Gå till innehåll

Bredband ADSL


salala

Recommended Posts

Har bredband ADSL 24 mb/s och får som bäst ut 15 mb/s. När det är som lägst är hastigheten ner i under 10 mb/s. Det märkliga är att när jag startar om modemet så återgår hastigheten till den högre nivån för att som det verkar sedan successivt sjunka igen. Någon som vet något om orsaken och om det går att åtgärda på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia?

Om du har digital tv via bredbandet bokar de upp det mesta över 12mbit till tv'n

Sedan är det avstånd, kabelkvalitet etc.

Jag har ungefär som du kanske lite högre som lägsta nivå dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll vad du använder Internet till under perioden efter omstart? Alltså uppstår det även om du inte surfar alls, eller om du bara surfar lite nätt, eller kanske bara om du belastar det extremt med torrents och grejer?

Telia ADSL har 12-24 som högsta anslutning, men ingen garanti för 24.

Fast nu gällde ju denna tråden just fenomenet att hastigheten verkar sjunka med tiden och inte att hastigheten inte är 24Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte tänkt starta någon ny diskussion. Mitt inlägg får ses som ett påpekande vad Telia anger till sina kunder. Det finns inte något som heter Telia ADSL 24, det heter alltså Telia ADSL 12-24 om man har Telia, inget annat. Bara ren och skär info från mig. ADSL finns ju hos många leverantörer och eftersom frågan från Venom inte besvarades, hoppade jag in och jag hoppar nu ut. Leverantören av ADSL är dock fortfarande okänd. Telia har ingen time-out, men det har vissa andra ISP:er och då kan hastigheten påverkas negativt.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, om du har telia... och digital-tv... spelar det ingen roll om den är ansluten eller inte.

Telia har fortfarande snott din bandbredd, de gjorde de den dagen du ville ha digital-tv och du får inte tillbaka den även om du skulle säga upp tv'n.

Surt, men sant :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, om du har telia... och digital-tv... spelar det ingen roll om den är ansluten eller inte.

Telia har fortfarande snott din bandbredd, de gjorde de den dagen du ville ha digital-tv och du får inte tillbaka den även om du skulle säga upp tv'n.

Surt, men sant :angry:

Vet inte riktigt vad detta har med tråden att göra men förtydligar ändå.

När man har digital-TV via ADSL "synchar" Telia om anslutningen så den blir lite långsammare för att minska risken för störningar på TV-tjänsten. Detta påverkar då även bredbandet därav den lägre maxhastigheten. När man har TV-boxen igång slukar den ytterligare bandbredd från bredbandet. Av mina teoretiska 24Mbit har jag för mig att jag hade ca 7Mbit kvar att surfa med när jag hade TV-boxen igång.

Jag fick dock tillbaka min vanliga bandbredd samma dag som mitt digital-TV avslutades. Har de missat att "syncha tillbaka" din anslutning är det säkert bara att kontakta dem så fixar de det.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de missat att "syncha tillbaka" din anslutning är det säkert bara att kontakta dem så fixar de det.

Nix pix, det gör de inte... jag hade ner mellan 17-20 innan digital tv och när tv'n kopplades in blev det inte mer än 11,5. Då jag inte ville ha digital tv pga bandbredden avslutades kontot och bandbredden stannade kvar på 11,5. Nu, efter två års trätande och div tekniker etc är bandbredden mellan 12-15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra Venoms. Jag hoppas ditt fall är ett undantag och det inte bara var jag som hade tur.

Vad säger teknikerna då? Går det inte att få upp farten eller vägrar de bara göra det?

Har du provat att hota med att gå ner till 8Mbit eller rent utav byta leverantör om de inte löser det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas, de talade om att när man vill ha digital tv så byttes min access någon stans i systemet och när jag inte ville ha den längre så fanns det inte plats kvar där jag tidigare var stationerad och sålunda kunde jag inte få tidigare bandbredd tillbaka. Allt är beroende på deras hårdvara och till vilka de har sålt bandbredd till.

Jag hade en av de första platserna när 24mbit startades upp på telia. Det är lättare att skylla på omständigheter på min sida än att från början tala om att det är en svaghet de faktiskt har.

Å andra sidan är fortfarande telia en av de bästa leverantörerna på marknaden, ett helt otroligt stabilt system som levereras. trots att jag har 2030m till stationen har jag så bra bandbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...