Gå till innehåll

Funderar på att...


Neoromancer

Recommended Posts

...slänga upp en filserver hemma för att ha så att sönerna och jag kan spara musik och liknande på ett gemensamt ställe. Lutar åt en 2000 server med utdelad resurs, eller funkar en XP-pro lika bra? Nåt särskillt att tänka på för att det ska bli enkelt och stabilt att komma åt den utdelade resursen?

Vi kör trådlöst men servern kommer att vara kopplad med koppar till en switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom 2200:- som en sån disk kostar så kan jag driva runt min server rätt så länge. Så det alternativet går bort.

Åter till ursprungsfrågan

Är det nåt särskillt man bör tänka på för att allt ska funka så smidigt som möjligt. Fördelar / nackdelar XP-pro v.s. 2K server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kan inte se några fördelar med en server för hemmabruk.

Menar du en w2k3 alternativt w2k server ?

Servrarna är ju främst framtagna för helt andra ändamål.

I så fall skulle jag hellre placera disken/diskarna från den överblivna datorn i den dator i ert nätverk som mest är i gång.

Sätter man upp en server enbart för hemnätverk för att hantera filer så

visst går det men det är massvis men onödigt jobb samt pengar.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej en servers vanligaste uppdrag är att hantera en domän dvs användarkonton, vad användare får göra, var de placerar sina filer> tex en LaCie hårddisk, mail, webserver,DNS, IP adressering etc mm.

Hemma har man inga domäner.

Om du bara är ute efter fildelning i ett hemnätverk så visst duger en

XP Pro burk men det går lika bra med en XP Home burk.

En w2k server fungerar perfekt, rätt uppsatt men om det enbart är fråga om fildelning så är det löjligt mycket jobb att sätta upp servern och ta bort alla normala arbetsuppgifter som en server gör.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på vilken roll du tilldelar servern. Man måste inte ha en domän för att sätta upp en eller t.o.m. flera servrar.

Det du räknar upp är sånt som kräver en server.

Skulle tro att det går fortare att sätta upp en server med fileshare och få den att snurra ordentligt än att sätta upp en XP och plocka bort allt lull lull som följer med den. Dessutom så är 2k servern driftsäkrare.

Kanske gör helt om och kör LINUX i stället :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej jag räknar upp sådant som en server gör normalt.

Visst kan du sätta upp en w2k server det är ju "bara" att köra

men du måste då slå ifrån alla funktioner förutom då filserverrollen.

Och då kan man lika gärna köra XP Home eller Linux med en delad share.

Har själv suttit och pillrat med servrar och alltid kommit fram till den enkla slutsatsen att den inte behövs trots att man kan tanka godiset

från p2p.

Prestanda som några tar som argument blir jag inte klok på, det bestämms ju av helt andra faktorer. "Driftsäkerhet" köper jag inte heller om man kör en ren XP Home utan något installerat mer än att det enbart

ska delas filer via disken(arna).

Men man gör ju som man vill........... :P

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

Ämnet kanske är tömt redan, men jag skulle välja xp-pro och arbetsgrupp.

Om det finns prestandaskäl, (slö cpu, lite ram) skulle jag välja w2k server.

Jag har tidigare haft en w2k server på en P200mmx cpu 128mb ram, och det gick hyggligt iof som web server som inte kräver så mycket.

Hur som, går det att installera xp...välj det alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Om man tänker ekonomiskt så är XP-licenser betydligt billigare än serverlicenser plus att du inte  behöver några klientlicenser för att ansluta till en XP-maskin.

En orsak till att välja server är om du vill kunna hantera fler är 10 anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fick bli en XP-pro till slut. Slimmade ner den så att bara det nödvändigaste körs.

Funkar riktigt hyffsat. Enda strulet är väl att det inte går att föra över stora filer (typ 500Mb och större) från en maskin som är ansluten via mitt trådlösa nät. Men det löste jag genom att hänga på den disken direkt på IDE´n i den burk som ska aggera filserver.

Tack för era åsikter.

/Neo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

vill du komma igång snabbt utan att fixa fler konton och allt sånt där.

använd windows xp. då äre bara klicka högermusknapp och sen dela ut och vipps är det utdelat i nätverket.

använder du windows2000 eller 2003 så får du sitta och ändra rättigheter för alla mappar och typ fixa konton ifall du inte vill köra på adminkontot så xp fungerar mycket fin till en fil-server. vill du ha en stabil server utan krongel så använd linux.

men de är självklart krongel och komma igång med ifall man inte är van med linux.

EDIT:

såg nu att du hade bestämt dig för xp!

smart val! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...