Bara_Strul Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 (edited) Hej... Börjar bli lite less på allt strul nu... Har en Hp Pavillion m9066.sc som enl alla tester skulle fungera utmärkt med Win7. Väljer en ren installation (Enterprise) med formaterad disk och har provat både 32- å 64-bitars (stöd för det finns) men den kommer bara till steg 15 i denna guide http://windowshjalp.se/?p=34. Den går ner till "Installationen slutförs" och funderar på livet där ett tag men sedan bli skärmen bara svart med en blinkande markör uppe i vänstra hörnet. Sedan händer det inget mer... Om jag då startar om den med våld så kommer den till steg 18 "Tjänster startas" och där får jag ett långt felmeddelande om att datorn oväntat startat om el att ett oväntat fel uppstod under installationen och det enda jag kan göra är att installera om igen, å så håller vi på... Har bara det nödvändigaste inkopplat i burken under installationen. Vad är problemet? På HP's sida verkar det inte vara ngt konstigt med att kunna uppgradera den här modellen till W7... Vill inte ha Vista i botten utan vill ha rent å fint... Kör jag en reparation på startpartionen så säger den att det inte finns ngt fel på Windows. Minnestest = UA. Vad gör jag? Måste jag fortsätta med Vista å se glad ut bara?? Har inga garantier kvar på burken så på HP hänvisar de bara till webben å på Microsoft skulle det kosta 3250 kr att ställa frågan... Livet é toppen! Hittar inget om ngn BIOS uppdatering för denna modell men förutsätter att jag är blind då jag inte hittar ngt om BIOS alls för denna modell. Har idag 5.11 7/16/07. Ngn annan som hittar en nyare version? Kanske det löser problemet? Har ngn i denna värld ngt litet tips att ge mig?? Behöver burken klar typ i förrgår... //Desperat men hoppet är det sista som överger en... Edited August 4, 2010 by Bara_Strul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 (edited) Det borde ju funka, om inga spöken finns kvar. Har du något kvar på disken, en partion med fabriksåterställning från Vista? Den bör du ta bort och sedan göra en utökning av volymen, om den finns på en egen partion, för du vill ju inte ha något kvar av Vista, har jag förstått, men det kanske du redan gjort. Om inte, gör det, om du fortfarande kan köra Vista. under Datorhantering kan du fixa detta. Edited August 4, 2010 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Har du en full version eller en uppgradering Enligt texten har du en uppgradering och mig veterligen kan man inte göra en full installation med den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Hej, om det är en uppgradering, så måste språkversionerna vara de samma. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bara_Strul Posted August 4, 2010 Author Share Posted August 4, 2010 Har en full version men man kan ju välja upgrade ifrån den oxå. Har provat bägge delarna. Det går inte från Home Premium till Enterprise, inte från de olika bit versionerna å heller inte från olika språkversioner, detta har jag blivit varse på vägen... Har bara Enterprise att tillgå för tillfället, vet inte om det skulle göra ngn skillnad med en annan version? Kan inte se i diskhanteraren att jag har ngn hemlig partition kvar heller, bifogar bild. Men har dålig koll på om den inte syns där heller å isf hur ser jag det? Disken är ju på 1000 GB å jag får ju bara ut 931 efter formatering att installera på så ca 70 har ju tagit ivägen någon annanstans... Lite skumt tycker jag ju att det är... Min ena kollega har upplevt Win7 som väldigt förlåtande och har installerat den både vitt å brett utan minsta problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Du kan i och för sig bränna en skiva med någon lämplig Windows eller Linux applikation, och kolla den vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 (edited) Har bara Enterprise att tillgå för tillfället, vet inte om det skulle göra ngn skillnad med en annan version? Det har ingen betydelse om du utför en s.k. "Clean Install" Kan inte se i diskhanteraren att jag har ngn hemlig partition kvar heller, bifogar bild. Men har dålig koll på om den inte syns där heller å isf hur ser jag det? Disken är ju på 1000 GB å jag får ju bara ut 931 efter formatering att installera på så ca 70 har ju tagit ivägen någon annanstans... Du har åtminstone en startpartition på 100 MB, utöver din "C-partition", men den syns inte i diskhanteringen utan den får du i så fall ta bort i installationsdialogen innan nyinstallationen. 