Gå till innehåll

Omröstning: Vilka funktioner vill du se i Windows 8?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Licenser glömde jag ju helt bort i tidigare inlägg. Om vi håller oss till licenser för privatpersoner tycker jag att ett helt nytt system borde införas.

Det borde bara finnas en typ av licens. Man bli ägare till sitt Windows och kan följaktligen installera det på vilken dator man och hur ofta man vill. Att Microsoft har en möjlighet att kontrollera att det bara finns på en dator åt gången borde inte vara något större problem. Så oavsett hur man köpt sitt Windows, som ett separat köpt program eller ett program som ingår när man köper sin dator, så erhåller man alltid en fullständig Windowsskiva.

Det är säkert många som tycker detta borde rivas upp och göras om.

Personligen så tror jag själv att frågan om licenserna är bland de svåraste & påverka, mycket svårare än innehållet i mjukvaran Windows som funktioner etc.

Detta pga Microsoft's intressen som ägare till deras produkt.

Juridiskt bundet med eget patent och copyright skydd, vilket också på samma gång förhindrar dem ifrån att "dela" ut detta ägande till sina kunder & användare.

Bara Microsoft kan ju äga denna skapelse dem själva har gjort.

Däremot så kan dem ju "hyra" ut rättighet till mjukvaran efter eget önskemål & regler.

Vilket då motsvarar Windows förinstallerat med produktnyckel, eller OEM, uppgraderingsskiva med tillhörande nyckel.

Ungefär som hyra en lägenhet eller ett hus eller vad som helst.

Så funkar i princip all mjukvara då man köper sig en rättighet till att få använda varan.

Och precis som med ett hus så kan man bli uppsagd om ägaren en dag bestämmer sig för att göra något annat med kåken (ganska likt exemplet supporten som hävs för äldre servicepack av MS.) Så samtidigt är ju EULA:an motsvarigheten som ett hyreskontrakt.

Vilken bostadsrättsförening föredrar du?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Är det inte så att just dataindustrin har tillskansat sig rättigheter som inga andra företag har. Men bara för det behöver jag inte tycka att de har rätt. Jag hade gärna sätt att konsumentorganisationer hade lyckats med att få tillbaka sin rätt från dataindustrin och kunna ställa samma krav på dem som den övriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var en svår fråga. Vad kan de hitta på, vad är genomförbart. Kanske kunde hjärntrusten tänka igenom och komma med förslag på genomförbara nyheter. Tänk om de under arbetes gång kunde skicka ut ett förslag till användarna. "Här har vi en funktion som rent grafiskt kan se ut så här eller så här och fungera si eller så. Vad tycker ni."

Däremot vet jag att jag verkligen skulle vilja se en förenklad och förbättrad möjlighet att flytta användares systemkataloger till andra partitioner eller andra hårddiskar i den egna datorn eller någon helt annan plats. Jag tyckte detta fungerade OK i XP men blev otroligt försämrat i Vista. Hur det är i Sjuan har ej kunnat pröva.

Vidare tycker jag att Windows explorer och dialogrutorna när man sparar filer behöver sig en förbättring. När Windows gick från XP till Vista upplevde jag en försämring här och tyckte att hela filhantering blev mer "låst" till något som Microsoft hade tänkt ut. Verkligheten är nog att många användare har egna idéer om hur saker och ting skall sparas.

En fullfjädrar ordlista redan i Windows vore inte helt fel. Denna ordlista kunde då användas utav alla programmakare.

Bättre möjligheter att ta tillvara mycket minne och flera processorkärnor även för program som inte är skriva för detta.

Jag håller delvis med Nicklas om medföljande program. Men jag tycker om att de kommer med men att användaren sedan markerar vilka som skall med i installationen.

Jag har ju ett gammalt önskemål till. Jag hör ju till dem som gillar att göra olika partitioner till olika ändamål. I takt med att hårddiskarna blir större har jag också märkt att partitionerna har blivit fler. Bokstäverna är ju snart slut. Hitta på ett nytt system, exempelvis heter första hårddisken HD01 och första partitionen på den heter PA01 nästa PA02 så då benämns det HD01PA01 och när man har fått fler diskar kanske det blir HD04PA04.

