Gå till innehåll

"ReadyBoost" funktion i Windows XP ?


2stroke

Recommended Posts

Det enda som jag har sett som förklaring till att växlingsfilen ska vara 1,5 gånger RAM-minnet är för att dumpfilen ska rymmas i den och det gäller då om man har ställt in att dumpen ska omfatta hela RAM-minnet. Har man valt något annat dumpalternativ (liten/kernelminne?) så behöver inte växlingsfilen vara så stor.

Du är inte raketforskare möjligtvis.. ? :blink::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Jag har ingen "Den här datorn" i min start meny...

Hur får man dit en sådan ?

.

Om du dubbelklickar på din genväg till Den här datorn, ser du då i det nya fönstret något som heter Den här datorn? Eller vad ser du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bra med ReadyBoost USB, dock utan U3.

Vad är egentligen U3 och vad gör det ?

Varför kan/bör inte USB minnet ha U3 om det skall användas som ReadyBoost i en XP dator ?

Hur kan man få reda på hur snabbt ett USB minne är innan man så att säga köper det ?

När det gäller Vista så verkar det ju vara jätte viktigt hur snabbt minnet är, annars så funkar det inte !

( Jag har dock Windows-XP SP3 på min dator )

http://www.activewin.com/reviews/hardware/memory/vista/readyboost.shtml

" Egentligen kan man använda i princip vilket usb-minne som helst för att förbättra prestandan med ReadyBoost.

Det finns dock vissa baskrav på minnet.

För att använda ReadyBoost krävs det att usb-minnet klarar vissa hastigheter.

Det som krävs är att det har stöd för usb 2.0, att det är på minst 512 megabyte.

Det ska också klara av en läshastighet på minst 2,5 megabyte per sekund och en skrivhastighet på 1,75 megabyte per sekund. "

" Kravet från Microsoft är att minnet klarar av minst 2 500 kilobit per sekund vid slumpvis läsning av 4 kilobyte,

och 1 750 kilobit per sekund för skrivning av 512 kilobyte. "

Ovanstående texter hittade jag på : www.mikrodatorn.idg.se

.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du dubbelklickar på din genväg till Den här datorn,

ser du då i det nya fönstret något som heter Den här datorn ?

Eller vad ser du då ?

Detta är vad jag ser då jag dubbelklickar med Vänster musknapp :

denhrdatorn.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen gör som JoWa skrev för att få upp rutan som bland annat innehåller en Avancerat-flik eller tryck på knappen Mappar i bilden så att du till vänster får upp en till kolumn där det borde finnas en rad Den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@2stroke

Om du kör XP.

Högerklicka i något tomt område på startmenyn.

Där ska nu synas "Egenskaper"

Går därefter vidare via knappen "Anpassa"

Välj nu fliken Avancerat.

Där hittas "Objekt på startmenyn"

Den här Datorn har 3 alternativ, Dölja, Visa som länk och Visa som meny.

Kul ni hittade ämnet om ReadyBoost i Xp:)

Försökte mig på detta bara för ett litet tag sen efter fått idén på ett annat ställe.

Om man t.ex kör enormt många minneskrävande program samtidigt så kanske man kommer uppleva en viss skillnad. I vart fall så märkte jag själv inget speciellt.

Det finns ju flera olika sätt & mäta sig fram till hur mycket växlingsminne som systemet använder & behöver vid normal användning bl.a XP pagefile monitor av Doug Knox eller systemverktyget Spotlight. Så man kan ju därefter påstå med rätta att regeln 1,5 ggr RAM är en beskrivning med modifikation om datorn redan sitter med mer RAM minne än den egentligen har behov utav. Lägger man därtill en storlek på växlingsfilen baserat på RAM minnet enbart då tar man ju samtidigt bort utrymme på disken som kunde använts till annat.

Lite synd att Readyboost inte funkar i XP då det kräver både Prefetch & Superfetch för att ge "riktigt extra RAM" som kan ses i systemet.

XP kör ju bara sitt Prefetch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tryck på knappen Mappar i bilden så att du till vänster får upp en till kolumn där det borde finnas en rad Den här datorn.

