Gå till innehåll

Hur renraka Windows-XP


2stroke

Recommended Posts

helst formatera om hela datan och inte reparera , men då måste du spara det som du vill ha sparad, bilder, etc etc,

gör du en ren installation och uppdaterar windows update direkt efter det och fixar ett bra antivirus skydd så ska du se att datorn blir som ny,

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

ByggareBob , Manneman , Nilsson , mfl

OK ok, det är en nyinstalation som gäller...

Men jag har ju ingen instalationsskiva i och med att det är en OEM dator !?!?

Det enda jag har är ju en "Recovery CD Widows-XP med SP-1

Kan någon hära guida mig vad och hur jag skall göra ?

Kan man i samband med ny instalation även renraka/slimma XP så stt man redan på en gång tar bort/slår av

funktioner osv som bara gör systemet mera instabilt och långsamt ?

:blink: VILSEN :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klisterlapp på datorn ? ,, finns en produktnyckel / aktiveringskod på den..

Låna en motsvarande Xp-Home OEM skiva med Sp1-SP3 32 bit och uppdatera med Windows uppdate. ;)

Jodå, Nog har jag en Microsoft klisterlapp med produktnyckel men den i sin tur är ju kopplad till Fujitsu/Siemens

i och med att programvaran var förinstalerad på datorn vid inköp då den var ny.

Inte den blekaste aning om någon som har en Original XP skiva !! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar vi bort detta gammla skräp ?

2. Kan mycket väl vara så som du säger, men i felmedelandet som har kommit har det stått explorer.exe

Lite onödiga småfiler här och där i datorn påverkar inte prestanda så det gör ju inget att de är kvar. Det är ju gott om plats på hårddisken.

2. Hur går det om du startar Internet Explorer utan tillägg? Du hittar det här:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

:mellow: Men... Om det "bara" är att göra det och det är så "lätt" så kan man ju fråga sig varför ingen har föreslagit detta innan ? :mellow:

Jag tror inte riktigt att det är så enkelt, men jag kan ha fel så klart !

Fler åsikter mottages tacksamt !

Jag anser inte att det är trivialt att installera om en dator när man gör det första gången och jag klarar inte av att ge en exakt instruktion eftersom det kan dyka upp oväntade problem under installationen eller att det kommer upp frågor som Fujitsu har lagt in som vi inte känner till.

Men jag har ju ingen instalationsskiva i och med att det är en OEM dator !?!?

Det enda jag har är ju en "Recovery CD Widows-XP med SP-1

Kan någon hära guida mig vad och hur jag skall göra ?

Kan man i samband med ny instalation även renraka/slimma XP så stt man redan på en gång tar bort/slår av

funktioner osv som bara gör systemet mera instabilt och långsamt ?

Det går utmärkt att använda en Recovery-skiva för att göra en ominstallation.

Man kan slimma en XP-installation med hjälp av programmet nLite men det kräver stor kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått hem en dator från ditt arbete. Vad kan finnas på den datorn som är utav intresse för dina barn? Jag skulle startat med recoveryskivan och kört den fullt ut och därmed fått en helt ny fräsch installation. Titta sedan efter om det finns program som du kan ta bort från datorn och framför allt program som inte behöver startas med Windows. För detta installerar du Revo Uninstaller och CCleaner. Datorn är ju fortfarande inte kopplad till nätet utan du använder ett USB minne hoppas jag. Installera sedan Microsoft Security Essentials och se till att brandväggen är inkopplad. Koppla sedan upp dig till nätet och börja uppdatera datorn. Tar nog lite tid. När allt är klar börja köra defragmenteringsprogrammet. Nu kan du börja installera de program du vill ha.

Ja just det, ser inte hårddisken lite långsam ut?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du har fått hem en dator från ditt arbete.

Vad kan finnas på den datorn som är utav intresse för dina barn ?

Jag skulle startat med recoveryskivan och kört den fullt ut och därmed fått en helt ny fräsch installation.

2. Titta sedan efter om det finns program som du kan ta bort från datorn och framför allt program som inte behöver startas med Windows.