Tänkte bara säga att du inte kan göra hur många partitioner som helst på en hårddisk..

(Nu får jag väl skit, av någon som kan bättre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCGuiden, "Nu får jag väl skit" Ja jag vet det det var därför det var ett önskemål. Man kunde kanske bygga upp det här med hårddiskar och partitioner på ett annat sätt. Hårdiskarna blir bara större och större och fler och fler. Man kan ha fler diskar i datorn och man börjar ha diskar i externa lådor för att inte tala om USB minnen, kameror och telefoner som också vill ha en bokstav.

Dessutom hör jag ju till den skara som gillar att dela upp hårddiskarna för olika ändamål och ändamålen har faktiskt blivit fler efter hand som diskarna har fått mer plats.

Hur ligger det till med andra datorsystem?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju ett gammalt önskemål till. Jag hör ju till dem som gillar att göra olika partitioner till olika ändamål. I takt med att hårddiskarna blir större har jag också märkt att partitionerna har blivit fler. Bokstäverna är ju snart slut. Hitta på ett nytt system, exempelvis heter första hårddisken HD01 och första partitionen på den heter PA01 nästa PA02 så då benämns det HD01PA01 och när man har fått fler diskar kanske det blir HD04PA04.

Jag tycker ditt förslag om ändra enhets systemet låter väldigt intressant.

Att köra ett sånt "fast" system hade ju varit mycket enklare istället för nuvarande med rörliga enhetsbokstäver som lätt hamnar i konflikt.

Rent ut sagt hör jag till dem som tycker just den biten i Windows är lite utav ett bortglömt kapitel som kunde sett bättre ut.

Bra påpekande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara säga att du inte kan göra hur många partitioner som helst på en hårddisk..

(Nu får jag väl skit, av någon som kan bättre)

Helt rätt!

Samtidigt lite märkligt varför man inte kunnat utveckla stöd för fler slots.

Men antar den diskussionen kräver fler år av utveckling bland hårddisktillverkare mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att just dataindustrin har tillskansat sig rättigheter som inga andra företag har. Men bara för det behöver jag inte tycka att de har rätt. Jag hade gärna sätt att konsumentorganisationer hade lyckats med att få tillbaka sin rätt från dataindustrin och kunna ställa samma krav på dem som den övriga.

Visst är de orättvist och närmast intill o-etiskt.

Håller med helt & hållet!

I mångt och mycket så är det marknadskrafterna som styr på bekostnad av dem mindre.

Finns säkert en hel del som görs redan för att hjälpa konsumenter på politisk nivå och inom organisationer men tyvärr så är vi egentligen lika oskyddade här som mot skadlig kod. Det tar alltid en viss tid innan man lyckas påverka saker i rätt riktning.

På ett sätt fattar inte jag varför dessa IT frågor inte har större prioritet vad gäller tillgänglighet till tekniken för dess brukare då det hör till en av mänsklighetens bästa uppfinningar för värna upplysning/kommunikation/fredskapande mellan länder som produktivitet.

Alltså det finns ju inget som har visat sig vara viktigare för oss genom historien tidigare som Internet. Och likt förbaskat så sitter några få på detta ägandet och skor sig för möjligheten till kunna mjölka folk på pengar så långt detta går.

Vi har ju kommit så långt i utvecklingen så detta angår ju egentligen hela världen.

Ändå, så sitter ett litet fåtal på ägandet och bestämmer reglerna för alla andra.

Visst är detta orättvist.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ligger det till med andra datorsystem?

I Linux brukar den första IDE/PATA-hårddisken kallas hda och dess första partition hda1, nästa hårddisk hdb osv.

SATA-hårddiskar har en beteckning som börjar med s i stället, dvs sda för första.

Se t ex översta bilden på http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning för hur det kan se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Linux brukar den första IDE/PATA-hårddisken kallas hda och dess första partition hda1, nästa hårddisk hdb osv.

SATA-hårddiskar har en beteckning som börjar med s i stället, dvs sda för första.

Se t ex översta bilden på http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning för hur det kan se ut.