Que.... Jag förstår inte ovanstående förklaring !

Då jag är totalt data okunnig så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få steg för steg vägledning !

Q : Finns det inget sätt att få till det så att jag direkt får fram det jag skall få fram

då jag klickar på ikonen ( Den Här Datorn ) som ligger på skrivbordet , typ så som du var inne på att jag skulle göra tidigare i denna tråden ?

.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@2stroke

Om du kör XP.

1. Högerklicka i något tomt område på startmenyn.

Där ska nu synas "Egenskaper"

2. Går därefter vidare via knappen "Anpassa"

3. Välj nu fliken Avancerat.

4. Där hittas "Objekt på startmenyn"

5. Den här Datorn har 3 alternativ, Dölja, Visa som länk och Visa som meny.

Jooo, jag kör XP SP3 med alla uppdateringar gjorda up to date.

Fram tom steg 3 är jag med men sedan så ser det inte ut så som du förklarar på min dator.

Kan du kanske förklara lite mera ingående eller gärna visa en bild eller så !?!?

På 5'an... om jag väl tar mig dit så småningom, Vad skall jag göra då med de 3 olika alternativen som du skriver om ?

Vilket skall jag välja osv osv ?

TACK på förhand för all hjälp !

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que.... Jag förstår inte ovanstående förklaring !

Då jag är totalt data okunnig så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få steg för steg vägledning !

Q : Finns det inget sätt att få till det så att jag direkt får fram det jag skall få fram

då jag klickar på ikonen ( Den Här Datorn ) som ligger på skrivbordet , typ så som du var inne på att jag skulle göra tidigare i denna tråden ?

.

Ser du knappen som heter Mappar i din bild? Rakt under Hjälp-menyn. Tryck på den (i motsvarande fönster på datorn förstås och inte här i tråden).

Visa hur det ser ut efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du knappen som heter Mappar i din bild ?

Rakt under Hjälp-menyn.

Tryck på den (i motsvarande fönster på datorn förstås och inte här i tråden).

Visa hur det ser ut efter det.

:unsure::unsure: Om jag förstått dig rätt så ser det ut så här :

aaaaaaaanamnls.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jooo, jag kör XP SP3 med alla uppdateringar gjorda up to date.

Fram tom steg 3 är jag med men sedan så ser det inte ut så som du förklarar på min dator.

Kan du kanske förklara lite mera ingående eller gärna visa en bild eller så !?!?

På 5'an... om jag väl tar mig dit så småningom, Vad skall jag göra då med de 3 olika alternativen som du skriver om ?

Vilket skall jag välja osv osv ?

TACK på förhand för all hjälp !

.

Alltså ovanstående gäller ifall du vill få "Den här datorn" synlig på startmenyn.

Låter som du kanske kör med den klassiska startmenyn i ditt fall.

Vad du isåfall får göra för att hamna rätt måste ju då bli att du markerar övre "kulhålet" där det står "Startmenyn"

Antar att du har den undre raden markerad för "Klassisk Startmeny" eftersom det inte såg likadant ut som på min beskrivning.

När "Start menyn" är markerad så klickar du bara på knappen intill.

Ett nytt fönster visas därefter med texten "Anpassa Startmenyn" högst upp.

I detta fönster väljer du fliken "Avancerat"

Och det är alltså här du nu hittar valmöjligheterna för ikonen "Den här Datorn" på Startmenyn. Väljer du köra ikonen som en länk så kommer den fungera som en knapp & trycka på varvid utforskaren öppnar ett fönster åt dig.

Du kan också välja alt att köra ikonen som en meny när du "hovrar" över den.

En meny till alla dina diskar & enheter kommer då att visas strax intill ikonen.

Det är liksom hugget som stucket vad man vill använda.

Efteråt så går det ju enkelt att ändra tillbaka till den "klassiska Startmenyn" om så önskas innan du lämnar egenskapsfönstrena så blir allt som du är mest van vid.

Hoppas de löser sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

I den vänstra kolumnen, tom. markerad i din bild, finns "Den här datorn".

