Gå till innehåll

Omröstning: Vilka funktioner vill du se i Windows 8?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Fantiserar lite... :D

Hoppas på ett operativ där fokus ligger på snabbhet och lätt handhavande.

Bort med "lull-lull" och "bling-bling".

Användaren kan sedan, utifrån personliga preferenser, hämta tillägg från Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Om inte MS strippar ner sina 1000 funktioner, och satsar på ett snabbt operativt,

så kommer MS vara history om 6-8 år, sanna mina ord!

Exempel. att Intel kräver trögare OS, för att kränga snabbare CPU kommer bli deras fall

Dom kan inte längre göra "tröga" operativ för att tillgodogöra H-varu-industrins omsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som var väldigt dumt av MS var att ta väck "uppåt"-knappen i utforskaren!(Gå en mapp uppåt)

Den måste bara komma tillbaks i Windows 8! Fattar inte att dom tog väck den :angry:

Finns det något sätt att få tillbaks den på en å annan vänster? :rolleyes:

Jag störde mig också på detta ibörjan, men efter ett tags användade så är de ändå ganska soft tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett OS som INTE låser hdd i bootsektorn (W7 bugg)

Tar minimalt med resurser (som inte kräver ~50 bakgrunds applikationer)

Startar snabbt. (typ 5 sekunder eller snabbare ssd disk eller ej.)

Och även möjlighet att själv välja var man vill ha recovery partitionen.

Redigerad av hammerfall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det finns program som skriver sin arbetsfil på mer en ett ställe. Kunde inte det vara en valbar funktion i ett kommande Windows.

Jag kan på valfri fil markera att det skall skrivas en eller flera kopior på andra ställen. Eller varför inte på en hel katalog.

Jag har under en längre tid prövat Windows 7 Ultimate 64 bits varianten. Det är inget program som gör mig glad, tvärtom är det en stor besvikelse. Min dator har 4 GB internminne och detta är helt klart för lite. Här behövs minst 8 GB. Men detta är inget som jag finner anledning att klaga på. Värre är då att användarvänligheten har gått ner till närmast noll. I jämförelse med Windows XP är man här mer innesluten i vad Microsoft anser vara den enda rätta lösningen. Om man måste göra på detta vis för att kunna höja säkerheten vet jag inte, men betvivlar det starkt. Någon annan som kan svara.

Visst finns det vissa saker som är lite kul med Windows 7 men när nu prövotiden är slut känns det som en stor befrielse att återgå till Windows XP. Bedrövligt bara att jag med tiden måste återgå till Windows 7.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag igen.

Jag har nog skrivit om det tidigare men eftersom jag tycker det här blir allt mer viktigare tar jag det en gång till.

Det börjar bli allt mer vanligare att användare skaffar SSD diskar för att lägga sitt system (Windows) på denna hårddisk. På grund av pris är ju inte dessa diskar så stora så det behöves minst en, ofta då gammal vanlig, hårddisk till. Här är det ju då tänkt att användarna placerar alla sina egna filer. För att detta skall bli en enkel sak för de flesta användare bör Microsoft se till att det blir lätt att flytta användarnas filer från standardstället till ett annat. Nu menar jag bara användarnas egna filer, de filer som hör till användarnas profiler kan ju ligga kvar. I Windows XP var detta en enkel operation, bara högerklicka och välj plats. Jag skulle vilja se att det blev lika enkelt i Åttan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audit Mode är en smart lösning på frågan...då man vill flytta den sparade Användarprofilen efter att ett system redan rullar innifrån Windows.

Audit Mode kan också köras under installationsprocessen - hjälper den som installerar att själv få välja Vart man vill placera dessa katalogerna fortsättningsvis.

Förinställda System Variabler har säkert flera hört talas om tidigare?..%Systemroot% %AppData% %UserProfile% & allt vad dem kallas för.

Utan dessa finesser så skulle de bli näst intill omöjligt för både program & system att veta Vart informationsutbytet ska skickas till på datorn.

En del av dessa inställningar sparas där när man skiftar lagringsplats i t.ex Audit Mode för egna profiler.

Flytta AnvändarKatalog o plats för Users i Windows 7 via Audit Mode.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag igen.

Jag har nog skrivit om det tidigare men eftersom jag tycker det här blir allt mer viktigare tar jag det en gång till.

