Gå till innehåll

"ReadyBoost" funktion i Windows XP ?


2stroke

Recommended Posts

I följande Guide : http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/252-qreadyboostq-i-windows-xp.html

så beskrivs hur man kan göra för att använda ett USB-minne och få en slags "Ready Boost" funktion även på Windows-XP

Min fråga är : Hur stort USB minne skall man ha/anväda sig utav ?

( Förklara gärna på ett grundligt men enkelt sätt då jag inte är så duktig på datorer !! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

I följande Guide : http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/252-qreadyboostq-i-windows-xp.html

så beskrivs hur man kan göra för att använda ett USB-minne och få en slags "Ready Boost" funktion även på Windows-XP

Min fråga är : Hur stort USB minne skall man ha/anväda sig utav ?

( Förklara gärna på ett grundligt men enkelt sätt då jag inte är så duktig på datorer !! )

dubbelt av det du har som internminne: tex 1 gb minne = 2 GB usbminne

Detta används med fördel på äldre datorer med lite minne annars märks det inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, du som är klokare och kunnigare än jag, förstår du den gamla rekommendationen att växlingsfilen skall vara 1,5× större än RAM? Ju större RAM, dess större växlingsfil Om jag förstår något alls, bör väl behovet av växlingsfil på disk minska ju större RAM man har. :blink: Jag klarar mig utan växlingsfil på disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, du som är klokare och kunnigare än jag, förstår du den gamla rekommendationen att växlingsfilen skall vara 1,5× större än RAM? Ju större RAM, dess större växlingsfil Om jag förstår något alls, bör väl behovet av växlingsfil på disk minska ju större RAM man har. :blink: Jag klarar mig utan växlingsfil på disk

I detta fallet är jag nog varken klokare eller kunnigare... eller jag har åtminstone glömt motiveringen för rekommendationen, om jag någon gång har läst den.

Själv har jag inte användt någon växlingsfil sedan jag fick möjlighet att förse datorn med 3 GB RAM eller mer... någon gång på XP-tiden. Precis som du, låter jag Windows använda RAM-minnet vid behov av växlingsfil.

Dock måste man säga att OM man nu skall använda växlingsfil, och OM man låter Windows sköta storleken på det virtuella minnet, så måste usb-minnet vara 1,5× större än RAM eftersom det är den storlek som windows sätter på växlingsfilen... "give or take" några MB.

Ytterliga en aspekt är ju att man inte kan få någon dumpfil vid eventuella krascher om man stänger av eller flyttar växlingsfilen från systempartitionen (C:\). Vill man försäkra sig om att få en .dmp-fil måste man ha en växlingsfil på minst 16 MB, på system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet är jag nog varken klokare eller kunnigare... eller jag har åtminstone glömt motiveringen för rekommendationen, om jag någon gång har läst den.

Själv har jag inte användt någon växlingsfil sedan jag fick möjlighet att förse datorn med 3 GB RAM eller mer... någon gång på XP-tiden. Precis som du, låter jag Windows använda RAM-minnet vid behov av växlingsfil.

Dock måste man säga att OM man nu skall använda växlingsfil, och OM man låter Windows sköta storleken på det virtuella minnet, så måste usb-minnet vara 1,5× större än RAM eftersom det är den storlek som windows sätter på växlingsfilen... "give or take" några MB.

Ytterliga en aspekt är ju att man inte kan få någon dumpfil vid eventuella krascher om man stänger av eller flyttar växlingsfilen från systempartitionen (C:\). Vill man försäkra sig om att få en .dmp-fil måste man ha en växlingsfil på minst 16 MB, på system.

Det enda som jag har sett som förklaring till att växlingsfilen ska vara 1,5 gånger RAM-minnet är för att dumpfilen ska rymmas i den och det gäller då om man har ställt in att dumpen ska omfatta hela RAM-minnet. Har man valt något annat dumpalternativ (liten/kernelminne?) så behöver inte växlingsfilen vara så stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte användt någon växlingsfil sedan jag fick möjlighet att förse datorn med 3 GB RAM eller mer... någon gång på XP-tiden.