931 GB är fullt normalt, pga att disktillverkarna av någon anledning räknar 1000 Byte som 1kB... i själva verket är 1 kB detsamma som 1024 Byte. Resultatet blir att en 1TB-disk i verkligheten är på 931GB, en 500GB-disk är på 465GB o.s.v. Nu vet jag inte hur du har burit dig åt när du har formaterat och installerat, men säkraste sättet att utföra en "Clean Install" är att boota upp datorn på installations-DVD´n och sedan ta bort samtliga partitioner som skall användas till installationen, d.v.s. både C-partitionen och den 100MB stora startpartitionen. Kvar blir alltså ett enda stort "Oallokerat utrymme" (+ eventuella lagringspartitioner som kanske skall sparas). Detta oallokerade utrymme är då vad du startar installationen på... formatering är inte nödvändig då installationsprogrammet sköter om det automatiskt. I ditt fall uppfattar jag det som att du vill använda hela disken och inte har något lagrat som måste sparas. I så fall skall du alltså ta bort alla partitioner du ser, tills du bara har ett enda stort oallokerat utrymme på 931GB. Det markerar du och trycker på "Installera". Edited August 5, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sehnsucht Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 kanske en dum fråga men: har du kört windows upgrade advisor? svarar du nej på denna fråga är väl svaret på din tråd ganska uppenbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Och du läste första raden i ursprungsinlägget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sehnsucht Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 ja,du skrev "enligt alla tester" inte att du testat windows upgrade advisor. noteras bör att wua bara är just det,och ingen garanti för att det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sehnsucht Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 · Hidden by Andreas Stenhall, August 6, 2010 - No reason given Hidden by Andreas Stenhall, August 6, 2010 - No reason given Svara kanske? Link to comment
Bara_Strul Posted August 10, 2010 Author Share Posted August 10, 2010 Bortrest några dagar... Har kört Upgrade Advisor och det var ok där. Kan heller inte se ngt här som säger att det inte skulle gå. Men som sagt så är det ju inga garantier för ngt. Skulle bara vilja veta om det är ngn hårdvara el så som stoppar det hela och som ev kan bytas ut el så... Har fått bekräftat på från Hp att det inte finns ngn nyare BIOS version iaf, fö är de (Hp) inte till ngn större hjälp då det förstås är fel version å inte uppgrade (utan ren installation) å solen lyser inte å det regnade i förrgår osv... Har gjort just så att jag bootat ifrån skivan och tagit bort alla partitioner å dyl som dykt upp där så att jag bara har fått ett tomt oallokerat utrymme (på 931 GB) och där installerat Win7. Har nu installerat Vista igen (32-bitars) men ville ju som sagt gå upp till ngt stabilare och peta in mer minne och utnyttja 64-bitars möjligheten... Undrar just varför den levererades med 32 när den kan köra 64 å det var det jag ville ha från början, förutsatte på ngt vis att det var det i den så det kollade jag inte då... Man lär så länge man lever... Gärna lite nya glada idéer å tack för alla svar jag fått än så länge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sehnsucht Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 detta låter precis som problemet jag hade med min förra dator som jag försökte att installera windows 7 på. det visade sig till slut att det var grafikdelen i moderkortet som inte klarade windows 7. noteras bör att jag precis körde upgrade advisor,och det skulle fungera att lägga in windows 7 på den. efter 7 misslyckade försök gav jag upp och köpte mig en ny dator med windows 7 förinstallerat. datorn