Jump to content

Ladda hem språk för Windows 7 och Windows Vista

Andreas Stenhall

Recommended Posts

Det finns runt 35 språkpaket för Vista och Windows 7 där hela operativsystemet översatts till ett enskilt språk, sedan finns det så kallas LIPs, där endast en del av operativsystemet är översatt. På länken nedan hittar du alla tillgänliga språk och kan installera det på varierande utgåvor av Vista eller Windows 7.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows/downloads/languages

Men detta gäller väl fortarande BARA Ultimate och Enterprise?! (framgår inte av inlägget)

I andra fall får man väl (eller får man inte) rekommendera den inofficiella vägen med Vistalizator

Som jämförelse är c:a 4.2 miljoner ord översatta i Japansk Windows 7 (fullt språk, inklusive serverutgåvor), men för Afrikaans (LIP) är knappt 400 000 ord översatta. Och det är bara programvaran; hjälpfilerna består av ännu mer.

Det är en hel (pseudo)vetenskap runt att välja exakt vad som blir översatt för olika språk. Trots att bara en bråkdel av filerna översätts för LIP blir nästan allt man ser "till vardags" översatt. Utforskaren, IE, Kontrollpanelen, alla program på Start-menyn osv. Det är först när man börjar gräva som man hittar oöversatt text - loggmeddelanden, kommandoradsverktyg, drivrutiner och sånt.

Jag jobbar på Microsoft i Redmond, i det team som ser till att Windows blir översatt till över hundra språk. Om ni har frågor om detta svarar jag gärna om jag kan.

Jag jobbar på Microsoft i Redmond, i det team som ser till att Windows blir översatt till över hundra språk. Om ni har frågor om detta svarar jag gärna om jag kan.

Kanske inte ditt område men har du en susning om när MSE kommer på svenska?

"Farbror Torsten" har lite svårt med engelskan. :D

Inte den blekaste. MSE lokaliseras inte av mitt team, men jag ska höra mig för, se om jag kan få nåt svar... återkommer...

Tack på förhand! ;)

Inte illa att få lite förstahandsinfo direkt från MS Redmond. :D

Edited by essob