Högerklicka på texten "Den här datorn" och välj Egenskaper.

Hur ser det ut nu ?

-_- *Rodnar*

Om jag då fattat dig rätt..

..så ser det ut så här :

aabbaanamnls.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. Nedanstående gäller ifall du vill få "Den här datorn" synlig på startmenyn.

Låter som du kanske kör med den klassiska startmenyn i ditt fall.

Vad du isåfall får göra för att hamna rätt måste ju då bli att du markerar övre "kulhålet" där det står "Startmenyn"

Antar att du har den undre raden markerad för "Klassisk Startmeny" eftersom det inte såg likadant ut som på min beskrivning.

När "Start menyn" är markerad så klickar du bara på knappen intill.

Ett nytt fönster visas därefter med texten "Anpassa Startmenyn" högst upp.

I detta fönster väljer du fliken "Avancerat"

Och det är alltså här du nu hittar valmöjligheterna för ikonen "Den här Datorn" på Startmenyn.

Väljer du köra ikonen som en länk så kommer den fungera som en knapp & trycka på varvid utforskaren öppnar ett fönster åt dig.

Du kan också välja alt att köra ikonen som en meny när du "hovrar" över den.

En meny till alla dina diskar & enheter kommer då att visas strax intill ikonen.

Det är liksom hugget som stucket vad man vill använda.

Efteråt så går det ju enkelt att ändra tillbaka till den "klassiska Startmenyn" om så önskas innan du lämnar egenskapsfönstrena så blir allt som du är mest van vid.

Hoppas de löser sig :)

Joo, jag kör klassisk startmeny.

:( Nu har jag gjort precis så som du skriver ovan..

..men inte f**n funkar det i alla fall ! :(

Jag får varken något som helst med "Den här datorn" i startmenyn eller att jag får ikonen/genvägen "Den här datorn" som ligger på skrivbordet att funka så som vi snackade om tidigare i tråden !

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det står (Ingen) i rullgardinsmenyn kommer ingen felsökningsinformation att skapas och därmed inte någon dumpfil. Då finns det inga krav på att växlingsfilen ska ha en viss minsta storlek.

Jag rekommenderar att du bockar för "Skriv en händelse i systemloggen" för det är bra att få något där om ett systemfel inträffar. Personligen föredrar jag att datorn inte ska startas om automatiskt om det inträffar ett systemfel utan att en blåskärm med felmeddelande visas men det är ju en smaksak (jag har alltså tagit bort bocken för "Starta om automatiskt").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag rekommenderar att du bockar för "Skriv en händelse i systemloggen" för det är bra att få något där om ett systemfel inträffar.

Personligen föredrar jag att datorn inte ska startas om automatiskt om det inträffar ett systemfel utan att en blåskärm med felmeddelande visas men det är ju en smaksak

(jag har alltså tagit bort bocken för "Starta om automatiskt").

2. Eftersom det står (Ingen) i rullgardinsmenyn kommer ingen felsökningsinformation att skapas och därmed inte någon dumpfil.

Då finns det inga krav på att växlingsfilen ska ha en viss minsta storlek.

1. Då har jag gjort så även på min.

2. Menar du att jag skall låta det stå kvar på "INGEN", eller skall jag ändra till något utav de andra alternativen ?

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har några problem, dvs inga systemfel brukar inträffa, kan det stå kvar på "Ingen". Den dag du får problem med datorn ändrar du till något annat läge så att du får ut en dumpfil som kan analyseras för att komma fram till vad problemet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du inte har några problem, dvs inga systemfel brukar inträffa, kan det stå kvar på "Ingen".

Den dag du får problem med datorn ändrar du till något annat läge så att du får ut en dumpfil som kan analyseras för att komma fram till vad problemet är.

OK , låter bra det dära TACK !

Om det blir tjorv någon gång vilket utav alternativen på Dumpfil skall jag välja ?

...Och vad göra åt att jag inte ser någon Den här datorn i start menyn samt att jag inte får fram "det"

på det sättet som tidigare diskuterades ikring i tråden ?

.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...