För detta installerar du Revo Uninstaller och CCleaner.

3. Datorn är ju fortfarande inte kopplad till nätet utan du använder ett USB minne hoppas jag.

Installera sedan Microsoft Security Essentials och se till att brandväggen är inkopplad.

Koppla sedan upp dig till nätet och börja uppdatera datorn.

Tar nog lite tid.

När allt är klar börja köra defragmenteringsprogrammet.

4. Nu kan du börja installera de program du vill ha.

5. Ja just det, ser inte hårddisken lite långsam ut ?

1. Ingen aning faktiskt. Nån snubbe på jobbet gjorde ju nån grov rensning innan man fick den ifrån jobbet.

F**n finns ju inte ens nåt E-post program vad jag sett.

2. Det är just detta som är kruxet att för mig som okunnig veta vad som skall vara kvar och vad som kan tas bort osv osv <_<

3. Jooo, den är i dag uppkopplad mot nätet ! Gör detta något ?

4. Se svaret på punkt nr.2 här ovan.

5. Ingen aning... Vad bedömmer ni som experter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar vad jag sagt. Det var inte program jag tänkte på utan sparade filer och det torde inte finnas några sparade filer som dina barn vill ha, eller gör det? Om recoveryskivan fungerar som den borde så starta datorn med den och installera hela datorn från början med helt formaterad hårddisk och allt. Varför spendera massor med tid med att leta konstiga filer i datorn. Har du ett USB minne och datorn har uttag för det så använd det. Ladda ner programmen jag nämnde till USB minnet. Har du en dator till i hemmet?

1. E-postprogram finns hos Microsoft, Windows Live Mail.

2. Vad som kan behövas tas bort eller ändras kan du säkert få hjälp med här när du väl har kommit dit.

3. Om du ändå kommer att ominstallera den spelar det ju ingen roll, men när du väl börjar installera om den bör du koppla ur den. Om du använder den som dän är tycker jag det är en bra ide att använda Windows egen brandvägg samt ett antivirusprogram exempelvis Microsofts eget.

4. Ja du, när jag jämför med mina är den långsam men nu är den ju inte helt ny och jag vet inte hur fort mina diskar gick vid den tiden. (De jag hade då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte program jag tänkte på utan sparade filer och det torde inte finnas några sparade

filer som dina barn vill ha, eller gör det ?

Om recoveryskivan fungerar som den borde så starta datorn med den och installera hela

datorn från början med helt formaterad hårddisk och allt.

Varför spendera massor med tid med att leta konstiga filer i datorn.

Har du ett USB minne och datorn har uttag för det så använd det.

Ladda ner programmen jag nämnde till USB minnet.

Har du en dator till i hemmet ?

1. E-postprogram finns hos Microsoft, Windows Live Mail.

2. Vad som kan behövas tas bort eller ändras kan du säkert få hjälp med här när du väl har kommit dit.

3. Om du ändå kommer att ominstallera den spelar det ju ingen roll,

men när du väl börjar installera om den bör du koppla ur den ifrån Internet.

Jag tycker det är en bra ide att använda Windows egen brandvägg samt ett antivirusprogram exempelvis Microsofts eget.

4. Ja du, när jag jämför med mina är den långsam men nu är den ju inte helt ny och jag vet inte hur fort mina diskar gick vid den tiden. (De jag hade då)

Nej, det finns inga filer eller liknande på datorn som mina barn behöver/vill ha.

Skall hårddisken formateras innan man stoppar i recovery skivan ?

Och hur gör man det iså fall ?

Joo, USB 2.0 uttag finns på den, och USB minne har jag ju också.

Joo, Jag har ju själv en dator till här hemma.

1. Jo det låter bra, då får det bli så.

2. OK

3. OK

4. Hade det funkat bättre om man hade satt i en ny hårddisk ? Och vad hade man i så fall vunnit på det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån bilden du visar på din "recoveryskiva" så vill jag påstå att det inte är en recoveryskiva utan en vanlig xp-installationsskiva.