Det börjar bli allt mer vanligare att användare skaffar SSD diskar för att lägga sitt system (Windows) på denna hårddisk. På grund av pris är ju inte dessa diskar så stora så det behöves minst en, ofta då gammal vanlig, hårddisk till. Här är det ju då tänkt att användarna placerar alla sina egna filer. För att detta skall bli en enkel sak för de flesta användare bör Microsoft se till att det blir lätt att flytta användarnas filer från standardstället till ett annat. Nu menar jag bara användarnas egna filer, de filer som hör till användarnas profiler kan ju ligga kvar. I Windows XP var detta en enkel operation, bara högerklicka och välj plats. Jag skulle vilja se att det blev lika enkelt i Åttan.

Prova detta: högerklicka på My Documents och välj fliken Location. Är det inte det du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en via högerklicks menyn som heter "Pick link source" & därefter byter den till "Cancel new link" , eng. version Win 7 innifrån utforskaren.

Via Startmenyn kan jag nå en liknande för "location" men den hör ju samman med biblioteket :unsure:

Du måste gå in under c:\Users\%loginid% och högerklicka på de mappar du vill flytta:

post-2489-0-45328800-1306957662_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Windows 7 installerat på datorn. Jag gick tillbaka till XP så jag skriver lite ur minnet.

Jag vet att man kan gå in och välja "Plats" på flera kataloger. Men det lät sig väl inte göras på alla. Det där med att flyta användarkatalogerna kan ju vara en lite krånglig affär. Ett enkelt sätt hade ju varit att det fanns en huvudkatalog, ex. "CGD:s filer", som alla andra kataloger låg under. Om den flyttades så flyttades alla andra. Men idag så kanske många samlar på sig massor med foton, massor med musik eller massor med filmer. Så musiken finns på disk ett och alla foton på disk två. Då hade det ju varit bekvämt att kunna peka åt olika håll.

I Windows 7 och även Vista består ju användarens kataloger utav många kataloger och är det inte så att alla inte är flyttbara. Dessutom vet jag att det är rätt lätt att i Vista flytta användarkatalogerna till en annan disk men det fungerar otroligt dåligt.

Idealet hade kanske varit att jag i varje användarkatalog kunde markera vilka kataloger som skulle ingå. Så om jag trycket på "Mina bilder" så skulle alla kataloger på datorn och hela nätverket öppna sig som en enda katalog. Om jag däremot via filhanteraren öppna en enskild katalog och la till eller tog bort några bilder så skulle det synas om jag sedan valde "Mina bilder". Om jag inte missminner mig så är detta lite likt Biblioteket i Windows 7, men jag tycker att Windows inte räcker ända fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idealet hade kanske varit att jag i varje användarkatalog kunde markera vilka kataloger som skulle ingå. Så om jag trycket på "Mina bilder" så skulle alla kataloger på datorn och hela nätverket öppna sig som en enda katalog. Om jag däremot via filhanteraren öppna en enskild katalog och la till eller tog bort några bilder så skulle det synas om jag sedan valde "Mina bilder". Om jag inte missminner mig så är detta lite likt Biblioteket i Windows 7, men jag tycker att Windows inte räcker ända fram.

Kallas även "Libraries" i Windows 7 och fungerar utmärkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu slänger i peka på skärmen funktioner på ett nytt sätt i W8, så lär ju detta skapa en stor marknad när folk ska byta ut sina gamla bildskärmar mot nya. Nu är ju priset lite löjligt högt för sådana skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Windows 7 installerat på datorn. Jag gick tillbaka till XP så jag skriver lite ur minnet.

Se där ja:) Provar själv på en ny liten tripp för känna mig för med sjuan & ultimate versionen, tillhör annars gruppen inbitna XP fantaster.

Alltså det är ju risk för & fastna så man får se upp :P

Jag vet att man kan gå in och välja "Plats" på flera kataloger. Men det lät sig väl inte göras på alla. Det där med att flyta användarkatalogerna kan ju vara en lite krånglig affär. Ett enkelt sätt hade ju varit att det fanns en huvudkatalog, ex. "CGD:s filer", som alla andra kataloger låg under. Om den flyttades så flyttades alla andra. Men idag så kanske många samlar på sig massor med foton, massor med musik eller massor med filmer. Så musiken finns på disk ett och alla foton på disk två. Då hade det ju varit bekvämt att kunna peka åt olika håll.

I Windows 7 och även Vista består ju användarens kataloger utav många kataloger och är det inte så att alla inte är flyttbara. Dessutom vet jag att det är rätt lätt att i Vista flytta användarkatalogerna till en annan disk men det fungerar otroligt dåligt.

Idealet hade kanske varit att jag i varje användarkatalog kunde markera vilka kataloger som skulle ingå. Så om jag trycket på "Mina bilder" så skulle alla kataloger på datorn och hela nätverket öppna sig som en enda katalog. Om jag däremot via filhanteraren öppna en enskild katalog och la till eller tog bort några bilder så skulle det synas om jag sedan valde "Mina bilder". Om jag inte missminner mig så är detta lite likt Biblioteket i Windows 7, men jag tycker att Windows inte räcker ända fram.

Jovarss visst hade de säkert kunnat se ännu bättre ut. Vad gäller dem här sakerna med flytta på variabler, lagringsplatser till personliga mappar så verkar den biten tillhöra lite av "extra-utrustning" i varje fall om man ska tolka utbudet av hjälpinnehåll i den kategorin av åtgärder. Kanske heller inte så vanligt att folk som skaffar sig en dator för eget behov behöver hantera dessa frågor så ofta heller. Blir väl oftast som så att man godtar "grundinställningen" i Windows från början och sedan så kör man på de fortsättningsvis.

Tittar man på områden som kan anses vara "fasta" så faller ju mappar in där automatiskt som t.ex Windows, Programfiles, Lokala inställningar, Applikation data, Temp mappar, Users. Resterande är ju lite mer svävande underliggande mappar som t.ex mapparna innuti Mina dokument osv, dessa blir ju på så vis också många gånger enklare att flytta.

Library blev antagligen ett första försök ifrån MS att utveckla en lite mer svävande vissuel virtuell (meta data kommunicerande) översättning för hjälpa upp de hela tillsammans med indexeringen för användarna. Man har ju på så sätt nått fram till ett slags mellanting där man snuddar in på flera områden samtidigt för samma funktion inklusive sök & allt de där. Det får man ju faktiskt kalla för ingenjörs konst och hoppas man lyckas utveckla detta till bättre passa ihop med framtida förväntningar och behov för allas bästa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

odenxt.

Är det inte så att du i Biblioteken lägger till kataloger som skall ingå och när du då öppnar en katalog så får du upp den katalog du lagt till. Så som jag ser det skulle allt som ingick i den katalogen läggas till. Vare sig det är filer eller andra underkataloger.

Opptokoppter.

Ja, jag har prövat Windows 7 Ultimate och körde med det ett par månader. Visst det finns många saker som jag tycker är kul och bra i Sjuan och det finns säker ännu fler förbättringar under ytan som jag inte ser. Men, men, användarvänligheten har verkligen tagit ett jättekliv bakåt. Snart blir vi nog lika inlåsta som Apple användare. Men både du och jag samt alla andra blir ju förr eller senare tvungna att uppgradera eller det kanske heter nedgradera till Windows 7 eller senare. Om inte för något annat så är ju minnesmängden en stark drivkraft till att faktiskt byta till ett 64 bitars operativ.

Om man tar sig en titt på odenxt bild så ser man en del av de kataloger som ingår i användaren mappar. Jag vill ju kunna ha mitt system på en egen disk/partition och allt jag själv gör vill ja ha flyttat till en annan plats. Blir det något fel på Windows kan jag lätt installera om. Eftersom jag har köpt mig ett Acronis True Image Home program går det på mindre än femton minuter. Men man kan också vilja ha Windows på en snabb mindre disk så att det inte finns så mycket plats för en massa användarfiler.

Själv flyttar jag alltid bort Internetfilerna, Tempfilerna, Favoritfilerna, Mina dokument, Min musik, Mina bilder och Mina filmer. Kanske har jag glömt några, men det viktigaste är att detta låter göra sig mycket enkelt. Vissa filer så som Firefox tempfiler har jag ju frågat om här på Forumet.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

odenxt.

Är det inte så att du i Biblioteken lägger till kataloger som skall ingå och när du då öppnar en katalog så får du upp den katalog du lagt till. Så spm jag ser det skulle allt som ingick i den katalogen läggas till. Vare sig det är filer eller andra underkataloger.

Det fungerar precis som du vill att det ska fungera, om du i biblioteket "Bilder" lägger till katalogen X:\Foton kommer även alla underkataloger och bilder/dokument där att ingå. Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill INTE se "Bibliotek" i Windows 8! Eller, funktionen bör åtminstone gå att stänga av.

Bibliotek är en hjälpfunktion för ostrukturerade människor som inte klarar av att hålla ordning på sina filer, på egen hand. Jag och dom flesta andra vana datoranvändare har inget som helst behov av att få våra filer och mappar sorterade av någon amerikansk besserwisser. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet ju att det finns diverse hack för att ta bort bibliotek. Det var länge sedan jag provade, så hacken kan ju ha utvecklats, men annars vill jag minnas att det ställde till andra problem i systemet. Dessutom skall man inte behöva hacka systemet för att bli av med skräpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...