Jag låter Windows använda RAM-minnet vid behov av växlingsfil.

Dock måste man säga att OM man nu skall använda växlingsfil, och OM man låter Windows sköta storleken på det virtuella minnet,

så måste usb-minnet vara 1,5× större än RAM eftersom det är den storlek som windows sätter på växlingsfilen... "give or take" några MB.

Ytterliga en aspekt är ju att man inte kan få någon dumpfil vid eventuella krascher om man stänger av eller flyttar växlingsfilen från systempartitionen (C:\).

Vill man försäkra sig om att få en .dmp-fil måste man ha en växlingsfil på minst 16 MB, på system.

I min dator ( ifrån 2004/2005 ) så har jag idag 2 GB RAM-minne,

Detta skulle alltså betyda att jag skall skaffa ett USB-minne avsett för "Ready Boost" med ca 4 GB kapacitet, Eller ?

...men samtidigt skriver du ju att man bör ha en växlingsfil på minst 16 MB ???

( Förklara gärna för en som inte kan något om datorer ! :blink: )

Det enda som jag har sett som förklaring till att växlingsfilen ska vara 1,5 gånger RAM-minnet är för att dumpfilen ska rymmas i den

och det gäller då om man har ställt in att dumpen ska omfatta hela RAM-minnet.

Har man valt något annat dumpalternativ (liten/kernelminne?) så behöver inte växlingsfilen vara så stor.

Hur och var ställer man in detta optimalt ??

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min dator ( ifrån 2004/2005 ) så har jag idag 2 GB RAM-minne,

Detta skulle alltså betyda att jag skall skaffa ett USB-minne avsett för "Ready Boost" med ca 4 GB kapacitet, Eller ?

Ja, det är riktigt... om du vill skapa en något snabbare växlingsfil.

...men samtidigt skriver du ju att man bör ha en växlingsfil på minst 16 MB ???

Dom 16 MegaByten är alltså ett minimum för att windows skall kunna skapa en s.k minidump, och den måste i så fall ligga på systempartitionen (C:\). Har man inga problem, med ständiga blåskärmar som följd kanske man inte behöver ha ständig beredskap för den sortens felsökning som kraschdumpen erbjuder, utan man kan i så fall nöja sig med att vid behov tillfälligt aktivera växlingsfilen på C:\.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Typ av dumpfil ändrar man här:

Högerklicka på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Vart kommer du? Det är vad jag har nedskrivet sedan jag hade XP,

men det kan ju ha blivit något fel.

* 1. Den här datorn , går bra !

* 2. Egenskaper , går bra !

* 3. Avancerat , går inte så bra då det finns 2 olika flikar med varsin "Avancerat" ruta ( men ingen "Flik" ).

* 4. Start , går inte alls då det inte finns något sådant alternativ på någon utav mina 2 olika flikar !

* 5. Inställningar , Vet inte då jag inte kommer så långt !

:(:( Vad göra ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, då vet jag inte vad det är för ovanligt med din dator för det är så Microsoft beskriver det också: http://support.microsoft.com/kb/307973

När jag höger klickar på Den här datorn

och väljer Egenskaper

så har jag bara 2 flikar att välja på...

1'a fliken: Allmänt

2'a fliken: Genväg

:( Vad kan jag göra åt detta ??? :(

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kunskaper i ovanstående ämne är ekvivalenta med röjsågens om neurokirurgi.

Har kvalite på usb betydelse?

Hur viktigt just med "Ready Boost" usb enligt Stenis artikel?

:unsure:

Du får anta enligt matematisk modell att växlingsfilen's röjegenskaper är i gräsrotsnivå.

Det där med neurokirurgi,, vet jag inte.

Bra med RB USB, dock utan U3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...