Eftersom du nu har xp med sp3 på datorn så tar den inte emot en xp-installationsskiva utan sp eller med sp1 eller sp2.

Lösningen är då att du använder din xp-installationsskiva och integrerar (slipstreamar) sp3 till den. Du tillverkar helt enkelt

en ny xp-installationsskiva med sp3 inlagt.

Tråden skulle bli onödigt lång om jag skulle försöka mig på att beskriva hur man gör det. Dessutom finns det redan förnämliga

instruktioner(guider) på forumet redan.

Integrera Windows XP Servicepack 3

Du laddar hem och använder följande program för att utföra integreringen:

n'Lite

Därefter använder du den nya xp-installationsskivan och gör en nyinstallation. Då får du en "ganska renrakad" Windows XP i din dator.

Allt går om man bestämmer sig för det. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall inte spela någon roll om du har XP med SP3 på hårddisken. Se bara till att datorn startas med Windowsskivan i cd/dvd läsaren. Bilden du visar upp är hur det ser ut om du startar Windowsskivan när du har Windows igång och så skall du inte göra. Om du har sådan tur att recoveryskivan faktiskt är en riktig Windows installationsskiva följ då Gepes guide Nyinstallation utan tidigare operativsystem. Läs ordentligt vad det står och välj hela tiden allt som pekar på en helt ny installation. Ren kopia kallas det visst för. Jag gör en linvikning här, Ja jag hade nog tittat på en ny större disk. Det du vinner blir snabbare, nyare, helare. Jag vet nu inte hur mycket du tror dig behöva men en 500 GB kan nog bli bra. När du sedan i installationen kommer till punkt 10 så se till att du gör en partition till Windows på säg cirka 40 GB och formatera den med NTFS på långsamt sätt. När formateringen är klar börjar installationen, se till att du har Windowsnumret till hand. Du kan få göra ett par inställningar, vad du är och vilken tid vi har. Inget svårt. När du kommer till den delen där du skall skriva in användare så börja med att skriva in dig själv sedan ungarna och eventuell annan person som kommer att använda datorn. Är det dessutom inte XP pro du har. Tänk på att nätverkssladden inte skall vara inkopplad nu.

Det här är inte svårt. Använd din andra dator så du kan se guiden medan du håller på. Om dina döttrar använder datorn på samma sätt som min så kommer nog prestandan att räcka. Min dotter hade Pentium 4 2,8 GHz, 2 GB minne och två diskar 160+200 GB till sitt förfogande.

Om du vill göra så här kan ja hjälpa dig med resten när du kommit hit. Glöm inte att installera program jag tidigare nämnt.

PS. Köper du en ny disk så kolla upp att du får rätt sort. PATA eller SATA. Olika typer av kontakter. Se till att den snurrar med 7200 varv. Bra exempel för 429 Kr. http://www.inet.se/artikel/4303590/500gb-samsung-spinpoint-f3-hd502hj

Hoppas du har SATA kontakter till hårddiskarna för det ser ut att vara svårare och dyrare att hitta bra PATA diskar, men här är ett exempel http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338767

PS igen. Glöm för allt i värden inte bort alla drivrutiner till din dator. Moderkort, ljudkort, nätverkskort, grafikkort o.s.v.

Bra ide som gebe visar här under om du inte har en speciell drivrutinsskiva. Men har inte de flesta märkesdatorerna någon hemsida som man kan ladda ner de senaste drivrutinerna ifrån. Till vår bärbara HP finns en sådan sida. Det är bara att ta upp HP:s sida och leta upp just vår dator.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör en ominstallation så skulle du kunna använda DriverMax och lägga undan dina drivrutiner. Skapa en mapp direkt under C med namnet t.ex. Mina drivare.

Öppna DriverMax och klicka på Back up. Ta en back up på dina drivare och spara dem komprimerade som en zip-fil och lägg dem i mappen Mina drivare. Bränn ut dem på en cd-skiva eller lägg på ett USB-minne. Sedan efter ominstallationen får DriverMax lägga tillbaka dem igen på datorn.

Redigerad av gebe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...