Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 När Vista släpptes var det mycket snack om att prestandan i operativsystemet och drivrutinerna var under all kritik och många datorspelare valde därför att stanna på Windows XP. Egna tester visade då att prestanda var usel i jämförelse med XP men detta blev bättre väldigt snabbt efter Vistas lansering. Hur som helst så är det med stort intresse jag bläddrar igenom statistiken som spelföretaget Steam samlar in från ett stort antal av sina datorspelare. Mest intressant tycker jag är att 43 procent av alla datorspelare har Windows 7 på sina datorer (varav 28 procent har 64-bitarsversionen), och att endast 35 procent kör med Windows XP. Datorspelare som kör med Vista landar på 22 procent (varav 7 procent kör med 64-bitarsversionen). Man kan alltså skönja en stor ökning av 64-bitars operativsystem, vilket egentligen inte är förvånande då det borde bli genombrottet för den plattformen. Du som spelar, hur upplever du prestanda i Windows XP kontra Windows 7? Källa: http://store.steampowered.com/hwsurvey/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 (edited) självklart att windows 7 är mer populär än XP sedan microsoft fixar och trixar alla uppdateringar på windows 7 så det ska gå bra och smidigt och snabbt för win-7an, men microsoft gör det här icke på xp utan tvärtom de försöker slöa ner och minska popularitet på xp så folk ska köpa win7 så det är inte konstigt att win7 är smidigare och mer populär än XP, orättvist "MEN" XP går fortfarande smidigare än win7 och bättre så det så hihi Edited August 11, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Den största anledningen till att just spelare har tagit till sig av Windows 7 är att de datorer där Steam finns intallerat, och där undersökningen görs, har en större andel än medel-Svensson en nyare dator och med stor sannolikhet fått Windows 7 på datorn vid köp. Sedan är det inte otänkbart att många datorspelare även är entusiaster och därmed har installerat Windows 7. Att Microsoft inte gör förändringar till XP är inte så konstigt med tanke på att det är en snart 10 år gammal produkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 43 procent av alla datorspelare har Windows 7 på sina datorer (varav 28 procent har 64-bitarsversionen)Det där kan ju misstolkas, 28% av alla eller 28% av de som har Windows 7, men det gäller alltså att 28% av alla har 64-bitars Windows 7, vilket är ca 70% av de som har Windows 7. Jag vet inte om Steam har ändrat några siffror, men för mig är det inte riktigt samma siffror på Steams sida som i Andreas inlägg Just minnesmängden tror jag har stor betydelse för övergången till Windows 7. Sonen, som har 4 GB RAM och 64-bitars Windows 7, måste nu med vissa spel stänga av andra program, t ex Firefox, för att inte drabbas av försämrad prestanda pga swapping. Steam anger också att 33% har minst 4 GB RAM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Det stämmer, 70 procent av de som kör Windows 7 har alltså 64-bitarsversionen. Siffrorna har jag tagit från sidan http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/ där endast Windowsversioner visas, till skillnad från huvudsidan där man har med Mac. Jag borde ha länkat till den direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts