andreas72 Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 (edited) Hej, Jag lät montera en annan och vad jag trodde skulle vara än bättre kylare än original på min nya dator. Det är en Zalman CNPS10X Performa men med fläkten utbytt mot en Fractal Design Silent Series 120 mm, som ju är känd för att inte flytta alltför mycket luft men som däremot går tyst. Dock visar programmet CPU Core hela 80 grader på kärnorna när datorn stresstestas (jag råkade se det i butiken). Teknikern sa att det var inget problem, utan det var först vid 100 grader som man kunde börja vara orolig. Men jag tycker själv att det känns väl mycket för en så pass bra kylare även om fläkten kanske är sämre än Zalmans original. Processorn är en i7 860 som går i originalfrekvens, dvs. ingen överklockning. Någon som håller med? Edited August 16, 2010 by andreas72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 80 grader låter på tok för mycket, nästan så jag börjar svettas När du bytte cpukylaren, tog du bort den gamla kylpastan på processorn och ersatte med ny? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 80 grader låter på tok för mycket, nästan så jag börjar svettas När du bytte cpukylaren, tog du bort den gamla kylpastan på processorn och ersatte med ny? Det var inte jag som monterade kylaren utan en butik där jag köpte datorn. Så jag misstänker att de slarvat på något sätt. Jag måste nog själv ta bort kylaren och kolla vad som gick snett såvida de inte tar på sig att göra om jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 "Det var inte jag som monterade kylaren utan en butik där jag köpte datorn." Lämna in den omgående till de/dom som detta bytte ut delar, annars så kan Du gå miste om garantin som DOM gjort! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Lämna in den omgående till de/dom som detta bytte ut delar, annars så kan Du gå miste om garantin som DOM gjort! Instämmer till fullo... har du fått detta arbetet gjort av en butik/verkstad ska dom rätta till det. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Kylpastan ska vara ett snortunt lager... eller i alla fall en förkylning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Instämmer till fullo... har du fått detta arbetet gjort av en butik/verkstad ska dom rätta till det. // Manneman Jag blev så less på att tjafsa med inkompetent folk så jag tog saken i egna händer, monterade bort kylaren, tog bort gammal kylpasta, lade dit ny och monterade fast kylflänsen ordentligt. Den var definitivt inte monterad som den skulle eftersom den blev mycket stadigare nu (tidigare kändes det nästan som att den gick att vicka) och nu verkar temperaturen helt plötsligt vara nästan sjukligt låg. Visserligen har jag bara testat i idle under lätt surfning men nu ligger kärnorna på 27-30 grader vid dessa förhållanden mot tidigare drygt 40. Detta är väl ett bevis gott nog på att det blev en avsevärd skillnad. Jag ska testa att stresstesta CPU:n också. Men vilket program är bra för sånt? Jag såg tyvärr inte vad de använde för program i butiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Du kan testa att köra Super eller hyper pi (http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=211 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 Jag körde nu med OCCT (Linpack-testet som ska vara ett av de grymmaste) och lyckades inte få upp temperaturen på kärnorna mer än ca 55 grader efter en timmes körning. Det tycker jag känns helt okay. Liten sidosak bara: När jag installerade programmet så klagade det på att jag inte inte hade senaste DirectX 9 och därmed inte kunde göra GPU-testerna. Ingår det inte med Windows 7, eller uppdateras med det vanliga Windows Update? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 DirectX brukar man få uppdatera själv. Juni månads version: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 DirectX brukar man få uppdatera själv. Juni månads version: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3 Aha, okay. Det verkar dock tillkrånglat så det står härliga till. Vad är det t.ex. för skillnad på dessa två nedladdningar av DirectX (inkl. den du hänvisar till): http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3 http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3&displaylang=en Den sistnämnda ligger högst upp i nedladdningslistan på sidan "Games for Windows": http://www.microsoft.com/downloads/en/resultsForProduct.aspx?displaylang=en&productID=9C954C37-1ED1-4846-8A7D-85FC422D1388 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Så vitt jag kan se är den enda skillnaden att länkarna explicit pekar ut att man vill ha webbsidan på svenska resp. engelska (och därmed språket i DirectX i den mån det är språkberoende filer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas72 Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Ja du har nog rätt. Jag blev lurad av att det på den sistnämnda länken står: The Microsoft DirectX® End-User Runtime provides updates to 9.0c and previous versions of DirectX the core Windows® technology that drives high-speed multimedia and games on the PC. Det fick mig att tro att den bara uppdaterar 9.0c och lägre, dvs. inte DX10 och DX11 som finns i Windows 7, medan den försnämnda uppdaterar alla versioner eftersom följande info finns på den sidan: Med Microsoft DirectX® End-User Runtime uppdateras den aktuella versionen av DirectX, vilket är den kärnteknik i Windows® som gör det möjligt att använda avancerade multimediefunktioner och spel på datorn. Jag förstår inte riktigt varför inte alla versioner skulle uppdateras utan bara upp till DX9.0c. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strator Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Som regel brukar Core temp vara högre än den generella cpu tempen. Annars är det känt att "pasta" behöver "brännas in" innan den arbetar bäst som värmeledare, så direkt efter montage "kan" det visas högre temperaturer vid stresstest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts