Gå till innehåll

DVD och lagringsdisk på samma idekabel?


Recommended Posts

tänkte lägga dvd och 1 lagringsdisk på samma ide kabel. vilken bör ligga längst ut på kabeln DVD eller disken?.

behövs nån jumper? om man kör cabelselect? eller funkar det bara med två diskar? och hur sätts jumpern i såfall i disk resp DVDspelare?

Redigerad av rt-head
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen bra idé att sätta DVD och disk på samma kabel, även om det kan fungera hjälpligt ett tag. En bättre idé är ett kontroller-kort av den här typen, och ge dom varsin anslutning.

Bästa korten är där du kan flasha BIOSen med en "non raid" firmware. Inte alla kort har den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det är ingen bra idé att sätta DVD och disk på samma kabel, även om det kan fungera hjälpligt ett tag. En bättre idé är ett kontroller-kort av den här typen, och ge dom varsin anslutning.

Det där är gammal information som gäller förlegade moderkort-chipsets. Dagens chipset klarar både dvd och hdd på samma ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här körde jag länge. Inga problem. DVD måste dock komma först.

Jag måste nog modifiera mitt svar en aning. Jag körde en hårddisk och en DVD brännare på samma kabel. Jag använde Nero som brännarprogram och någonstans här fick jag besked om att brännaren måste sitta som master för att kunna skriva med säkerhet till skivan. Ett annat möjligt problem som kan uppstå är att hårddisken kommer att arbeta långsammare.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukade ha CD/DVD som slave längst ut på samma kabel som C: disken och det gav aldrig några problem. Hade den just där eftersom jag sällan använde CD/DVD spelaren och aldrig några längre stunder, därför var där sällan nägot som konkurerade med C: disken om bandbredden. Vilket det hade varit om jag t.ex haft min download HDD på samma kabel som C: disken.

Om du ska använda cable select eller master/slave avgör du själv. Jag skulle dock rekommendera att du sätta master och slave själv med jumprarna så har du full koll på vad du gör. Det är ju inte heller alltid cable select passar med den fysiska placeringen av enheterna i chassit.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD och en lagringsdisk på samma IDE-kabel bör fungera, kör själv med en sån konstellation där lagringsmediet sitter ansluten som slav på IDE1.

För göra nödsituationer lite smidigare så brukar jag numera hålla ett extra operativsystem installerat förutom det ordinarie på C disken.

I detta fallet har de råkat hamna som slav jämte DVD brännarn.

& visst en viss mindre skillnad kan märkas om man bootar sig in den vägen istället.

Men ytterst marginellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...