Har man inte gått över till att kalla allt för sd nu? Eller det är kanske bara vissa distros? Eller rent av BSD? Är lite yr nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja att Windows Firewall frågar om, och ger mig möjlighet att med ett enkelt klick blockera utgående trafik på applikationsnivå. Samma förfarande som varit mer eller mindre standard hos tredjeparts-brandväggar i åratal alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son. Bra förslag men tror ni att Microsoft får lov att göra så? Vi har ju redan sett strider om andra program och om Microsoft mer direkt tar upp någon form av gratiskonkurrens blir nog många företag rätt sura. För att inte tala om alla användare som plötsligt känner sig inlåsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son. Bra förslag men tror ni att Microsoft får lov att göra så? Vi har ju redan sett strider om andra program och om Microsoft mer direkt tar upp någon form av gratiskonkurrens blir nog många företag rätt sura. För att inte tala om alla användare som plötsligt känner sig inlåsta.

Ingen blir inlåst av windows brandvägg... den går att stänga av. Vad gäller konkurrensen så har den alltid funnits där. Det handlar bara om att tydliggöra och förenkla en funktion som redan finns, och självklart får microsoft utveckla sina program som man vill... eller borde i alla fall få det.

Du kan redan i dag blockera utgående trafik på applikationsnivå... det kräver bara en hel del, som jag ser det, onödigt klickande/navigerande. Skriv wf.msc i startmenyns sökfält och tryck [Enter], så har du full tillgång till att blockera/tillåta vad du vill, inkl. att skapa egna brandväggsregler... varför inte göra det enkelt i ett användarvänligt gränssnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men e-son du måste väl komma ihåg vilket hallå det varit med både mediaspelaren och internetläsaren i Windows. Kommer nu Microsoft med ett program som på allvar tar upp konkurrensen med de redan etablerade blir det nog bara ännu mer hallå. Jag tycker att jag på annan plats i denna tråd kunnat läsa att vissa vill ha Windows helt naket, utan extraprogram. När det gäller Microsoft tycker jag mig se att många användare känner sig instängda vare sig programmen går att stänga av eller till och med radera.

Själv skulle jag inte ta illa upp. Så länge Microsoft ger oss fler och fler program utan högre kostnad är jag bara glad.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Genomgång av hela operativsystemet och dess underdelar när det gäller ikoners utseende, fast med samma nya tänk i Windows 8 stil.

När man startar aktivitetshanteraren (Win7) ser man en urgammal xp-ikon i aktivitetsfältet, ofta under Visa dolda ikoner. Varför är den inte vit/grå?

..eller bara gå in i windowsmappen under c-enheten. Utseendet på registerikonen ser ju ut att vara äldre än xp. Jag tror inte programmens kompatibilitet är någon orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

inga alls :P

det är så löjligt det här med versioner, 7, 8, 9, etc

det är som antivirus man måste uppGRADERA varje 2 - 3 år, man orkar inte - vill inte följa hela tiden, utan det ska vara ett par windows system och sedan uppdaterar sig via WINDOWS UPDATE och inte behöva ha versioner 7,8,9,10 etc etc, löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

inga alls :P

det är så löjligt det här med versioner, 7, 8, 9, etc

det är som antivirus man måste uppGRADERA varje 2 - 3 år, man orkar inte - vill inte följa hela tiden, utan det ska vara ett par windows system och sedan uppdaterar sig via WINDOWS UPDATE och inte behöva ha versioner 7,8,9,10 etc etc, löjligt.

Visst, men då kan man ju inte t.ex. förbättra kärnan. Dåligt förslag enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

skulle vilja se att dom använder ett annat filsystem en det uttjatade ntfs. skulle vilja se att dom börjar använda linux-filsystemet ext4 eller det filsystem som OS X använder. Alltså HFS. dessa partitioner behöver man ju inte hålla på och defragmentera och skit med jämna mellanrum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Något som var väldigt dumt av MS var att ta väck "uppåt"-knappen i utforskaren!(Gå en mapp uppåt)

Den måste bara komma tillbaks i Windows 8! Fattar inte att dom tog väck den :angry:

Finns det något sätt att få tillbaks den på en å annan vänster? :rolleyes:

Du menar den här knappen:

post-2489-009264500 1291924976_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...