edited August 22, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phippe Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Jag har sparat den och kört den från mapp men int endå funkar det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Det händer inget synligt, mer än att du måste bekräfta registerändringen. Efter det startar du om datorn, och testar om du kan köra exe-filer normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phippe Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Äntligen är problemet fixat:) Tack e-son tog ned det med chrome och det va där felet var, prova med explorer nu och det funka direkt. Tack för hjälpen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts