Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Det finns runt 35 språkpaket för Vista och Windows 7 där hela operativsystemet översatts till ett enskilt språk, sedan finns det så kallas LIPs, där endast en del av operativsystemet är översatt. På länken nedan hittar du alla tillgänliga språk och kan installera det på varierande utgåvor av Vista eller Windows 7. http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/languages Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Men detta gäller väl fortarande BARA Ultimate och Enterprise?! (framgår inte av inlägget) I andra fall får man väl (eller får man inte) rekommendera den inofficiella vägen med Vistalizator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Nej, LIPs får man installera på vilken utgåva som helst men det kan vara så att ett visst språk endast kan installeras på exempelvis den spanska eller engelska versionen av Windows, oavsett om det är Home Basic eller Ultimate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Holmberg (msft) Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Som jämförelse är c:a 4.2 miljoner ord översatta i Japansk Windows 7 (fullt språk, inklusive serverutgåvor), men för Afrikaans (LIP) är knappt 400 000 ord översatta. Och det är bara programvaran; hjälpfilerna består av ännu mer. Det är en hel (pseudo)vetenskap runt att välja exakt vad som blir översatt för olika språk. Trots att bara en bråkdel av filerna översätts för LIP blir nästan allt man ser "till vardags" översatt. Utforskaren, IE, Kontrollpanelen, alla program på Start-menyn osv. Det är först när man börjar gräva som man hittar oöversatt text - loggmeddelanden, kommandoradsverktyg, drivrutiner och sånt. Jag jobbar på Microsoft i Redmond, i det team som ser till att Windows blir översatt till över hundra språk. Om ni har frågor om detta svarar jag gärna om jag kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essob Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Jag jobbar på Microsoft i Redmond, i det team som ser till att Windows blir översatt till över hundra språk. Om ni har frågor om detta svarar jag gärna om jag kan. Kanske inte ditt område men har du en susning om när MSE kommer på svenska? "Farbror Torsten" har lite svårt med engelskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Holmberg (msft) Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 men har du en susning om när MSE kommer på svenska? Inte den blekaste. MSE lokaliseras inte av mitt team, men jag ska höra mig för, se om jag kan få nåt svar... återkommer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essob Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 (edited) Inte den blekaste. MSE lokaliseras inte av mitt team, men jag ska höra mig för, se om jag kan få nåt svar... återkommer... Tack på förhand! Inte illa att få lite förstahandsinfo direkt från MS Redmond. Edited August 13, 2010 by essob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Holmberg (msft) Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 Jag fick precis tag på den som ansvarar för MSE. Jag kan tyvärr inte avslöja något releasedatum, men jag kan bekräfta att det kommer att släppas på svenska! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts