Jump to content

Långsam uppstart

Emiiil

Recommended Posts

Hej!

Byggde nyss ihop en helt ny dator och installerat Windows 7 Ultimate i den. Problemet är bara det att det tar väldigt lång tid att starta upp skiten, bara att starta upp Windows tar en minut nästan och jag fattar inte vad det är för fel. Har provat att installera om windows men det var fortfarande lika segt. Och datorn prestanda är det definitivt inget fel på, kör en Intel i7 på en Asus p6t deluxe bräda, 2 st. Ati Radeon HD 5770 grafikkort, 12 Gb RAM-minne och ett nätagg på 850 Watt. Har rensat autostarten så jag endast har några startprogram. Ändå så går gadget mätaren för RAM-minnena upp i 14% endast vid uppstart, vilket motsvarar 1.68Gb bara i startprogram. Vad kan det vara som tar så mycket minne? Programmen jag har ställt in som ska starta vid uppstart är: Messenger, Sidapanelen och AVG. Så det måste ju vara nått bakgrundsprogram eller nått? För dom få programmen kan kanppast ta så mycket minne.

Någon som har liknande problem kanske? Hade varit jätte snällt om någon kunde hjälpa mig!

Tack på förhand! :)

Lägger upp en printscreen på aktivitetshanteraren så ser ni vilka processer som går igång vid uppstart.

Men man tycker att det bör gå snabbt ändå med den höga prestandan. Har en annan dator med kanske en tredjedel av prestandan och den startar upp snabbare. Även på den har jag ställt in så messenger, AVG och sidopanelen ska gå igång vid uppstart.

post-12909-041608500 1280853834_thumb.pn

Edited by Emiiil

Har du installerat alla drivrutiner, BIOS mm från moderkortstillverkarens webbplats?

Hur blir det om du minskar ner mängden RAM-minne till mer normal storlek 2-4 GB? Windows 7 vill ju gärna försöka använda allt minne till något nyttigt så det kan ju pågå diverse aktiviteter i bakgrunden.

....

Ta bort saker...

Sidopanelen gör ju inte direkt så att datorn startar snabbare precis

Sexengine.exe vette gudarna vad det är men info om det står nedan

http://www.file.net/process/sixengine.exe.html

turbov.exe verkar göra så att cpu blir hög.. detta är någon klockningspryl, mer infon medan

http://www.tomshardware.co.uk/forum/253110-11-asus-turbo-question-overclock-freq-problem

Hur har du konfigurerat i BIOS, Är det Default eller har du ändrat något?

Har du kollat på dina minnen hur de fungerar bäst, vilka inställningar som gäller för de du har?

Grafiken, hur har du ställt in det? PCI-E 16 som första val...

Har du x64 eller 32bit? (Inställningar för HFET), kör du x64, ställ in x64..

etc etc.

Likaså, gäller x64 drivrutin för moderkortet och chipset om det är x64 i operativet.

BIOS är default.

Det är ett 64-bits operativsystem, och det är rätt drivrutiner om det var det du menade.

RAM-minnena och grafiken tror jag inte att jag har ställt in, och vet inte heller hur man gör det(är inte så jätte duktig på datorer). Du kanske kan berätta? :)

Btw, tack för hjälpen alla :)

Hej,

är detta en Asutek, Sixengine.exe with description SixEngine.exe is a process file from company ASUSTeK Computer Inc. belonging to product.

Mvh

Mats H

Hej,

är detta en Asutek, Sixengine.exe with description SixEngine.exe is a process file from company ASUSTeK Computer Inc. belonging to product.

Mvh

Mats H

Ja, det är något som hör till moderkortet så det är nog bäst att låta det vara :)

Ja, det är något som hör till moderkortet så det är nog bäst att låta det vara :)

Ville bara försäkra mig om det, annars kunde det ha varit otyg! :)

Men vad är det egentligen som slukar så mycket minne? Det står ju att det är 55 aktiva processer, men det är bara 14 som står med i listan i aktivitetshanteraren. Hur tar jag reda på vad dom resterande 41 processerna är för något?

Hej,

det finns fler användare en de fysiska konton man registrerar, t.ex. System.

Tryck på den knappen jag nämnde tidigare och ta en ny skärmbild.

Mvh

Mats H

Hej,

det finns fler användare en de fysiska konton man registrerar, t.ex. System.

Tryck på den knappen jag nämnde tidigare och ta en ny skärmbild.

Mvh

Mats H

Jaha, då fattar jag. Nu alla processerna upp :)

Användarna som finns är: Emil(jag), SYSTEM och Lokala tjänster.

Hur gör jag för att stänga av dessa vid uppstart och hur vet jag vilka jag kan stänga av?

Tack igen :)