Jump to content

Bildtjänst till sin domän

PCGuiden

Recommended Posts

jag vet ju att det finns bildförvaringstjänster på nätet såsom pici & ImageShack men hur gör jag en sådan på min egen domän....

Typ bilder.pcguiden.org, vart lägger jag mappen och hur laddar jag upp bilder till den så det blir länkar och koder så man kan lägga dem på forum med mera....

Det är bara att skapa en mapp i rooten på domänen och döpa den till bilder. Använd ftp-klient för att ladda upp. Länkarna blir beror sedan på filnamnet... efter mallen

http://bilder.pcguiden.org/filnamn.jpg

Edit:

Vill du inte ha den i rooten, kan du i princip lägga den var du vill. Men ju djupare du gräver ner den desto längre länkar.

Edited by e-son

Du får antingen kodat något själv i php/mysql där du laddar upp bilder och sedan kan bläddra bland bilderna... Annars så är de väl bara att söka efter clone script.

http://www.scriptcopy.com/imageshack-clone-script/

Men vad ska du ha scriptet till? Ska vem som helst kunna ladda upp bilder, registrerade eller bara du?

För grejen är väl om du ska ha en publik tjänst så kräver detta en del utrymme och bandbredd. Ska du ha en privat tjänst till bara dig själv så måste du komplettera befintliga script med lösenordsskydd.

EDIT:

Enklast är nog ändå om du skaffar ett login system och bakom login systemet har du en funktion i php, ajax, java där du laddar upp bilder...

Sök efter image gallery script på google...

Edited by arnada