har gått som tåget,och den gamla datorn fick snällt köra vidare med xp. slutsats,upgrade advisor är ingen garanti för att det skall fungera.utan snarare en sorts vägledning om att den kanske kan fungera. hur går det för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 (edited) Bortrest några dagar... Har kört Upgrade Advisor och det var ok där. Kan heller inte se ngt här som säger att det inte skulle gå. Men som sagt så är det ju inga garantier för ngt. Skulle bara vilja veta om det är ngn hårdvara el så som stoppar det hela och som ev kan bytas ut el så... Har fått bekräftat på från Hp att det inte finns ngn nyare BIOS version iaf, fö är de (Hp) inte till ngn större hjälp då det förstås är fel version å inte uppgrade (utan ren installation) å solen lyser inte å det regnade i förrgår osv... Har gjort just så att jag bootat ifrån skivan och tagit bort alla partitioner å dyl som dykt upp där så att jag bara har fått ett tomt oallokerat utrymme (på 931 GB) och där installerat Win7. Har nu installerat Vista igen (32-bitars) men ville ju som sagt gå upp till ngt stabilare och peta in mer minne och utnyttja 64-bitars möjligheten... Undrar just varför den levererades med 32 när den kan köra 64 å det var det jag ville ha från början, förutsatte på ngt vis att det var det i den så det kollade jag inte då... Man lär så länge man lever... Gärna lite nya glada idéer å tack för alla svar jag fått än så länge... Jadu, du får nog inse att loppet är kört. Windows Upgrade Advisor är som sagt inget som är hugget i sten att det skall gå med Win 7, i synnerhet inte med en OEM-maskin från HP. Just OEM-maskiner (de du köper i butik, istället för hembyggen) är just oftast låsta på både hårdvara och operativsystem (i ditt fall Vista) En 3 år gammal HP-dator och i allmänhet en 3 år gammal dator är som jämförelse lika gammal som en 30 år gammal bil! Utvecklingen går så läskigt fort, så att hänga med med det nyaste är svårt.. Alternativet du har är att uppgradera hårdvaran/ köpa ny dator, eller låter saken vara som den är och inse att Vista inte var den smartaste hästen i stallet. Edited August 10, 2010 by ByggareBob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sehnsucht Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 1=släng hp-skräpet på tippen. 2=köp ny dator med windows 7. 3=problemet löst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 (edited) När jag körde Uppgrade Advisor på min 2 år gamla laptop med Windows Vista Buisness fick jag reda på varje programs förutsättning att funka på Windows 7, samt om hårdvaran var OK. Detta var för mig viktig information och likaså vilken slags installation jag kunde göra. Ett enkelt och suveränt sätt att undvika problem. Naturligtvis kan man tillgodogöra sig denna information på många olika sätt, men genom att köra Uppgrade Advisor får man den information som behövs, för varje dator man kör det på. När jag från min köpta Windows 7 Ultimate körde en anpassad installation gick det enkelt och smärtfritt och genom Uppgrade Advisors info, hade jag dom flesta drivrutiner mm nerladdade, via datorns hemsida och det bara funkade. Edited August 11, 2010 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Intressant vore att testa med en skiva/sticka med Windows 7 med SP1 (beta), standalone ISO med SP1 integrerar finns att tanka hem från http://technet.microsoft.com/hi-in/evalcenter/ff183870.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 (edited) Här finns verktyget för att integrera SP1... om du vill prova. Här finns HowTo! Jag har dock för mig att man måste köra RTSevenLite i ett x64-system för att kunna slipstreama just x64-avbilden... men kan inte hitta uppgifterna om det just nu. Egentligen tror jag att det är kört med den maskinen, eftersom HP sedan länge är totalt ointresserade av att framtidssäkra sina produkter. Man verkar snarare motarbeta uppgradering än att gör det möjligt. Policyn tycks vara att hellre tvinga kunden att köpa nytt! Det är i alla fall min erfarenhet av nyare HP-maskiner. Edited August 11, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts